årets hest

Vis dine astro fotos frem
outlook
Reactions:

Re: årets hest

Indlæg af outlook » 29 jan 2019, 21:55

Rigtig god hest og specielt Niels udgave af dataene med den mørke del af tågen synes jeg rammer min smag bedst. Måske er mit sind bare mørkt 8-)
nvc27
Reactions:

Indlæg af nvc27 » 30 jan 2019, 08:58

Tak for kommentarer omkring billedbehandlingen. Her er en lidt "lysere" udgave. Mvh. Niels
Billede
Brugeravatar
Mogens Zachariasen
Reactions:

Indlæg af Mogens Zachariasen » 30 jan 2019, 12:12

Hej Morten,

Som altid, første klasses råmateriale.

Med jeg har et problem. (Bruger Astroart)
Når jeg åbner histogrammet ligger ''al data'' i en tynd streg til venstre.
Ingen kurver, bare en tynd streg. Så hvis man rykker skyderne, er det tænd / sluk.
Gør det lidt svært.

Men i farvehistogrammet er der kurver, så man kan hente lidt der.

Men jeg har også forsøgt, og valgt denne version, ud af flere forsøg.

Kan ikke få samme fine detaljer som Niels i det mørke område, og heller ikke få farven neutral grå.

Og så er der stor forskel på at se det på en mat pc skærm, som dræber billederne, og en klar phone skærm.
Så jeg har sendt billeder over til telefonen for også at se dem der.

Men her er det.
Vedhæftede filer
mlc-horse-mz-prs-5.jpg
mlc-horse-mz-prs-5.jpg (101.29 KiB) Vist 223 gange
Mvh
Mogens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 30 jan 2019, 13:51

Mogens Zachariasen skrev:
30 jan 2019, 12:12
Med jeg har et problem. (Bruger Astroart)
Når jeg åbner histogrammet ligger ''al data'' i en tynd streg til venstre.
Ingen kurver, bare en tynd streg. Så hvis man rykker skyderne, er det tænd / sluk.
Gør det lidt svært.
Jeg så også på Mortens data i AA7, men strandede af ovennævnte grund.

@morten, er det OK at dele en af dine fits filer med Fabio (forfatteren ti AstroArt)? Så kan han sikkert komme med en forklaring, eller opdatering af AA.
/Rudi

Billede
Torben Taustrup
Reactions:

Indlæg af Torben Taustrup » 30 jan 2019, 14:55

Hej Morten

Den er du dæleme sluppet godt fra! Rigtig flot arbejde!
Jeg noterer mig straks den store skarphed du har opnået - den store mængde lys i H-alpha har nok noget af æren for dette.

Der er jo mange måder at billedbehandle på. Den seneste version synes jeg er blevet meget vellykket.
Jeg har fundet ud af, at man med fordel kan anvende funktionen "Selective color" i Photoshop. Med den er det muligt at regulere helt selektivt på alle farver og deres indbyrdes balance. Der er også mulighed for at skrue på kontrasten, så det er bare at klø på for at finde ud af, hvilken indvirkning de forskellige indstillinger har på billedet.

Det du skriver om et dårligt spejl kan jeg godt genkende. Vores har set bedre dage. For flere år siden fik vi det ombelagt, men resultatet var ikke som forventet. Overfladen var ikke flot og blank som dengang vi modtog spejlet fra leverandøren.
Den ringere overflade vil uden tvivl forringe billeddannelsen. Det viser sig ved mindre skarpe stjerner og en generelt dårligere kontrast.

mvh
Torben
Torben Taustrup, TOC Observatory
Homepage: http://tocobs.org
12,5” - F:5 Newtonian
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 10 feb 2019, 16:32

