Udvider universet sig - eller går tiden bare langsomere?

Generelt om astronomi
Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Udvider universet sig - eller går tiden bare langsomere?

Indlæg af Rudi » 10 sep 2019, 10:40

Jeg har gået og spekuleret over noget det sidste stykke tid. Jeg er ikke kosmolog og er heller ikke for skarp inden for astrofysik og relativitets teorien. Så måske er jeg helt galt på den.
Jeg hørte en podcast for nylig, hvor det evindelige spørgsmål om, hvorfor universet udvider sig og endda måske accelererer, blev diskuteret. Man bliver nød til at tilføje noget "dark matter", som ingen ved eller kan forklare hvad er, og det er jo ikke en særlig elegant løsning.
Men hvad nu hvis der slet ikke sker en rum udvidelse men det er tiden der ændrer sig? Altså at tiden går langsommere og langsommere, det kan vel også forklare vores observationer?
Som sagt, jeg er ikke kosmolog, så det kan godt være, at det er noget vrøvl. Kan nogen hjælpe, jeg kan ikke få denne ide ud af hovedet.
/Rudi
Brugeravatar
Mogens Zachariasen
Reactions:

Re: Udvider universet sig - eller går tiden bare langsomere?

Indlæg af Mogens Zachariasen » 10 sep 2019, 10:56

Hej Rudi,

Er heller ikke kosmolog, men en af de observationer som viser udvidelsen er den kosmologiske rødforskydning.

Fra wiki:
Den kosmologiske rødforskydning er betegnelsen for, at lys fra meget fjerne objekter observeres ved en længere bølgelængde end den hvormed den blev udsendt. Den kosmologiske rødforskydning er en Doppler-effekt forårsaget af universets udvidelse.

https://www.dark-cosmology.dk/~pela/Encyclo/z_DK.html

Der er nok andre herinde ved meget mere om det og andre ting som også bekræfter udvidelsen.
Mvh
Mogens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 10 sep 2019, 13:51

Ja, men kan rødforskydningen ikke også forklares med at "tiden går langsommere"?
/Rudi
Brugeravatar
Mogens Zachariasen
Reactions:

Indlæg af Mogens Zachariasen » 10 sep 2019, 14:11

Rødforskydningen kan fotograferes og måles direkte.

Fra eksperimenter og målinger i laboratorier ved man præcis ved hvilke bølgelænger de forskellige grundstoffer / spektrallinjer ligger.

Men når man så måler på meget fjerne objekter i Universet, er spektrallinjerne forskudt mod rødt - altså længere bølgelængder.

Og jo større rødforskydningen er, jo længere tilbage i tiden ser vi.

Det med afstande er lidt mere kompliceret når vi er meget langt tilbage i tiden.

Der er afstanden mellem objektet og vores galakse da lyset som vi ser nu, blev sendt afsted.

Og så er der afstanden mellem objektet og vores galakse NU.

Disse afstande kan ikke måles direkte, men skal beregnes ud fra modeller af Universet.
Mvh
Mogens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 10 sep 2019, 14:47

Mogens, jeg kender godt til de betragtninger som du skitserer, hvor det antages, at det er rummet der ændrer (udvider) sig, men min pointe er, at det jo også kan være den fjerde dimension, tiden, som ændrer sig. Hvis tiden går langsommere (er det så at udvide?), så passer regnestykkerne jo også.
Forestil dig noget lys, som blev sendt afsted for milliarder af år siden fra en fjern galakse, hvis tiden dengang gik hurtigere, så vil lyset i vores nutids afstand bevæge sig en kortere distance på eet år dengang, lyset bevæger sig gennem rummet og gradvist strækkes tiden til vores tid, så når det endeligt når frem, er det strukket (rødforskudt) og det har været undervejs i flere år, end der er lysår ud til objektet. Ergo, universet udvider sig måske ikke?
/Rudi
Brugeravatar
Mogens Zachariasen
Reactions:

Indlæg af Mogens Zachariasen » 10 sep 2019, 14:58

A Steady State with a Twist :shock:
Mvh
Mogens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 10 sep 2019, 15:10

Nå, efter lidt googleri, kan jeg se, at det ikke kun er mig, som er halv skør:

https://curiosity.com/topics/some-physi ... curiosity/
/Rudi
Brugeravatar
Mogens Zachariasen
Reactions:

Indlæg af Mogens Zachariasen » 10 sep 2019, 15:32

Der er ikke noget forkert i at havde flere forskellige teorier.

Det udfordre hjernen og forskerne, og chancen for at man finder det rigtige svar er større end hvis man kun har én teori som måske er forkert.

Ligenu er det Big Bang teorien som ser ud til at passe bedst med observationerne.

Mener at der var flere grunde til at Steady State teorien faldt.
Mvh
Mogens
Brugeravatar
Viking
Reactions:
Geografisk sted: Dokka, Norge
Kontakt:

Indlæg af Viking » 10 sep 2019, 19:30

Det er muligt du har ret, Rudi. Vi ved jo, ut fra Einsteins teorier, at tiden går sagtere jo nærmere man kommer lysets hastighed - for den der observerer fra udsiden. Og måske påvirker universet lyset medens det går mod os slik at det bræmser ned? Jeg ved ikke, jeg er hverken fysiker, astronom, eller matematiker. Men lyset bøjer jo af ved kraftige gravitationsobjekter, ikke?

Når det gjelder hvorfor universet udvider sig og aksellerer så længe efter Big Bang, så tror jeg årsagen kan være naturlig treghed i vacuum og at Big Bang var kraftigere end vi hidtil har forestillet os. Hvis man ser på en eksplotion eller en kule fra et gevær på Jorden, så aksellerer den i begyndelsen før den avtager - og medst på grund af modstanden i luften. I vacuum vil en kule opføre sig anderledes. Så måske de første 20 milliarder årene af universet fremdeles kun viser os aksellerationen af Big Bang? De næste 20 milliarder år vil måske vise at aksellationen avtager og endog stanser op efter ytterligere 40 milliarder år.
Mvh,
Bjørn Sandåker
Besvar