6478 Gault, 3 feb. ny hale

Metoder og fotometri
Besvar
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

6478 Gault, 3 feb. ny hale

Indlæg af nightsky » 11 jan 2019, 14:37

Søg lidt på 6478 Gault. Diverse kanaler gløder med diskussion omkring denne begivenhed.

Jeg venter desperat på teleskoptid, men desværre er der blevet overskyet nu.... Man skal dybt, under mag 18.

Damian har med ChileScope selvfølgelig fået en billeder
http://www.damianpeach.com/deepsky/6478 ... E8nxD3nsaE

og andre

https://4.bp.blogspot.com/-j19r1R4bK0E/ ... 2080_n.jpg

http://scan.sai.msu.ru/~denis/Comet/647 ... 190108.jpg

Der kommer en længere liste med okulationer snarest, men om vi er heldige at der er en der passer os tidligt morgen ved jeg ikke endnu.
Senest rettet af nightsky 03 feb 2019, 23:56, rettet i alt 4 gange.
\Lars
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Re: 6478 Gault måske ramt af en mindre asteoride

Indlæg af nightsky » 11 jan 2019, 14:54

Så fik jeg tid på T32 - krydser fingrene for gode data :lol:
\Lars
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 11 jan 2019, 15:48

Jeg så godt Fersken-drengens billede fra Chile-scope i morges.
Der var vist ikke noget om, at asteroiden var ramt, men jeg skimmede også kun overskriften og undrede mig over "asteroid with cometary tail".

Meget spændende!
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 11 jan 2019, 17:06

Så kom første hold data ned. Desværre blev observatoriet ramt af drivede skyer så kun en blå optagelse blev bare nogenlunde.

Luminans blev hårdt ramt og går ikke så dybt. Derfor har jeg været nød til strække billedet maksimalt. Man kan svagt ane asteroidens nye hale, retning mod kl. 2. Flere optagelser og meget mere info følger efterhånden som jeg og andre får samlet data ind. (Er i gang med næste session) Fra FITS header RA 10h 48m 30s, Dec -12° 40' 40"

Billede
\Lars
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Re: Breaking: 6478 Gault mulig sammenstød, dannet komethale, første pics

Indlæg af Lars Malmgren » 11 jan 2019, 17:20

Yes, den er der :thumbs:
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 11 jan 2019, 17:25

Den står godt nol lavt med sine -12°48’ dec.
Den kulminer 03:42 i 22°2 højde. Det skulle klare op sent i aften, men jeg tvivler på at det holder til i nat.
Jeg vil da forsøge, hvis vejret tillader.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 11 jan 2019, 18:14

Man skal godt nok dybt med transparensen lige nu. 300s subs hjælper ikke meget med et 1/2 meter teleskop.
\Lars
Brugeravatar
Mogens Zachariasen
Reactions:

Indlæg af Mogens Zachariasen » 11 jan 2019, 22:57

Hej Lars,

Kunne virkelig være interessant hvis der havde været et sammenstød meller 6478 Gault og et andet objekt.

Fra Damians facebookside: https://www.facebook.com/peachastro
Probably the result of a collision with another object back in November this asteroid has developed a narrow tail about 10 arc min long. You can see the asteroid and its tail moving over the course of this 60min imaging run. Also note a smaller faint asteroid passing close to Gault below and left.
Mvh
Mogens
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 12 jan 2019, 00:41

God aften

Fik en serie ned på 3x300s med luminans filter. Selv under rigtig gode forhold, er et lille telekop på 17" ikke helt nok. Ikke tvivl om at en 20" eller mere på en lidt bedre montering vil hjælpe meget. Af en eller anden grund driller tracking bare en anelse, selv om en Planewave Ascension 200HR ikke bruger guiding (de er så gode at guiding gør tracking værre) Måske er det spejlet eller kameraet der har ikke sidder perfekt.

Først reduceret wide-field
Billede

så 100% cropped på center
Billede
\Lars
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 12 jan 2019, 01:22

En lill animation, der også tydeligt viser problemet med RBI på disse science kameraer. Kodak KAF 16803 er notorisk et problem, selv RBi flash på et kamera til 11.000 USD - Problemet er auto-fokus funktionen som vælger en klar stjerne, selvfølgelig tæt på centrun af sensor. Arrghh - Næste optagelse bliver med en moderne CMOS eller en e2v sensor på f.eks. en FLI ProLine PL4710.