Tak Torben.
Jeg fik lige ca 45 min ekstra blå data i et hul i skyerne forleden. Det hjalp lidt. Jeg har også processeret dybere. Kombinationen Ha RBG er dog fortsat svær for mig. Enten kan jeg ikke styre spiksenes farver eller også bliver det hele lyserødt. Jeg læser lidt og øver mig noget mere. I mellemtiden er jeg nået frem til dette. Jeg har forsøgt at få bedre stjernefarver ved at bruge masked stretch på 64 bits billeder som er samlet af HDR fra 300s og 10s i RGB. Det er kun delvist lykkedes, stjernerne er stadig noget udbrændte.
L er en kombi af RGB og Ha.
RBG_HDR_ny1.jpg
RBG_HDR_ny1.jpg (113.43 KiB) Vist 164 gange

link
https://www.dropbox.com/s/rsf100jjl5t75 ... 1.jpg?dl=0
Torben Taustrup
Reactions:

Indlæg af Torben Taustrup » 12 feb 2019, 16:55

Hej Morten

Farvestyring er ikke nemt.

Din seneste udgave er stadig flot, men sammenlignet med de forrige virker den lidt overprocessed mht. sharp. Der er som om nogle af de finere detaljer ved hestehovedet er blevet lidt grovere. Dynamikken i det blå område er dog ret god.
I det røde område kan man godt fornemme, at der er flere nuancer af rød - det virker helt glansbilledagtigt. Der er en tendens til at farvebalancen går over mod den blå side. Jeg vil nok trække den mere over mod den røde.

Jeg har siddet og skruet lidt på billedet, og det er en fornøjelse, når der er så meget dynamik at arbejde med.
Da der ikke er nogen facitliste til farverne, kan den ene være lige så god som den anden, så det ….

Her er mit forslag til farvelægning.
Mortens_hest.jpg
Mortens_hest.jpg (107.27 KiB) Vist 135 gange

mvh
Torben
Torben Taustrup
Reactions:

Indlæg af Torben Taustrup » 12 feb 2019, 17:07

Jeg tror, at jeg vil foretrække denne:
Mortens_hest2.jpg
Mortens_hest2.jpg (111.16 KiB) Vist 133 gange
Brugeravatar
morten
Reactions:

Indlæg af morten » 13 feb 2019, 07:49

Tak Toben for kommentarer, og for at arbejde med data.
Farver er som du siger svære, men mit mål var at få en umiskendelig rød tåge, som ikke er desatureret, d.v.s. pink.
Mht stjernerne, så er jeg stadig ikke tilfreds med dem. Jeg arbejdet på en pixelmath løsning til at få spikes med i starmask. Intet brugbart resultat endnu, men jeg er vist på rette vej. Problemet er, at spikes i Ha brugt som L gør, at der kommer underlige farveartefakter når spikes bliver tynde.
Da jeg startede på objektet var jeg ikke tilfreds med hvad jeg kunne hive ud af Ha, og når jeg hev meget i det fik jeg en pink farve i tågen. Derfor var det første resultat ikke optimalt, hvilket jeg fik helt berettigede kommentarer på.
Nu har jeg så måske gået lidt for langt for at grave information ud af den mørke del af tågen. Vender tlibage..
Brugeravatar
morten
Reactions:

Indlæg af morten » 13 feb 2019, 20:16

Tak for kommentarer og hjælp.
Jeg har arbejdet med multiscale tools, og pixelmath for at få isoleret spikes noget bedre. Jeg tror ikke jeg for nærværende kan gøre det billede meget bedre.
Du spurgte, Torben, om spejlet. Det var dette objekt der overbeviste mig om det sørgelige faktum, at jeg behøvede et bedre spejl.
Her har du forskellen på det gamle og nye spejl på samme stjerne.
hest_HDR_proc_c.jpg
hest_HDR_proc_c.jpg (27.48 KiB) Vist 95 gange
Her er mit sidste forsøg med lidt bedre definerede (men til gengæld noget brændte) stjerner.
hest_HDR_proc.jpg
hest_HDR_proc.jpg (112.1 KiB) Vist 95 gange
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 14 feb 2019, 07:48

Jeg kan rigtig godt lide dit seneste (forhåbentlig ikke sidste!) udgave af hesten. Især den blå tåge under hesten fremstår meget mere skarp og kontrastrig.

Jeg går ud fra, at det er det nye spejl til venstre og det gamle til højre?
/Rudi

Billede
Besvar