Clear filter til fotometri brug

Astrofysiske observationer; variable stjerner, exo-planeter, asteroide perioder, fotometri, spektografi osv. Alle typer af astrofysiske observationer og metoder. Både kamera- og visuelle observationer.
Fortæl om dine observationer, stil spørgsmål om et emne og generel diskution om astrofysiske observationer
Brugeravatar
Xplode
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Re: Clear filter til fotometri brug

Indlæg af Xplode » 17 maj 2020, 12:12

Sitter du å justerer fokus manuelt hele tida ved planetfoto? :roll:
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 17 maj 2020, 12:12

Xplode skrev:
17 maj 2020, 11:55
Jeg ville nok gått for en stepper motor, den vil være mer nøyaktig ved autofokus enn en DC motor
Min erfaring fra hitechastro er att dem har dårlige og ustabile driver, det samme gjelder USB_Focus hvis du kommer over det, kjøpte ett komplett kit fra USB_Focus, skruer manglet, flexkobling passet ikke og driverne var ubrukelig pga dem ikke var stabile.
Aha!
Jeg kigger lidt mere på Hitech, deres udstyr virker som det korrekte til mit brug, jeg evaluerer lige lidt på deres tilsyneladende driver problem.
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 17 maj 2020, 12:42

Jens_Jacobsen skrev:
17 maj 2020, 12:07
Rudi skrev:
17 maj 2020, 11:54
Hvad er argumentet for, at en med stepper motor ikke dur?
Praktisk erfaring.
Når man laver planet foto, så "jager" man det skarpeste billede. Det kan man kun gøre visuelt, ved at kigge på skærmen. Min erfaring er at det eneste der kører ordentligt er en hurtig DC motor.
Med Månen har jeg rigtig god erfaring med at sidde ved skærmen og fokusere manuelt med liveview med ZWO’s step motor fokuser. Før skulle jeg stå henne ved teleskopet og manuelt fokusere, og kikke 1,5 - 2 meter hen på liveview skærmen . Nu kan jeg sidde i ro og mag og finde et sted, hvor jeg ikke kan se forskel på 5-10 steps (afhængig af seeing). Softwaren har to stepsizes i hver retning, som man selv kan definere. For mit setup, anvender jeg +/-100 og +/-5
Jeg forstår simpelthen ikke, hvad forskel en DC vil gøre? På mit setup, er eet step så lidt, at jeg ikke kan se det.
Har du haft en stepmotor med stor stepsize?
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 17 maj 2020, 13:02

Xplode skrev:
17 maj 2020, 12:12
Sitter du å justerer fokus manuelt hele tida ved planetfoto? :roll:
Det gør alle der tager seriøse planetfotos
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 17 maj 2020, 13:03

Rudi skrev:
17 maj 2020, 12:42
Jens_Jacobsen skrev:
17 maj 2020, 12:07
Rudi skrev:
17 maj 2020, 11:54
Hvad er argumentet for, at en med stepper motor ikke dur?
Praktisk erfaring.
Når man laver planet foto, så "jager" man det skarpeste billede. Det kan man kun gøre visuelt, ved at kigge på skærmen. Min erfaring er at det eneste der kører ordentligt er en hurtig DC motor.
Med Månen har jeg rigtig god erfaring med at sidde ved skærmen og fokusere manuelt med liveview med ZWO’s step motor fokuser. Før skulle jeg stå henne ved teleskopet og manuelt fokusere, og kikke 1,5 - 2 meter hen på liveview skærmen . Nu kan jeg sidde i ro og mag og finde et sted, hvor jeg ikke kan se forskel på 5-10 steps (afhængig af seeing). Softwaren har to stepsizes i hver retning, som man selv kan definere. For mit setup, anvender jeg +/-100 og +/-5
Jeg forstår simpelthen ikke, hvad forskel en DC vil gøre? På mit setup, er eet step så lidt, at jeg ikke kan se det.
Har du haft en stepmotor med stor stepsize?
Rudi, hvis dit setup er hurtig nok, så er det underordnet om det er stepper eller DC motor. Det må komme an på praktisk erfaring med planetfotos.
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 17 maj 2020, 13:22

Ok, der er nok bare et eller andet jeg ikke har forstået - som sædvanligt 🤪
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 17 maj 2020, 15:49

Hej Rudi.
Nej du har forstået det fuldstændigt.
Ved planetfoto, især RGB, hvor man skal skifte filter, er det vigtigt at kende setuppet. Man kan ikke automatisere det på samme måde som deep sky. Det er der flere grunde til.
Først og fremmest kan ingen software finde fokus præcist nok, det er kun øjet og erfaringen bagved, som kan vurdere hvor fokus er bedst. Min metode, som egentligt er den jeg i "oldtiden" lærte fra Donald Parker's beskrivelse, er at "jagte seeingen". Lyder kryptisk, men det er egentligt ligetil når man prøver det.
Den anden, næsten lige så vigtige grund, er behovet for refokussering imellem filtrene. Det skal gå så hurtigt som muligt.
Sædvanligvis kører jeg RGBRGB meget hurtigt efter hinanden, og da den røde kanal er den bedste (så godt som altid) kan den midterste kombineres med to forskellige GB sæt. Om de ligger lige før eller efter gør ikke så stor forskel. Jeg vil helst undgå Winjupos så serien skal ligge indefor et par minutter. På Jupiter altså. På Mars er det mere gelassen...
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 17 maj 2020, 19:38

Lidt info om Donald C Parker:
http://www.alpo-astronomy.org/jbeish/DonParker.htm

Og en af de bedste bøger om fotografering af solsystemet:

https://www.willbell.com/ccd/CCD3.HTM
mvh
Jens
Brugeravatar
Lindhard
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Re:filtre og fokusering

Indlæg af Lindhard » 18 maj 2020, 22:27

Jeg følger med interesse fokusdebatten her, det kunne jo være jeg kunne lære noget. :D

En af de fremhævede fordele ved mit kamera og dertil hørende program er, at jeg kan lave en ”sekvens” over, hvordan billederne skal tages, så computeren selv kan klare optagelserne. Jeg vil tro at det samme gælder alle astrofotoprogrammer.

