M81 - Hvad er det for nogle streger! Måske mit udstyr defekt?

Vis dine astro fotos frem
Besvar
Brugeravatar
proshot
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

M81 - Hvad er det for nogle streger! Måske mit udstyr defekt?

Indlæg af proshot » 05 jan 2019, 22:03

Har været ude at skyde m81. Men får sådan nogle streger på billedet, med forskellige farver!
Har skruet op på diverse settings, så stregerne ses tydeligere...

Udstyr: SW ED80 med SW reducer, samt canon 600D.
60 lights x 60sec. 10 darks.
m81 (3).jpg
m81 (3).jpg (215.11 KiB) Vist 390 gange
Mvh. Berk

Jo større udfordring, jo større sejr...
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: M81 - Hvad er det for nogle streger! Måske mit udstyr defekt?

Indlæg af Rudi » 05 jan 2019, 22:12

Har du korrigeret med darks?
Det kunne godt ligne effekten af hotpixels og en stor drift.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
proshot
Reactions:

Indlæg af proshot » 05 jan 2019, 22:14

Rudi skrev:
05 jan 2019, 22:12
Har du korrigeret med darks?
Det kunne godt ligne effekten af hotpixels og en stor drift.
Ja, har brugt darks. Faktisk første gang jeg bruger darks.
Mvh. Berk

Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 05 jan 2019, 23:20

enig med rudi, mit bud er også hotpixels. Enten er temperaturen på darks ikke den samme som ved lights, eller også er det bare fordi, hotpixels har en langt større variation. Typisk har stregerne den samme farve, det kan jeg ikke rigtigt se på dine billeder.
jeg har set noget tilsvarende på et osc kamera jeg engang havde
Viggo T
Reactions:

Indlæg af Viggo T » 06 jan 2019, 01:06

Det er nok rigtigt hvad Rudi og Morten skriver: Hot pixels kombineret med polafvigelse især i altitude.
Forklaringen med afvigende chip temperatur er jo sandsynlig al den stund kameraet ikke er kølet. Men hvorfor er hotpixel sporet så ens lys fra start til slut?
Hotpixel sporet burde også være farvet, da det jo er en rggb mosaik, eller hvad mener du Morten?
Jeg har et Canon EOS d700 stacked billede med tydeligt farvede hotpixels-jeg brugte ikke darks.

mvh Viggo
Brugeravatar
morten
Reactions:

Indlæg af morten » 06 jan 2019, 12:26

Hej Viggo, Berk og co

Som sagt har jeg haft det samme, om end sporene ikke var helt så lange. Det var en kølet OSC men uden TEC. Jeg har siden analyseret en population af hotpixels i min KAF8300 (som har en masse af dem). Der er en mindre gruppe af mere ekstreme hotpixels, som ikke kan kalibreres væk selv med TEC fordi støjen på disse pixels simpelthen er for stor. Her hjælper kun bad pixel map. De pixel der ses som spor hører ikke til den gruppe, fordi de netop, som du siger, de ikke giver et ensartet spor. Mellemgruppen af hotpixels (som f.eks. ikke når at saturere på en 5 min sub) har også større variation, men her er problemet at de jo repræsenterer en ekstrem mørkestrøm og derfor er meget temperaturfølsomme. Derved får du en niveauforskel, som ikke drukner i tilfældig støj, og når OSC chippen deBayeres vil farven på hotpixel dominere i en eller flere pixels i det deBayerede billede. Mit bud er at striberne repræsenterer denne gruppe af hotpixels i et ikke TEC-kølet kamera.
Den anden del af analysen handler om hvorfor man får disse spor i det hele taget, og ikke bare et lille område med en ophobning af farvefejl. I mit tilfælde skyldtes det anvendelsen af et guideskop med den differentielle flex, man altid har med et guideskop. Det vil være min hypotese, at dette er årsagen i det aktuelle tilfælde. Den differentielle flex betyder, at mens guideren under en enkelt sub godt kan holde nogenlunde runde stjerner (specielt hvis seeinen er suboptimal eller trackingen ikke er i absolut topklasse, og stjernerne derfor ikke alt for små), så vil guideren og hovedchippen hen over natten ser mere og mere forskellige dele af himlen. Derved fremkommer de sete "spor" . En (ikke-nødvendig) forudsigelse fra den hypotese er, at sporene ser forskellige ud på hver side af meridianen. En (nødvendig) forudsigelse er at man kan se et kryb i stakken af subs, som svarer til sporene, d.v.s. at du i kanten af stakken kan se at billederne ikke kommer fuldstændigt registrerede ud af kameraet (håber dette er forståeligt for andre end mig). Den helt simple måde at undersøge for differentiel flex er at køre guideren i videomode og tage fat i guideskopet og se om billedet hopper og danser ved minimal berøring. Oftest er det guideskopets fokuser der er problemet, den er ofte kun fikseret svarende til fokuserens tandstang og en setskrue 180 grader modsat, d.v.s. den kan vippe lidt fra side til side.
Min konklusion var 1) TEC kølet chip og 2) Off Axis guiding, men man kan arbejde en del med differentiel flex, specielt hvis det er fokuseren kan man bore ekstre skruer ind til at holde på udtrækket). Med hensyn til hotpixels er et gavmildt hotpixel map vejen frem både med og uden TEC kølet chhip.
Jeg er lige nu i mit dejlige sommerhus, men kan evt finde mine gamle "spor" frem, hvis det har interesse.

