Flats - ADU?

Metoder og fotometri
Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Flats - ADU?

Indlæg af Rudi » 23 nov 2019, 12:50

Hvordan laver man sine flats. Jeg mener at have læst et sted, at max ADU i centrum skulle være ca 2/3 af max welldepth.

Denne guide skriver:
http://www.centrodonchiavacci.it/speco ... manual.pdf
Once you have a uniform field, expose your CCD to about 1/2 of the full well depth of your pixels.
Een anbefalede en gennemsnits ADU på hele billedet til ca 1/3 af full welldepth.

Hvad gør I andre?
/Rudi
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Re: Flats - ADU?

Indlæg af ClausKAF » 23 nov 2019, 13:36

Jeg kom til at tænke på om man ikke kan bruge den MEGET ensformige grå himmel til at lave flats? evt. med et tyndt hvidt klæde henover?
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 23 nov 2019, 13:40

Jeg kender godt og har brugt skyflats.

Der er mere belysningen af flats. Hvor meget?
/Rudi
KimLang
Reactions:

Indlæg af KimLang » 23 nov 2019, 17:55

Der er forskellige råd på nettet om hvor høj intensitet der skal belyses til; 1/3 eller ½ full well.
Men det er nok fra den gang hvor de højeste pixel intensiteter ikke var lineære.
Den bedste kur mod tvivl, er at måle efter selv.
Jeg har lavet masterflats med op mod 90 % full well capacitet og de tidsserier som er kalibreret med disse masterflats har været brugbare.

Så, jeg tænker at det er en mere udbytterig diskussion at finde ud af; hvordan tester man om ens masterflat har de fornødne kvaliteter.
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 23 nov 2019, 19:56

KimLang skrev:
23 nov 2019, 17:55
...
Så, jeg tænker at det er en mere udbytterig diskussion at finde ud af; hvordan tester man om ens masterflat har de fornødne kvaliteter.
Præcist. Man kan vel begynde med en pragmatisk tilgang og lave en stribe flats med forskellige adu og så se, hvilken indflydelse det får på magnitude målinger.
Feks se om det har indflydelse på check stjerner?
Jeg kunne godt frygte, at det er helt afhængig af teleskop incl corrector, kamera og måske endda filter?

Med det vejr vi har for tiden, så er der jo god tid til at eksperimentere med den slags.

Edit:
Man kunne også markere områder rund omkring i et billede, hvor der ikke er stjerner, og så dividere med en flat. Resultatet skulle jo så gerne være en konstant.
/Rudi
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 24 nov 2019, 18:44

Det eneste det drejer sig om er om der er en lineær sammenhæng mellem hvor mange fotoner man opsamler og den ADU værdi man måler.
Det kan man forvisse sig om ved at lave en kurve over eksponeringstider og ADU, hvis man har et flat panel, som er nogenlunde konstant over tid.
Man vælger så en eksponering, hvor ADU er pænt inde i det lineære område, og det varierer fra kamera til kamera.
En sådan kurve tillader også at man beregner gain og sammen med et par bias frames også udlæsningsstøj i sit kamera. En god øvelse til at lære udstyret at kende.
Jeg skrev engang en tekst om kameratesting, nok mest til mig selv, men måske kan andre bruge den

https://www.dropbox.com/s/0j4la21n9940o ... 3.pdf?dl=0
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 24 nov 2019, 19:14

Hej Morten.
Læste lige din glimrende analyse af dine to kameraer.

Gjorde du indsigelser imod det dårligere S/N på din 660'er?

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 24 nov 2019, 20:07

ja og fik at vide, at det var et "non-issue"
plus lidt lirumlarum om forskellige implenteringer af elektronik til chipz
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 24 nov 2019, 20:52

Hejsa,

Hvis vi holder til AAVSO guiden er 1/2 brønddybde det de anbefaler.

Hvordan måler man sin flats?

Start med at lave en graf over ADU på begge diagonaler og horisontal og vertikal kryds på en light frame kalibreret med din flat. Light taget en måneløs aften højt på himlen og uden gradienter fra bylys. Plottet skal være ens hele vejen.

Før og efter flat
Vedhæftede filer
billede.png
billede.png (59.51 KiB) Vist 111 gange
billede.png
billede.png (49.05 KiB) Vist 111 gange
\Lars
Besvar