Maffei 1 og Maffei 2, et par sky galakser

Vis dine astro fotos frem
Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Maffei 1 og Maffei 2, et par sky galakser

Indlæg af Rudi » 08 sep 2019, 09:12

Jeg besøgte Maffei 1 sidste år:
viewtopic.php?f=20&t=952

Dengang inspireret af en note på et stykke papir: "kik på Maffei 1 i efteråret", jeg kan stadig ikke huske, hvor jeg læste om denne spændende galase første gang. Nok i Astronomy, Sky & Teleskope eller Sky at Night Magazine?

Maffei 1 er relativt tæt på Mælkevejen, faktisk en af de nærmeste galakser med ca 9 millioner lysårs afstand, til sammenligning er M51 ca 23 millioner lysår væk.
Men Maffei 1 er svært at få øje på, idet den næsten ligger i mælkevejeln plan (ækvator) og derved bliver obstrueret af mælkevejens støv.
Derfor blev denne ellers tætte nabo først opdaget i 1967-1968 af Paolo Maffei. Den er tydeligst i infarød, men det er vel udelukket for os amatører at observere i dette bånd?

Sidste år, da jeg besøgte Maffei 1, var jeg ikke klar over, at den har en nabo galakse, Maffei 2, så den var desværre ikke med i feltet sidste år.

Jeg forsøgte i går aftes, at se om der skulle være nogen udsædvanlig emmision i H-alpha fra disse to galaksen, men det ser desværre ikke ud til at være tilfældet.
Forholdene var heller ikke særlig godt i går, høje tynde skyer kombineret med næsten 75% Måne lagde en dæmper på alle målinger.

Disse to spændende galakser skal bestemt besøges igen, hvis forholdene er optimale her i løbet af efteråret/vinteren.

Der blev samlet følgende ind:
H-alpha: 3 x 300 sek + 5 x 600 sek
R: 9 x 120 sek
G: 9 x 120 sek
B: 9 x 120 sek

Her er hele feltet i RGB (bemærk - ingen L data):
(click for fuld opløsning)
Billede

Maffei 1 i RGB:
Billede

Maffei 2 i RGB:
Billede