Midsommer projekt: Albireo A og B

Vis dine astro fotos frem
Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Midsommer projekt: Albireo A og B

Indlæg af Rudi » 01 jul 2019, 21:26

Lørdag aften/nat var rigtig fin, lige undtaget mørket, SQM-L=19,18 på sit højeste :roll: Men sådan er det jo her ved midsommer.
Så jeg ville prøve noget, som ikke krævede så meget mørke; at fange dobbelt-stjerne parret Albireo A og B og ikke mindst deres smukke farver.
Jeg ville gå ned i eksponering, indtil ingen af stjernerne gik i mætning, for mit setup, betød det sølle 0,2 [s] eksponeringer!
Der blev taget 50 stks med L, R, G og B filtre.

ZWO ASI 1600 MM Pro @gain=139, T=-10°
Sky-Wacther Quattro 8" f/4
50 x 0,2 [s] L
50 x 0,2 [s] R
50 x 0,2 [s] G
50 x 0,2 [s] B
Ingen flats/darks/darkflats

Stacket i AstroArt7.
Her et crop, uscaleret og meget nænsomt behandlet.
Billede
/Rudi
Viggo T
Reactions:

Re: Midsommer projekt: Albireo A og B

Indlæg af Viggo T » 02 jul 2019, 14:34

Smukt billede Rudi. Fokuseringen gennem de forskellige filtre er meget fin. Det er sikkert vanskeligt. Kan man regne med, at fokusdifferencen mellem filtrene er den samme uanset temperatur?
Albireo er især smuk hvis man kikker mod en ikke helt mørk himmel synes jeg. Den lidt lyse himmel tager noget af lysstyrken af stjernerne så resultatet bliver to puntformige,smukke stjerner,med meget tydelig farveforskel på baggrund af en let belyst fløjssort himmel.
Mvh. Viggo.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Midsommer projekt: Albireo A og B

Indlæg af Rudi » 02 jul 2019, 14:58

Jeg fokuserede kun med L filteret og brugte samme position til R, G og B. Jeg kan kun se forskel med bathinov maske, ikke på stjernerne. Det bliver spændende nårZWO EAF engang dukker op, og jeg kan forsøge auto fokusering.
Jeg skal prøve at se visuelt på stjernerne i tusmørket næste gang, det har jeg ikke prøvet før.
/Rudi
Besvar