Har jeg så et elektrisk filterhjul, kan computeren helt selv uden indblanding tage f.eks. først en stribe billeder med rødfilter, derefter skifte filter pr. automatik og tage en stribe med grønfilter osv. osv.

Alt imens kan jeg så nyde nattehimlen gennem en af mine andre kikkerter.

Men jeg kan forstå på snakken, at når man bruger filtre, er det tilsyneladende ikke tilstrækkeligt at fokusere ved seancens begyndelse og lade det være det. Der skal åbenbart fokuseres om ved hvert filterskift.

Det tager jo lidt af charmen ved det automatiske. Så kan jeg jo lige så godt bruge et manuelt filterhjul og dreje det næste filter på plads pr. håndkraft, når det ønskede antal billeder er taget.

Er det kun ved planetfotos, at det er nødvendigt at refokusere eller gælder det også Deep Sky?
mvh
Lars
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 18 maj 2020, 22:38

Hej Lars.
Det kommer an på en del.
Hvis man er heldig er filtrene så godt som parfokale, især ved lange f-forhold kan det være tilfældet.
Hvis det er til fotometri, behøver en helt perfekt fokuserring ikke nødvendigvis. Her var det min ide at et clear-filter ville gøre det muligt, og et 4 mm clear er stadig på listen af ting der skal med ved næste optik-indkøb...

Til kunsteriske billeder vil man nok gøre lidt mere ud af fokus. Hvis man altså er til den slags :D
mvh
Jens
Brugeravatar
KimLang
.
.
Reactions:

Indlæg af KimLang » 18 maj 2020, 22:56

Hej Lindhard.
Automatisering er da konge!
Selv om jeg refokuserer ved hvert eneste filterskift er det ikke det samme som at køre autofokus a la V-kurve.
Jeg bruger autofokus normalt kun uden filter for det går hurtigere med korte eksponeringstider. En gang i mellem, f.eks. ved fuldmåne hvor jeg ikke kan gå dybt alligevel bruger jeg en time eller halvanden på at lave autofokus med V-kurve måling i alle mine filtre, 8 styks. De målinger skrives til en tabel i SGPro.
Fokus position er temperaturafhængig men da det er primærspejlets temperatur der bestemmer brændvidden er korrektionen for ALLE filtre den samme.
Når jeg skal lave noget seriøst så kører jeg autofokus uden filter i tusmørket. Så rettes alle fokuspositioner i tabellen med samme værdi. Efter en times tid kører jeg autofokus igen for da køler spejlet hurtigst. Men derefter så kører jeg ikke autofokus igen før temperaturen er faldet ca. 2 °C. Korrektionen er da ca. 40 steps (mikrometer med mit setup) hvilket er cirka bredden af kritiske fokus zone CFZ.
Så jeg er meget glad for mit udtræk med indbygget termometer.
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 18 maj 2020, 23:34

Hejsa,

Tror faktisk at Damian med ChileScope først fanger fokus for hvert filter manuelt, derefter er det automatik indtil han ser fokus driver en smule. En virkelig god fokuser med præcisions-gentagelighed bør kunne automatisk justere offset til andre filtre, sålænge seeingen er nogenlunde den samme. Diverse kineser, Baader Steeltrack fokusere m.v. er ikke den kategorien "præcisions-gentagelighed" - langt fra.

Ved manuel fokusering tror jeg faktisk ikke man rammer perfekt fokus, men derimod den fokusering der passer til seeingen. Seeingen udtværer jo lidt, og nogle gange er det lige som om at lege med fokuspunktet kan afhjælpe dette, her tænkes på øget kontrast, nødvendigvis ikke fine detaljer, som man alligevel ikke kan se på LIVE streams.

Ved farvekamera oplever jeg ikke at fokus er flyttet mellem R, G og B unden optagelsen. Så hvis jeg fanger fokus, passer den på alle tre kanaler. Eneste problem under rigtig god seeing er nedenstående:

Barlow og Powermates:
Selv dyre og høj-kvalitets parfokale filtre, bliver ganske lidt ikke-parfokale når man putter f.eks. Televue PowerMate ind. Praktisk erfaring.
\Lars
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 19 maj 2020, 06:34

@Lindhard, du har helt ret. De fleste sekvens optagere, kan også autofokusere. Selv hvis (du tror at) dine LRGB filtre er parfokale, så skrider fokus ret hurtigt i løbet af en aften. Noget jeg tidligere har vendt det blinde øje til, men med autofokus var det hurtigt konstateret.

Se denne post:
https://www.astronet.dk/forum/viewtopi ... tur#p16190

AstroArt klarer autofokus ret overbevisende:
https://www.astronet.dk/forum/viewtopi ... =54&t=2369

@Jens_Jacobsen: hvis du føler, at din tråd er afsporet, så sig til, og jeg splitter
/Rudi

Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 19 maj 2020, 17:36

Nope, det er en spændende diskussion, hvor en masse praktiske erfaringer er kommet frem..
Glimrende
mvh
Jens
Besvar