#1 Absolut fotometri med MPO Canopus/PhotoRed

Astrofysiske observationer; variable stjerner, exo-planeter, asteroide perioder, fotometri, spektografi osv. Alle typer af astrofysiske observationer og metoder. Både kamera- og visuelle observationer.
Fortæl om dine observationer, stil spørgsmål om et emne og generel diskution om astrofysiske observationer
Besvar
Brugeravatar
KimLang
.
.
Reactions:

#1 Absolut fotometri med MPO Canopus/PhotoRed

Indlæg af KimLang » 10 maj 2020, 18:35

Hej Astronet.
Dette bliver starten på en serie af indlæg om hvordan man laver absolut fotometri med software pakken MPO Canopus/PhotoRed skrevet af Brian D. Warner.
Det bliver ikke et kursus i at bruge softwaren for det kommer til at fylde alt for meget og tage lang tid. Warner har skrevet to tykke manualer som tjener det formål.

Min mission her er at vække appetitten for absolut fotometri ved at vise hvad man kan udrette med MPO Canopus/PhotoRed. Jeg vil i denne serie præsentere de forskellige processer der kræves for at fremstille absolut fotometri ved at gennemgå de overordnede linjer i hver proces. Alle de små detaljer springer jeg over. Detaljerne kræver stor indsigt og viljestyrke - det vil I først blive afkrævet når I har bidt på krogen! ;)

Ideen til serien kommer af at jeg håber at kunne invitere til et kursus/webinar om absolut fotometri, og til det formål skal jeg bruge en masse figurer til at illustrere arbejdsgangene. Så kan jeg jo "hænge figurerne til tørre" her, og I kan få en fornemmelse af hvad der venter.
For dem som bliver nysgerrige på at prøve selv, vil jeg opfordre til at deltage i sektionen for variable stjerner hvor gode folk med forstand på fotometri hænger ud!
A Practical Guide to Lightcurve Photometry and Analysis By Brian D. Warner.gif
A Practical Guide to Lightcurve Photometry and Analysis By Brian D. Warner.gif (75.88 KiB) Vist 347 gange
Vil man gerne have noget at læse i, kan jeg anbefale Brian D. Warners bog "A Practical Guide to Lightcurve Photometry and Analysis"

Absolut fotometri består af en serie af processer
Inden jeg begynder at beskrive brugen af MPO Canopus/PhotoRed softwaren, kan det være rart at have et overblik og de processer der er nødvendige for at fremstille absolut fotometri. Processerne kan groft inddeles i 6 trin, som illustreres i venstre side af flowdiagrammet vist her under. Nogle processer som f.eks. bestemmelse af transforms, skal kun udføres nogle få gange om året. Ekstinktionskoefficenter og natligt nulpunkt skal bestemmes hver nat. Afhængigt af hvilken type observationer man vil udføre, er der forskel på hvor mange af de resterende trin man behøver for at fuldføre projektet.
Slide_Fotometriske_processer.PNG
Slide_Fotometriske_processer.PNG (748.52 KiB) Vist 347 gange
Afhængigt af hvilken type af observationer man vil udføre, øges antallet af nødvendige processer. Lettest er det at følge en kendt variabel. Opdager man en ny variabel, kan der mangle absolut magnituder for sammenligningsstjernerne, og dem må man så selv måle sig til. Asteroider bevæger sig hen over himlen, så hver nat skal et nyt sæt af sammenligningsstjerner kalibreres hvis man vil lave absolut fotometri.

Kort om MPO Canopus og PhotoRed
MPO Canopus er en software der er designet til tidsserie fotometri af primært asteroider. Med en række indbyggede kataloger til både astrometri og fotometri, kan tidsserier med mange billeder kalibreres og udmåles ganske hurtigt.
Reduceret data for hver tidsserie er organiseret i et arkiv af såkaldte sessions. Analyse af lyskurver fra flere sessions kan sorteres og udvælges til f.eks. at bestemme en asteroides rotationsperiode. Til mange analyser er differentiel fotometri uden filter tilstrækkelig, men det er også mulighed for at bruge en eller flere fotometriske filtre og vil man transformere den differentielle fotometri til absolut, er dette også muligt.

Til absolut fotometri anvendes et andet program kaldet PhotoRed som er en del af MPO Canopus softwaren. Disse to eksisterer så at sige parallelt og det er muligt at overføre reduceret data i mellem de to programmer.
PhotoRed’s primære funktion er at arbejde med absolut fotometri. For at transformere instrument magnituder målt gennem forskellige fotometriske filtre, til standard magnituder, skal der bestemmes transformations- og ekstinktionskoefficienter. Der skal tages billeder af standard felter hvor der er bestemt absolut magnituder og farveindeks for felternes stjerner. Der tages typisk 3 billeder gennem hvert af typisk 3 forskellige filtre, af et par standard felter, per nat. Dette resulterer i et større antal filer ud fra forholdsvis få billeder og derfor har Brian Warner bestemt sig for, at Canopus og PhotoRed har forskellige måder at organisere filer på.

