"vores" exoplanet

Astrofysiske observationer; variable stjerner, exo-planeter, asteroide perioder, fotometri, spektografi osv. Alle typer af astrofysiske observationer og metoder. Både kamera- og visuelle observationer.
Fortæl om dine observationer, stil spørgsmål om et emne og generel diskution om astrofysiske observationer
Viggo T
Reactions:

Re: "vores" exoplanet

Indlæg af Viggo T » 09 sep 2019, 19:59

Tillykke Kim.
Det er jo lidt af en bedrift.
Lige et spørgsmål: Hvordan kan man fastlægge "Mid Transit", når der ikke er et helt transit forløb?

mvh Viggo
KimLang
Reactions:

Indlæg af KimLang » 09 sep 2019, 20:49

Hej Viggo.
Tak-tak. Beregningerne bliver udført af TRESCA som har en model for HAT-P-29b med parametrene dybde [mag], varighed [min] og tidspunkt for midt transit. Jeg har blot bidraget med data i tre kolonner; JD, magnitude og usikkerhed på magnitude. Der er en 5-trins formular for upload af data og jeg kan bl.a. vælge hvilke parametre jeg synes der skal bruges på mine data. Det havde jeg ikke nogle stærke holdninger om så jeg har bare ladet dem give fuld gas. Jeg tænker at det er muligt at bestemme transit begynd og dybde ud fra mine data så under antagelse af at modellen er gyldig, så kan midt transit entydigt bestemmes ved minimering af afvigelse mellem model og data.
Det ærgrer mig lidt at jeg fik klippet slutningen af - igen. Men hvis jeg på et tidspunkt kun har en exo-transit på programmet så kan jeg lave lyskurven i Canopus næsten realtime. Så kan jeg få at se når transitten virkelig ER slut. Det er mentalt ret krævende samtidigt at holde øje med teleskopets udførelse af et observationsprogram (vejr fokus oa), kalibrere i AA7 og lave lyskurver i Canopus, uafbrudt i 6 timer på den forkerte side af midnat, så jeg må tage lidt afslappet på at jeg laver nogle fejl undervejs.
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 09 sep 2019, 22:59

Flot klaret, Kim!

Lærepengene er vel som jeg lige ser dem som følger:

Hav altid rigeligt tid til indløb og udløb, ingen efemeride er 100 % sikker. Og det kunne jo være der var noget spændende i indløb eller udløb!
Undgå meridianflip om muligt (her endnu en fordel ved gaffelmonterede teleskoper)
Ingen filter, så meget flux som muligt for høj kadence.
Undgå at skulle køre på en asteroide samtidigt med :shock:

Spørgsmål:
Brugte du binning?
Stjernen er mag 11.9, var det virkeligt nødvendigt at defokussere? Ville det ikke være bedre at køre med en fokusseret stjerne??
mvh
Jens
KimLang
Reactions:

Indlæg af KimLang » 10 sep 2019, 17:28

Hej Jens.
Ja, jeg må tilslutte mig dine fire gode råd.
Binning? Nej, det ville putte flere fotoner i den samme pixel og derfor gå i mætning næsten 4x hurtigere.
Med fokuserede billeder går en magnitude 8 stjerne i mætning på under 4s, magnitude 12 omkring 30s. Eksponeringstider under 30s bliver påvirket af scintillationsstøj - stjerner der blinker. Luftbobler i vores turbulente atmosfære virker som linser og fokuserer forskellige mængder af lys ind i teleskopets åbning. Denne "skvulpen" når ikke at midle ud, når eksponeringstiden er meget kort. Man kunne vælge at bruge et eller andet filter til at dæmpe lysmængden sådan at man kan øge eksponeringstiden til over 30s uden at stjernen går i mætning. Men den løsning er jo at smide en masse lys væk så det er ikke nogen god løsning.
Hvis nu du bruger en fokuseret stjerne og eksponerer netop så længe at den ikke går i mætning, så kan du regne ud hvad det maksimale antal elektroner du kan få i aperturen og dermed har du en grænse for den bedst mulige signal-støj forhold du kan opnå med dit teleskop. Festen er slut inden du når millimagnitude niveau :-/
Hvis man derimod defokuserer kan du for det første undgå at bruge filter og dermed bruge al det lys du overhovedet er i stand til at samle. For det andet, med et defokuseret billede/stjerne får du mange flere pixels du kan fylde op nær mætning og dermed mange flere elektroner at tælle på. Støjen på tælletal (som f.eks. at tælle antal eletroner inden for en apertur) er Poisson-fordelt i modsætning til normal-fordelt så regnereglerne er lidt anderledes. Støjen på et tælletal N er proportional med 1/kvadratrod N, så jo større tal du kan måle jo større bliver den relative nøjagtighed på din måling.

Min tidsserie af HAT-P-29b var alle 40s eksponeringer og var defokuseret 240 steps ud af (0,24 mm). FWHM af stjernerne blev derved 7,5 pixels. Dette er mere end en fordobling af hvad FWHM er i et skapt billede. Holdt øje med at peak intensitet blev mellem 30- og 40 kadu. Måleapertur var 17 pixel, deadzone 3 px og sky annulus 7 px. Canopus måler RMSE i serien til 3,5 mmag og det er personlig rekord. ETD skriver støjen er målt til 2,7 mmag og jeg kan ikke forklare hvorfor der er den forskel.
Håber det hele giver mening for dig.
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Besvar