Billede
\Lars
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 13 jan 2019, 21:17

Aften,

Lidt mere om (6478) Gault
Ud fra diverse mails lidt om hvad der kan være sket og info omkring Gault.
Fra Wiki:
Opdaget i 1998 af parret Shoemaker (hvem ellers). Er med i asteroide familien Phocaea med næsten 2.000 kendte sten asteroider. Phocaea navnet kommer fra den største i familen 25 Phocaea
En tur rundt om Solen tager 3 år og 6 måneder (1278 dage) med en afstand mellem 1,9-2,8 AU

Fra mail tråde:
Estimeret diameter er 3,7 km og bliver ramt 50 meter sten, så er det i nærheden af 1 til en million i masseforskel. (6748) Gaults hastighed ændrer sig så lidt, at den flytter sig mindre end 1 km om dagen fra sin tidligere bane. På afstand vi har til den skal der så gå 3-4 år før vi kan observere en ændring i banen. Nogle nævner 10mm/sek og skriver at man måske allerede efter et år kan se en baneforskel.

Jeg skulle dog lige selv prøve at følge op astrometrisk på observationer, velvidende at jeg ikke kan se så lille en forskel. Vi skal op omkring nogle buesekunder. Et foto fra Tenerife 1,0-m Optical Ground Station OGS, er smidt i noget grafik for at illustrere den kendte bane sammen med observationer. Beregningerne i Reduc er langt mere præcis end den visuelle præsentation, men viser selvfølgelig heller intet.

Billede
Når man har efemeriderne fra MPC kan man godt beregne banen ekstremt præcist.

Billede

Har også lavet noget fotometri på den, kommer senere.....
\Lars
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Re: 6478 Gault mulig sammenstød, dannet komethale, tracking

Indlæg af nightsky » 14 jan 2019, 00:49

Og her er en lyskurve over (6478) Gault.

Jeg bemærker at øgningen i lysstyrken ikke helt f'ølger den forudsagte kurve, startende i november 2018. Er det mon begivenheden som gjorde den mere lysstærk end forventet?

Den sidste måling i jan. 2019 er foretaget af mig og her ser det jo ud til at asteroiden er kommet tilbage til den forventede lysstyrke.
Billede

Det bliver spændende med de kommende dages opfølgninger. Desværre ser det ud til at HST ikke kommer til at kigge på den. Hovedkameraet er nede, lock-out i USA, så ingen til at prøve at reparere HST.

Afstand til den
Billede
\Lars
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Re: 6478 Gault, baglænsregning for sammenstødstidpunkt, halen

Indlæg af nightsky » 15 jan 2019, 00:58

Godaften

En artikel på nettet omkring (6478) Gault, gav inspiration til at kigge på et Finson-Probstein diagram, som kan bruge til at beregne starttidspunktet for et evt. nedslag.
Det har været foreslået flere steder at nedslaget skete i november, så det var jo oplagt at undersøge dette.

Efterfølgende er med al forbehold som en amatør astronørd kan tage :lol:

Jeg har brugt datoen d. 9. jan, da det dybeste gode billede jeg kender er fra den dato. Derefter har jeg regnet 60 dage tilbage til d. 1.nov. 2018, og sandelig om jeg ikke kan få en løsning der passer nogenlunde.

Hhhmm
Der er dog et stort spørgsmål, som giver meget stor usikkerhed, og det er størrelsen beta. Så vidt jeg forstår det er partikelstørrelsen, og dermed Solens gravitation og strålingstryk. Derfor kommer der bias ind i beregningen, da jeg jo gerne vil have at halens længde og vinkel passer. Omvendt, hvis det holder stik med november (fra andre kilder), så kan jeg jo regne mig frem til hales støvkornsstørrelse i mikrometer. Det er sandelig ikke nemt, men en mega sjov udfordring at arbejde med disse data.

Se forklaring nedenfor:
In the tail, dust and gas are decoupled and the only significant forces affecting the grain trajectories are the solar gravity and radiation pressure. Both forces depend on the square of the heliocentric distance but work in opposite directions. Their sum can be seen as a reduced solar gravity, and the equation of motion is simply m*a=(1-beta)*solar_gravity, where beta is the ratio radiation_pressure/solar_gravity, and is inversely proportional to the size of the grains for particles larger than 1 micron.

Billede

Finson-Probstein diagrammer viste jeg intet om før i weekenden. Det er en model fra 1968 som kan beskrive halens geometri, og man kan finde der artikel fra nettet fra dengang. Den er dog helt udenfor min matematiske kunnen.Modellen er simpel, men giver en meget god tilnærmelse af halens form, hvilket er vist ved mange lejligheder.

http://comet-toolbox.com/include/VINCENT-C076.pdf
https://www.aanda.org/articles/aa/pdf/ ... 864-13.pdf
\Lars
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Re: 6478 Gault, baglænsregning for sammenstødstidpunkt, halen

Indlæg af nightsky » 03 feb 2019, 20:55

Spændende byt.

For et par dage siden kom der en rapport om en nye hale på asteroiden Gault, så NOT har kigget på den. Det er tydeligt at se der er kommet en ny hale og der er intet der tyder på fragmenter efter et sammenstød.
Så snart der er noget ledigt skal jeg have en ny optagelse.

Billede
\Lars
Besvar