Nogle fordele ved brug af PhotoRed
Semiautomatisk udmåling
Det er tidskrævende at udmåle sine billeder en efter en og indtaste instrument magnituder i f.eks. et regneark. 20 stjerner i et felt med 3 billeder i 4 filtre betyder at man 240 gange skal placere sin aperturer nøjagtigt og indtaste ind i et regneark - det tager tid! I PhotoRed skal det kun gøres første gang. De 11 efterfølgende udmåles semiautomatisk af PhotoRed. Man skal blot holde øje med om aperturerne stadig er placeret korrekt og klikke på en ankerstjerne hvis feltet rykker sig lidt. Det tager ikke et minut.

Observationer fra en hel nat samlet i en fil
Observationer af en hel nats standard felter kan gemmes i en fil. Filens indhold kan bruges til alle de procedurer der kan tænkes anvendt for at arbejde med absolut fotometri. Så uanset hvad ens planer med data er, skal billederne kun udmåles en gang.

Beregnede transforms og ekstinktionskoefficienter kan gemme hver for sig
Beregnede transforms og ekstinktionskoefficienter kan gemmes og genindlæses efter behov. F.eks. kan transforms for ens filtre bruges på mange efterfølgende nætter, så længe man ikke ændrer på ens udstyr.
Det er kun ekstinktion og natligt nulpunkt som skal bestemmes hver nat man laver absolut fotometri.
Selvom der igen skal måles på standard felter så kan man vælge felter med klare stjerner (og korte eksponeringstider) bare der er god spredning på farveindeks. Man behøver heller ikke at udmåle så mange stjerner i hvert standard felt, fordi man ”kun” skal bestemme ekstinktion og natligt nulpunkt. Transforms skal kun bestemmes et nogle få gange i løbet af et år og man kan derfor genbruge transforms ”fra skuffen”.

Mange flere standardstjerner i PhotoRed katalogerne i felterne end vist i Warners bog
I Warners bog er der op til 21 stjerner i hvert standardfelt. I PhotoRed katalogerne er der mange flere stjerner, f.eks. for Henden CE Cas, nær den åbne hob NGC 7790, er der 72 stjerner i PhotoRed katalogerne. Dette giver meget bedre vished for at ens transforms (og alle andre reduktioner) er af ønsket kvalitet og i modsat fald, sortere åbenlyse fejlmålinger fra.

I næste afsnit vil jeg introducere brugerfladen på PhotoRed og vise hvordan transforms for ens forskellige filtre bestemmes med PhotoRed,
Håber I har lyst til at være med :-)
Senest rettet af KimLang 11 maj 2020, 08:19, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Re: Absolut fotometri med MPO Canopus/PhotoRed

Indlæg af Jens_Jacobsen » 10 maj 2020, 22:38

Hej Kim.

Herligt at se fotometri "biblen" være fremme.

Er selv i fuld gang.
I går aftes fik jeg taget en serie af M67 (godtnok ved en airmass på 2.7 men det er da et forsøg) i R,V og B.

Jeg skulle jo lige have testet om Alan Gee reduceren sad i nogenlunde korrekt afstand. Det ser det ud til, jeg havner i en målt brændvidde på 2165 mm, svarende til f/6.08. Mon ikke det går..
M67-V-30s_0000.jpg
M67-V-30s_0000.jpg (226.31 KiB) Vist 325 gange
Billederne har jeg så, lige som et forsøg, kørt igennem AIP4WIN, som har et output der er kompatibelt med AAVSO's transform generator.

https://www.aavso.org/tg

Transform generatoren kender en masse standard felter, men nu var M67 jo lige for. Så den blev det.
image.png
image.png (197.56 KiB) Vist 325 gange
De første resultater ser lovende ud, her er for b-v/B-V

b-v er for dårlige, da S/N blev for lavt med 60 sekunders optagelser.. Men så ved man jo det..
image.png
image.png (103.68 KiB) Vist 325 gange
og for v-r/V-R
image.png
image.png (102.45 KiB) Vist 325 gange
Spørgsmålet er så om AAVSO's transform generator regner nogenlunde fornuftigt, så man bliver nok nødt til at gøre som du siger, at prøve ved håndkraft om det giver mening. At forsøge at læse Python koden er ikke en vej frem..
mvh
Jens
Brugeravatar
KimLang
.
.
Reactions:

Re: Absolut fotometri med MPO Canopus/PhotoRed

Indlæg af KimLang » 11 maj 2020, 00:52

Hej Jens.
Pyt med airmass 2,7 når det bare er for at prøve tingene af.
Hvordan virker programmet? Uploader du flere billeder eller skal du sende en zip-fil?
Mvh Kim

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Brugeravatar
Leif Hugo
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: #1 Absolut fotometri med MPO Canopus/PhotoRed

Indlæg af Leif Hugo » 11 maj 2020, 19:55

Hej Kim

Det lyder bare godt!
Det vil jeg se frem til at deltage i.
Mvh
Leif Hugo
C11, OO OMC140DL, 65mm APO, Coronado 80mmPST, iOptron CEM120
- Og sluk så det lys!
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 11 maj 2020, 21:37

Hej Kim

Transform generatoren kører lokalt på din PC. Den bruger en fil (almindelig tekstfil) med dine data. TG kan forstå de viste formater, men jeg har kun prøvet det som AIP kan outputte.

