Solen for tiden

Vis dine astro fotos frem
Besvar
outlook
Reactions:

Solen for tiden

Indlæg af outlook » 12 maj 2019, 10:20

Forsøgte mig med nogle billeder af den nye aktive region AR2741 i H-alpha. Seeingen var håbløs til hvidt lys billeder i den forstørrelse, men i H-alpha lykkedes det i en enkelt session at få et acceptabelt billede:
Sun_AR2741_g4a_2.jpg
Sun_AR2741_g4a_2.jpg (81.8 KiB) Vist 378 gange
Kameraet var ASI290MM i usb 3.0 og selv 45 sekunder fylder omkring 5 GB og harddisken måtte pause optagelsen en gang imellem for at kunne få den gemt tilstrækkelig hurtigt. Og det var endda ikke i fuld opløsning, men i ROI, så hvis ikke man begrænser optagelsen får man hurtigt fyldt disken op med data.

Med kold luft fra nordvest er seeingen ikke den bedste og slet ikke midt på dagen. Men med binoviewer gik det da i hvidt lys.
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Re: Solen for tiden

Indlæg af ClausKAF » 12 maj 2019, 14:40

Det var også, hvad jeg så i mit nyindkøbte H-alpha filter seeingen var dog som du skriver meget svingende
Spatzek
Reactions:

Indlæg af Spatzek » 12 maj 2019, 21:39

Hej Claus

Herligt at du har set i filteret. Jeg havde 1. light på det nye udstyr i går. Jeg er imponeret over Herschel prismet fra Baader, der fungerer super på min 80mm Apo med et 7mm Nagler. Flotte detaljer i pletterne.
8” Sct teleskopet var godt med gode detaljer. Men men, jeg må kaste håndklædet i ringen og få mit filter med over til DayStar sammen med de 2 andre via Søren. Mit trimmer filter (sidste i stakken, det røde) er i så elendig forfatning siden sidste år, at det brugbare felt er helt ringe. Øv, det var ikke lige meningen i år at det skulle til rep.
outlook
Reactions:

Indlæg af outlook » 13 maj 2019, 09:19

Spatzek skrev:
12 maj 2019, 21:39
Hej Claus

Herligt at du har set i filteret. Jeg havde 1. light på det nye udstyr i går. Jeg er imponeret over Herschel prismet fra Baader, der fungerer super på min 80mm Apo med et 7mm Nagler. Flotte detaljer i pletterne.
8” Sct teleskopet var godt med gode detaljer. Men men, jeg må kaste håndklædet i ringen og få mit filter med over til DayStar sammen med de 2 andre via Søren. Mit trimmer filter (sidste i stakken, det røde) er i så elendig forfatning siden sidste år, at det brugbare felt er helt ringe. Øv, det var ikke lige meningen i år at det skulle til rep.
Skåner du dem for varme evt. med et Baader 35nm H-alpha filter? De ældes med tiden hurtigere ved varmepåvirkning. Det koster kassen og derudover er der jo ventetiden. Så er det da godt vi er i minimum mht. sol aktivitet.
Spatzek
Reactions:

Indlæg af Spatzek » 13 maj 2019, 18:43

Tak for ideen med et 35 nm h-Alpha filter. Den kommer med i bunken af overvejelser.
Besvar