Star Analyzer (SA) på et hurtigt teleskop

Astrofysiske observationer; variable stjerner, exo-planeter, asteroide perioder, fotometri, spektografi osv. Alle typer af astrofysiske observationer og metoder. Både kamera- og visuelle observationer.
Fortæl om dine observationer, stil spørgsmål om et emne og generel diskution om astrofysiske observationer
Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Star Analyzer (SA) på et hurtigt teleskop

Indlæg af Rudi » 25 mar 2020, 08:07

Johannes startede en meget spændende tråd, om hans spektrometri målinger med en Star Analyzer her:
viewtopic.php?f=16&t=2222

Jeg kom til at spørge ind til nogle detaljer, og det kan hurtigt afspore Johannes' indlæg, hvilket jeg jo helst ikke vil. Jeg har prøvet at splitte tråden, men kan ikke rigtig gøre det, uden at de to resulterende tråde så begge vil mangle noget. Derfor denne nye tråd.

Som det fremgår af indlægene i Johannes's tråd, så er der en udfordring med at anvende en SA på et teleskop med lavt (under 4-5 stykker) f-forhold.

På opfordring fra @nightsky, har jeg spurgt på RSpec-Astronomy gruppen, syntes at svarene er opmuntrende:
https://groups.io/g/RSpec-Astronomy/top ... ,,20,1,0,0
/Rudi
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Re: Star Analyzer (SA) på et hurtigt teleskop

Indlæg af nightsky » 25 mar 2020, 09:32

Forventer du at bruge det i et filterhjul Rudi?

Tror du ender op med at øge dit f/forhold. Selv med en SA100 bliver det svært med f/3,9. Man skal huske på at spektret på sensor ikke er i 100% fokus over hele spektret, det bliver værre ved lave f-forhold.

Der er faktisk en anden måde. Sæt SA100 foran noget optik, f.eks. et 200mm kamera objektiv, eller lille refraktor. Så får man super skarpe spektre. Har selv taget masser af spektre med SA100 monteret foran et Canon 300mm objektiv, for Kikkert-Teleskophuset/Astro i Aalborg har lavet en adapter til at skrue SA100 på foran objektivet.
\Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 25 mar 2020, 09:41

Nej Lars, det lyder til, at jeg bliver nød til at anvende nogle "spacers" for at øge afstanden mellem SA og CMOS sensoren. Men der er ikke nogen, som angiver hvor lang afstanden skal være.
Så hvis jeg vil lave spektrografi med mit setup, så bliver det uden filterhjul. Det kan jeg sagtens leve med.
Den gode nyhed, er at det overhovedet kan lade sig gøre ;-)
/Rudi
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 25 mar 2020, 09:58

Spacers, det er adaptere der forlænger afstand mellem grating og sensor. Mener jeg bruger omkring 70mm. Trial an error er vejen frem

Jeg tror stadig du får væsentlige problemer med f/3,9 - Jeg kan huske at selv ved f/4,5 er det svært. Jeg vil klart blænde fronten af teleskopet ned så du ender omkring f/6 ellerf/8 - Det er meget nemt og det gør ikke så meget at du mister lidt åbning. til gengæld får du et mere detaljeret spektrum over et større område, hvilket er målet for spektroskopi. derfor er det skarpeste spektra du opnå også når SA er front monteret, der rammes SA nemlig af 100% parallelt lys fra stjernerne.

PS. Link til mit fedeste SA100 projekt. Den berømte Nova Del 2013, her kan du se hvad man presse et simplet grating til af science
http://www.forum.2astro.dk/forum/pop_pr ... IC_ID=7725
\Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 25 mar 2020, 11:28

Jeg har en forbløffende antal forlængere og studse liggende (hvor dælen kommer de dog fra?), så der er sikkert rigeligt at eksperimentere med.
Nedblændingen klares jo let med noget karton ;)

Venter lige et par dage inden jeg trykker på BESTIL knappen, men som det ser ud lige nu, så er det SA100 jeg skal bestille, den med 1"¼ gevind.
/Rudi
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 25 mar 2020, 11:31

Er der en der vil dele en fits fil optaget med en SA? Jeg vil gerne se, hvordan det ser ud.
/Rudi
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 25 mar 2020, 13:45

Prøv at kigge på Buils side, der er masser af info at hente. Du er nød til at have noget basis viden. Kig evt. også Robins hjemmeside

FITS
http://www/astronomi/Novae/Nova_Del_201 ... el2013.zip
\Lars
Brugeravatar
jdclausen
Reactions:
Geografisk sted: Allerød

Indlæg af jdclausen » 25 mar 2020, 18:11

Rudi skrev:
25 mar 2020, 11:31
Er der en der vil dele en fits fil optaget med en SA? Jeg vil gerne se, hvordan det ser ud.
Jeg har kun filmsekvenser. Kan godt uploade et par til dropbox, hvis det har interesse. Ellers ligger der nogle eksempler her: https://www.rspec-astro.com/setupdownload/
/Johs
Besvar