Min første ørn (varme ørn)

Vis dine astro fotos frem
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Min første ørn (varme ørn)

Indlæg af Rudi » 24 jul 2019, 11:29

Siden jeg så M16, Ørnetågen, visuelt nede ved Emberger Alm i Syd Tyrol sidste år, og så Skabelsens Søjler (Pillars of Creation), har jeg haft lyst til, selv at fange denne flotte emmisions tåge.
Det er ikke let, dels står den med sin deklination på næsten -14° meget lavt set fra danmark, ca 21° når den kulminerer, dels er den midt i en åben hob med masser af klare stjerner og masser af svage stjerner fra Mælkevejen.

Så da det er ved at blive rimelig mørkt, og vejret var fint, så gav jeg det et forsøg i går aftes.

Resultatet blev ikke, som man siger på jysk, "skide godt", men jeg vil nu alligevel vise det frem her.
Grunden til den forringede billede kvalitet, kan læses her: LINK

Der blev taget 144 billeder i alt, fra 15 [s] og op til 30 [s] eksponeringstid fordelt på L, R, G og B. Dvs. 36 frames på hver kanal.

Klik på billedet, for at se det i fuld opløsning.
Billede

Måske forsøger jeg een gang til i nat, hvor det også ser ud til klart vejr. Denne gang med slukkede varmebånd :oops:
/Rudi
DrawsACircle
Reactions:
Geografisk sted: Ulfborg

Re: Min første ørn (varme ørn)

Indlæg af DrawsACircle » 24 jul 2019, 11:43

Du har fanget den Rudi, jeg ville få gåsehud bare af den grund. Man kan altid forfine resultatet efterfølgende.
Et af de motiver jeg skal ha’ i kassen når jeg får styr på mit observatorium, pt. Skal jeg ud af byen for at få bugt med hustage, træer og gadelys.
Mvh.
Keld
TS Photo Line 115mm f/7, SW 200PDS, HEQ5, ASI120mini, Canon EOS 1300da, SW Evoguide 50ed, ASI533MC PRO, Stellarmate/RPi.
Per_Jensen
Reactions:
Geografisk sted: Brovst (Nordjylland)

Indlæg af Per_Jensen » 24 jul 2019, 12:01

Sådan Rudi! 8-)
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, ZWO Asi 1600mm Pro, ZWO LRGB Filters, Baader 3.5nm Ultranarrowband Filter, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 24 jul 2019, 12:04

Der var ikke meget frirum at give af, jeg har ca 2,5 timer, hvor objektet er klar af observatorie væggene. Men grundet tusmørket, kunne jeg først rigtig starte kl ca 00:15.

Billede
/Rudi
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 24 jul 2019, 12:53

Ganske godt billede Rudi Selvom man godt kan se den atmosfæriske indflydelse. Stjernerne ser lidt "firkantede" ud er det guidefejl? eller er det "kun" farveforvrængningen?
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 24 jul 2019, 12:56

Tak Claus. Jeg tror, at det skyldes varmeflimmer inde på spejlet.
Da jeg startede op i går aftes, tændte jeg for alle kontakter på min nye 12 V hub, dvs alle varmebånd, for at se, hvor meget strøm der blev trukket, når monteringen startede op og slewede.
Jeg glemte så at slukke for al varmen igen :oops:
/Rudi
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:

Indlæg af ClausKAF » 24 jul 2019, 13:07

Jeg ville også fjerne den "skive" du vistnok har eftermonteret bag hovedspejlet og som Xplode siger sørge for en let brise gennem tubus
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 24 jul 2019, 13:11

Jeg vil meget nødig fjerne denne skive.
LINK
/Rudi
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:

Indlæg af ClausKAF » 24 jul 2019, 13:16

Hvad med en sort finmasket sort stofpose over bagenden, den kunne så virke som "filter" hvis du i den anden ende monterer en blæser der kan suge den varme luft ud af tubus før du observerer
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:

Indlæg af ClausKAF » 24 jul 2019, 13:22

Ahh Jeg troede at skiven nærmest lukkede for luften, det gør den jo ikke
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 24 jul 2019, 14:10

Nej, der er hul ude i kanterne. Så lige så meget gennemtræk som uden skiven.
/Rudi
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 22 aug 2019, 20:44

Mit allerførste forsøg på HaRGB, det er sgi ikke let.
Jeg har taget Ha optagelsen fra i forleden og blandet ind. Jeg syntes at det er meget svært og der er vist meget at lære i denne process.
Overvejer meget at købe O-III og S-II filtre for så helt at droppe L, R, G og B optagelser og køre rent smalbånd?

Billede
/Rudi
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 22 aug 2019, 22:55

Hej Rudi.

Det er da flot.
Jeg kom lige i tanke om det samme objekt jeg fotograferede sidste sommer fra Hakos. Nok lidt mere simpelt.
Jeg havde lejet en C11, og Lars havde en reducer til f6.3 med. Viggo havde sit Canon 700 som er astro-modificeret.
Med den kombination tog jeg et antal eksponeringer, jeg tror det var mellem 1 og 2 minutters eksponeringer, en fire-fem billeder i alt. Det var nok kun de fire der var ok uden spor..
Dem stackede jeg med deepskystacker, og justerede farven lidt i fotoshop. Det tog vel under 10 minutter at behandle. Ingen flat, darks etc...
Sværere behøver det jo ikke at være...

P.S For tyve år siden havde billedet været til forsiden af S&T... Mindst!

Billede
mvh
Jens
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 22 aug 2019, 22:57

Da kommer du til å angre deg, NB er veldig tidkrevende og det er blir veldig mye av det samme.
I tilegg er det f.eks veldig lite NB på sensesongen om våren, da er det jo galakser som gjelder og LRGB eller HaLRGB.

Kjøp deg heller ett større filterhjul å fyll på med NB filtre ettersom du får kronasjer ledig :D
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 23 aug 2019, 05:59

@Jens_Jacobsen:
Ja, der kommer meget ørn med blot med et OSC eller LRGB, men prøv engang at se her: LINK, der sker altså noget, når man kun lukker 7 nm igennem og beefer eksponeringstiden op. Men som Ole skriver, så skal der noget længere eksponerings tid til. Dermed kommer der jo også mere støj, og så skal der endnu flere enkelt frames til. Så NB tager tid, lang tid.
Jens, det er et godt M16 billede du har der, godt nok strukket en smule, så støjen træder frem (lidt grynet).

@Xplode:
Ja, du har ret. Men det er jo næsten helt nyt, så jeg brænder for at prøve det af. Tidligere har jeg kun prøvet en smule H-alpha med et modificeret Canon 1000D kamera. Jeg tror også, at jeg pakker H-alpha filteret væk, monterer L filteret igen og skriver 8 positions hjulet på min ønskeseddel til næste fødselsdag ;-)

Hvor mange år skal man have været inden for denne hobby, inden man kan slappe af! Hver gang der er udsigt til klart vejr, får jeg kuller og kan ikke tænke på andet end astronomi og hvad der skal afprøves af teknikker/metoder. Det må være sådan de gamle pionerer i vesten havde det under guldfeberen...
/Rudi
Besvar