Clear filter til fotometri brug

Astrofysiske observationer; variable stjerner, exo-planeter, asteroide perioder, fotometri, spektografi osv. Alle typer af astrofysiske observationer og metoder. Både kamera- og visuelle observationer.
Fortæl om dine observationer, stil spørgsmål om et emne og generel diskution om astrofysiske observationer
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Clear filter til fotometri brug

Indlæg af Jens_Jacobsen » 17 maj 2020, 09:21

Hejsa.

Nu læste jeg lige Kim's fine tredje kapitel, og faldt over brugen af Clear i transformations-setuppet.

Jeg har selvfølgelig et hul i filterhjulet, som jeg bruger til dette, men den optiske tykkelse af mine Johnson filtre er 4 mm. Det giver et kraftigt behov for refokus.
Jeg har så undersøgt om man kan få et optisk "clear" filter, men alle dem jeg kan finde, f.eks ved Baader, er kun 2 mm tykkelse.

Edmund har så et fint optisk vindue, coated, i 25 mm diameter til 59 euro...

https://www.edmundoptics.com/p/25mm-dia ... ndow/5740/

Det ville sikkert eliminere behovet for refokus?
mvh
Jens
Brugeravatar
Xplode
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Re: Clear filter til fotometri brug

Indlæg af Xplode » 17 maj 2020, 09:30

Min erfaring er att en alltid skal refokusere ved filterbytte.
Selv 2 like filtre kan skape forskjellig fokus, se på tykkelsestolleranse som er ±0.20mm for filteret du har funnet, så stor forskjell i tykkelse vil helt klart endre på fokusposisjon såvidt, men det kan jo være innenfor CFZ på tregere optikk.
Brugeravatar
KimLang
.
.
Reactions:

Indlæg af KimLang » 17 maj 2020, 09:58

Hej Jens.
Et stykke glas som clear filter kan minimere fokus skift når man vil observere "uden filter", men der er en slagside. Ofte bruges et c-filter fordi man ønsker at maksimere lys mængden per sekund eksponeringstid. Man kan få 5 % -10 % mere lys ved slet ikke at have noget glas i. Fokusposition er som du nævner noget anderledes end med filter.

Med mit setup er kritisk fokus zone omkring 80 mikrometer bred og fokus for Johnson B, V og R filter er kun separeret med ca. 40 mikrometer. Med og uden glas filter så flytter min fokus position sig 1000 mikrometer.
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 17 maj 2020, 10:04

Hej Ole.

Med de filtre jeg bruger nu, som er et Baader V og Schuler B,R, og Irc, behøver jeg ikke refokussere, optagelserne er fint brugbare.
Jeg får typisk en FWHM omkring 3-3,5 pixels, hvor jeg med lidt omhu kan fokussere et V filter ned til 2,2-2,5 pixels. Naturligvis meget afhængigt af lufturoen.
For et f/10 teleskop er fokusdybde omkring 0,05 mm, og en f/6 har således 0,018 mm, da fokusdybden falder med kvadratet på f-forholdet. Men det er egentligt ikke ret sigende, da jeg i princippet blot mangler en passende glasvej, som skal flytte fokusplanet svarende til 4 mm glas. At beregne tolerancen her, er langt sværere.
Jeg skal lige overveje lidt.
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 17 maj 2020, 10:05

KimLang skrev:
17 maj 2020, 09:58
Hej Jens.
Et stykke glas som clear filter kan minimere fokus skift når man vil observere "uden filter", men der er en slagside. Ofte bruges et c-filter fordi man ønsker at maksimere lys mængden per sekund eksponeringstid. Man kan få 5 % -10 % mere lys ved slet ikke at have noget glas i. Fokusposition er som du nævner noget anderledes end med filter.

Med mit setup er kritisk fokus zone omkring 80 mikrometer bred og fokus for Johnson B, V og R filter er kun separeret med ca. 40 mikrometer. Med og uden glas filter så flytter min fokus position sig 1000 mikrometer.
Hej Kim.
Ud fra det argument skulle korrektoren jo så også tages ud?? :D Den æder en masse lys.
Jeg har ikke automatiseret mit fokus, men kunne godt tænke mig at de forskellige systemer lå så tæt jeg ikke behøvede at fokussere. Jeg oplever også som du at Johnson filtrene er forbløffende ens
mvh
Jens
Brugeravatar
KimLang
.
.
Reactions:

Indlæg af KimLang » 17 maj 2020, 10:10

:D Ja, og jeg skulle tage mine 800 g tunge koma korrektor ud ... den 'æder' garanteret mere en 10% af det blå.
Men den kan jeg ikke undvære. Men med autofokus så kan jeg undvære et glas c-filter.

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Brugeravatar
KimLang
.
.
Reactions:

Indlæg af KimLang » 17 maj 2020, 10:12

ved godt jeg er lidt ud af en tangent her. Du spurgte ikke om refokusering er nødvendig men hvor man kan finde den rigtige glastykkelse...

Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 17 maj 2020, 10:35

Ingen af delene. Jeg kender godt tykkelsen på mine filtre, de er fire mm.
Absorbtionen i N-BK7 er ret invariant for tykkelsen, så et 4 mm glas vil slippe ca 90% igennem, korrekt.

Det var om der var nogen der havde erfaring med at bruge en tykkelseskorrektor som et rigtigt "clear" istedet for et NF, som er No Filter...
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 17 maj 2020, 10:55

Jens_Jacobsen skrev:
17 maj 2020, 09:21
Hejsa.

Nu læste jeg lige Kim's fine tredje kapitel, og faldt over brugen af Clear i transformations-setuppet.

Jeg har selvfølgelig et hul i filterhjulet, som jeg bruger til dette, men den optiske tykkelse af mine Johnson filtre er 4 mm. Det giver et kraftigt behov for refokus.
Jeg har så undersøgt om man kan få et optisk "clear" filter, men alle dem jeg kan finde, f.eks ved Baader, er kun 2 mm tykkelse.

Edmund har så et fint optisk vindue, coated, i 25 mm diameter til 59 euro...

https://www.edmundoptics.com/p/25mm-dia ... ndow/5740/

Det ville sikkert eliminere behovet for refokus?

Er det ikke på tide, at du får dig en fokuser med stepmotor?
Så kan du få glæde af AstroArt’s Full Frame focus, som fungerer helt fantastisk.
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 17 maj 2020, 11:11

Duer ikke til planetfoto.
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 17 maj 2020, 11:36

Men en Hitec DC focuser kunne være et brugbart add on?
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 17 maj 2020, 11:40

mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 17 maj 2020, 11:54

Hvad er argumentet for, at en med stepper motor ikke dur?
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
Xplode
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 17 maj 2020, 11:55

Jeg ville nok gått for en stepper motor, den vil være mer nøyaktig ved autofokus enn en DC motor
Min erfaring fra hitechastro er att dem har dårlige og ustabile driver, det samme gjelder USB_Focus hvis du kommer over det, kjøpte ett komplett kit fra USB_Focus, skruer manglet, flexkobling passet ikke og driverne var ubrukelig pga dem ikke var stabile.
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 17 maj 2020, 12:07

Rudi skrev:
17 maj 2020, 11:54
Hvad er argumentet for, at en med stepper motor ikke dur?
Praktisk erfaring.
Når man laver planet foto, så "jager" man det skarpeste billede. Det kan man kun gøre visuelt, ved at kigge på skærmen. Min erfaring er at det eneste der kører ordentligt er en hurtig DC motor.
mvh
Jens
Besvar