Exoplanet transit HAT-P-12b observeret

Astrofysiske observationer; variable stjerner, exo-planeter, asteroide perioder, fotometri, spektografi osv. Alle typer af astrofysiske observationer og metoder. Både kamera- og visuelle observationer.
Fortæl om dine observationer, stil spørgsmål om et emne og generel diskution om astrofysiske observationer
Besvar
KimLang
Reactions:

Exoplanet transit HAT-P-12b observeret

Indlæg af KimLang » 12 maj 2019, 15:22

Hej Astronet'ere.
Forsøgte sidste nat for første gang at observere en exo-planet transit og det gik - næsten - fint.
ETD- Exoplanet Transit Database.png
ETD- Exoplanet Transit Database.png (159.2 KiB) Vist 257 gange
HAT-P-12b skulle starte en transit 21:40 UT af sin sol som er af mag 12,8V, med et dyk på 20 mmag. Med en deklination på +43 og kulmination kl.21:59 UT.
Herunder ses himlen mellem Karlsvognen og Bootes med HAT-P-12-feltet markeret med den lille firkant (mit felt) i Cartes du Ciel.
Overblikskort for HAT-P-12 (CVn).png
Overblikskort for HAT-P-12 (CVn).png (215.2 KiB) Vist 257 gange
De lyse nætter er i gang og jeg plejer ikke at gemme data optaget mellem nautisk og astronomisk tusmørke, men det var betingelsen her.
Da stjernen er af mag 12,8V valgte jeg at optage fokuserede billeder i V1x1 med 60s eksponeringstid.
Sum_HAT-P-12_b_190511_transit_V1x1_172x60s_neg_annot_crop.jpg
Sum_HAT-P-12_b_190511_transit_V1x1_172x60s_neg_annot_crop.jpg (343.6 KiB) Vist 257 gange
Det annoterede billede er lavet i AA7, det samme er kalibreringen af tidsseriens billeder.
En lyskurve for transitten er fremstillet ved brug af MPO Canopus.
CompsTarget_mag_color_from_APASS.PNG
CompsTarget_mag_color_from_APASS.PNG (16.28 KiB) Vist 257 gange
Sammenligningsstjerner er udvalgt blandt APASS kataloget som er indbygget i MPO Canopus. Brugte 5 sammenligningsstjerner (men har glemt at markere #5 i billedet).
I sidste billede er højden over horisonten stadig komfortable 54 grader, så det er ikke en høj luftmasse som er skyld i den forøgede fotometriske støj.

Comp Star 1 RAW.png
Comp Star 1 RAW.png (11.54 KiB) Vist 257 gange
Var ikke klar over at luften over Klokkerholm ville være af fotometrisk kvalitet under transitten, men det var meget yderst belejligt!
Det ses mod slutningen af serien driver der noget cirrus hen over feltet.
Comp Star 1- AVG.png
Comp Star 1- AVG.png (11.14 KiB) Vist 257 gange
Ensamblet af 5 stjerner har en RMS på 5 mmag.
RawPlot#1_88pkt_RMS=3d8mmag_HAT-P-12b.PNG
RawPlot#1_88pkt_RMS=3d8mmag_HAT-P-12b.PNG (35.46 KiB) Vist 257 gange
Flere faktorer bidrog til at jeg missede starten af transitten; først skulle jeg finde den eksponeringstid som gav størst mulig signal men undgå stjernen går i mætning, det tog lidt tid at vælge. Da jeg troede det var i orden opdagede jeg at jeg ikke havde fokuseret ordentligt! GRRrr!. Med en tysk ækvatorial opstilling var jeg så oveni tvunget til et gemflip.
Nå, men når jeg er færdig med at pive over det, så er jeg da positivt overrasket over hvor tydelig transitten er at se i min lyskurve. Vurderer at dykket er på ca. 30 mmag, 50% mere end skrevet på ETD.
Oven på den oplevelse har jeg fået blod på tanden efter flere af den slags oplevelser!
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Exoplanet transit HAT-P-12b observeret

Indlæg af Lindhard » 12 maj 2019, 16:03

Godt gået, Kim.

Det ser næsten nemt ud :D
mvh
Lars
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 12 maj 2019, 16:40

Hej Kim.

Og det er værdifulde data, idet især flankerne på transitten fortæller meget om exoplaneten (og stjernen).
Exoplaneter er spændende!
mvh
Jens
KimLang
Reactions:

Indlæg af KimLang » 12 maj 2019, 17:19

Hej.
Ja, ikke noget med at rode i støjen denne gang. Er ved at se om jeg kan finde en til i aften. Vejret er okay her.
Så skal jeg se om jeg kan være i bedre tid denne gang ;-)
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Besvar