Morten
PS, jeg er ved at lave et lille foredrag om pixel støjadfærd til KAFs fotogruppe møde sidste torsdag i denne måned på Kroppedal.
PPS, Berk, jeg er ret overbevist om, at stregerne ikke er udtryk for, at dit udstyr ikke er defekt
Senest rettet af morten 06 jan 2019, 12:35, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
proshot
Reactions:

Indlæg af proshot » 06 jan 2019, 12:33

Har lige kigget nogle af billederne igennem. Der er ikke noget at se. Det er kun efter de er stacked problemet kommer frem. Så det er nok en af de 60 billeder der er noget med. Darks ser også fine ud.

Tak for jeres svar og tid.

Må se næste gang om der bliver nogle problemer :)

ps. det kan da ikke være varmebåndene der frem provokerer disse striber ?

Viggo, jeg ved ikke om jeg har forstået det korrekt. Men jeg bruger ikke guidescope. Laver en pol alignment med det indbygget polscope.
Mvh. Berk

Brugeravatar
morten
Reactions:

Indlæg af morten » 06 jan 2019, 12:37

OK bruger du ikke guideskop, så er det det der er forklaringen på krybet.
Post evt links til stakken og et par af subs fra hver sin ende.
Det er ikke usædvanligt, at du ikke kan se noget på de enkelte subs fordi de udløsende hotpixels netop er moderate og derfor drukner i støjen.
Se evt på stakken af dine darks (dvs. din masterdark), her kan du se moderate hotpixels (forudsat at du har 10 eller flere darks).
Efter Debayering af din masterdark vil du kunne se farvede hotpixels svarende til der hvor du ser dine spor, det er jeg næsten 100% sikker på.
Jeg er også stort set 100% sikker på, at det ikke er varmebåndene. Dog kan varmebånd regulatorene give støj, hvis de kører på samme strømforsyning som kameraet (som i dit tilfælde kører på batteri?)
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 07 jan 2019, 07:01

DSS kan fjerne hotpixels automatisk, det har jeg brugt tidligere, da jeg var for doven til at tage darks :lol:

Alternativt kan du redigere dem væk i et tegneprogram, men det bliver man nok hurtigt træt af.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
proshot
Reactions:

Indlæg af proshot » 09 jan 2019, 01:44

morten skrev:
06 jan 2019, 12:37
OK bruger du ikke guideskop, så er det det der er forklaringen på krybet.
Post evt links til stakken og et par af subs fra hver sin ende.
Det er ikke usædvanligt, at du ikke kan se noget på de enkelte subs fordi de udløsende hotpixels netop er moderate og derfor drukner i støjen.
Se evt på stakken af dine darks (dvs. din masterdark), her kan du se moderate hotpixels (forudsat at du har 10 eller flere darks).
Efter Debayering af din masterdark vil du kunne se farvede hotpixels svarende til der hvor du ser dine spor, det er jeg næsten 100% sikker på.
Jeg er også stort set 100% sikker på, at det ikke er varmebåndene. Dog kan varmebånd regulatorene give støj, hvis de kører på samme strømforsyning som kameraet (som i dit tilfælde kører på batteri?)
Hej Morten...

Jeg kører på 5v powerbank, tilsluttet 2 hjemmelavet varmebånd af 1 ohms 0.5w modstande, som er serie forbundet af 7 stk.

Jeg må lige tjecke subs og dark igennem engang til og se :) Tak for svar.

Jeg fandt ud af at udtrækket var løst, og har spændt 4 pinol (unbraco) skruer på plads. De var helt løse. Nu går udtræk jævn og stramt uden at woble. Så må dyret testes igen når tæppet og vinden er væk.
Mvh. Berk

Brugeravatar
proshot
Reactions:

Indlæg af proshot » 09 jan 2019, 01:45

Rudi skrev:
07 jan 2019, 07:01
DSS kan fjerne hotpixels automatisk, det har jeg brugt tidligere, da jeg var for doven til at tage darks :lol:

Alternativt kan du redigere dem væk i et tegneprogram, men det bliver man nok hurtigt træt af.
Det der med at være doven kender jeg godt :D
Mvh. Berk

Besvar