På samme måde som Photoret, kan AIP lave et outputsæt på et vilkårligt antal filer, hvor den finder den samme f.eks 20 stjerner på alle filer.
Jeg tænker at prøve at følge din meget fine vejledning til Photored og de om den giver nogenlunde samme værdier på de samme filer..
mvh
Jens
Brugeravatar
KimLang
.
.
Reactions:

Indlæg af KimLang » 11 maj 2020, 21:51

Hej Jens.
Ja, begge programmer skulle gerne give samme transforms indenfor afrundingsfejl på samme datasæt.
Når du læse mine indlæg må du huske på at der er nogle få screen shots og beslutninger der skal træffes, som jeg har udeladt for ikke at drukne læserne i detaljer.
Mvh Kim

Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 15 maj 2020, 16:24

2.jpg
2.jpg (96.13 KiB) Vist 213 gange
Så blev det endelig fredag og tid til omhyggeligt at læse dit skriv Kim. Meget fin introduktion, og på ingen måde afskrækkende for novicer (jeg taler jo kun for mig selv ;))

Den omtalte MPO Canopus/PhotoRed, er det denne pakke:
http://bdwpublishing.com/mpocanopusv10.aspx

@Jens_Jacobsen, jeg er lidt forvirret over dit indlæg med AAVSO's TG. Er det endnu et stykke værktør man skal bruge ifbm MPO Cannopus/PhotoRed? Eller er det et alternativ til MPO Cannopis/Photored?
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
Leif Hugo
.
.
Reactions:

Indlæg af Leif Hugo » 15 maj 2020, 16:58

Hejsa
Jeg har bestilt Canopus/PhotoRed og modtaget download links OG installationsvejledninger...
jøsses, der er meget - der kommer min PC-dummy-hjerne vist på overarbejde, det bliver spændende om det lykkes mig at få det installeret og til at køre :shock:
Mvh
Leif Hugo
- Og sluk så det lys!
Brugeravatar
KimLang
.
.
Reactions:

Indlæg af KimLang » 15 maj 2020, 17:43

Halløjsa.
Det ser rigtig hyggeligt ud, Rudi, håber ikke der er alt for meget alkonol i det glas ...rødvin?
Du skal nok overleve...ish Leif, jeg er kun et telefon opkald væk ;-)
Er ved at have det næste afsnit klar så I kan godt pudse læsebrillerne.
/Kim

Brugeravatar
Leif Hugo
.
.
Reactions:

Indlæg af Leif Hugo » 18 maj 2020, 20:19

Det lykkedes! :D

Canopus er installeret:
image.png
image.png (198.21 KiB) Vist 156 gange
Og katalogerne ligeså:
image.png
image.png (34.35 KiB) Vist 156 gange
Uden den meget grundige vejledning havde jeg ikke haft en chance :shock:
Mvh
Leif Hugo
- Og sluk så det lys!
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 18 maj 2020, 20:26

På windows 10?
mvh
Jens
Brugeravatar
Leif Hugo
.
.
Reactions:

Indlæg af Leif Hugo » 18 maj 2020, 21:02

Jeps
På en spritny stationær Acer PC.
Mvh
Leif Hugo
- Og sluk så det lys!
Brugeravatar
Frank Larsen
Månen guld
Månen guld
Reactions:
Geografisk sted: hovedstaden

Indlæg af Frank Larsen » 18 maj 2020, 21:19

Forleden fik jeg en enkelt frame i hver af B, V og R på M67 inden den endte i naboens træer.
Fra Bruce Gary har jeg en liste med magnituder på 46 stjerner som jeg omhyggeligt tyggede igennem manuelt i AstroArt og Excel for lige at få en fornemmelse for formlerne inden de automatiske vlrktøjer bringes i spil - og kiggede på AAVSO's enkle guide til transformation som jeg fulgte indtil data var utilstrækkelige. Undereksponeret B gav selvfølgelig lidt problemer med støj i plots - men det gik helt i skoven når jeg plotter v-V/B-V - R2=0.1 !! - men ok, den stod 15 grader oppe.... trods det angav de lineære fits i Excel værdier der ikke var usandsynlige.

Skal helt klart køre Canopus i stilling til det her hvis det skal ske på jævnlig basis - ligger desværre bare på en død pc pt.
Mvh Frank L
Brugeravatar
KimLang
.
.
Reactions:

Indlæg af KimLang » 18 maj 2020, 21:21

Hej Leif.
Tillykke med den nye pc og software. Top nice med et medlem mere af MPO Canopus/PhotoRed klanen 8-) !
:D

Besvar