Kosmisk kærlighed

Vis dine astro fotos frem
Brugeravatar
jakob1234
Reactions:

Kosmisk kærlighed

Indlæg af jakob1234 » 01 nov 2019, 00:26

Hej alle!

Denne uge har været helt vanvittigt god :D

Tirsdag og onsdag lykkedes det mig at hente samlet 11½ timers subs på IC1805 (heart nebula).

Der er 6 timers 5min sub og 5½ timers 10min subs. Jeg ved godt jeg lige mangler det sidste af bunden, men jeg er stadigt godt tilfreds :)

Det er behandlet i PS og fitswork.

Lad mig høre hvad i syntes :D

Billede
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Re: Kosmisk kærlighed

Indlæg af ClausKAF » 01 nov 2019, 01:26

Der er godt nok "smæk på" :o
Men er den ikke lidt for blå? Stjernerne virker meget blå(de kraftige) og tågen mangler rødt?
Men fantastisk billede. Ingen tvivl om at data er til stede!
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 01 nov 2019, 08:17

Det er et godt billede, men jeg er enig med Claus, der er trukket lige vel meget i håndtagene efter min smag.
/Rudi
Brugeravatar
jakob1234
Reactions:

Indlæg af jakob1234 » 01 nov 2019, 10:57

Hej begge, tak for input. Jeg har faktisk med vilje trukket den lidt mod den blå ende - det syntes jeg bare så bedre ud end det andet - men måske er det lidt meget, eller smag og behag?

Jeg har trukket den blå lidt tilbage her:

Billede
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 01 nov 2019, 16:25

Flot stort felt, fint skarpt billede (og måske lidt blå stjerner).
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 01 nov 2019, 17:25

Hej Jakob,

Tilføjer du ekstra spikes til stjernerne, eller er det hvad din kikkert selv producerer?
Jeg synes nemlig, at de er for dominerende efter min smag :)
Jeg er med på, at nogle er rigtig glade for disney-stjerner :D

Det er med din lille 130PDS, ikke !?
Er det lavet med smalbånd+mono eller UHC-lign filter+OSC?
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
oystein
Reactions:
Geografisk sted: Norge

Indlæg af oystein » 01 nov 2019, 17:43

Flott hjerte! Du har også trukket fint fram den svake tåken i bakgrunnen.

Øystein
Brugeravatar
jakob1234
Reactions:

Indlæg af jakob1234 » 02 nov 2019, 14:27

Hej alle,

Tak for input :D

Jeg har trukket det blå en lille smule tilbage, men heller ikke mere nu ;)

Spikesne er fra min kikkert - og det er taget med normalt D5500a 8-) Jeg er egentlig lidt overrasket over hvor meget tid den kræver, men syntes resultatet er godt :)

Billede
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 02 nov 2019, 16:19

Jeg synes dette bildet som alle dine bilder i den senere tid er strekt for mye i forhold til det dataene egner seg for, det virker som du er mer ute ett Wow! faktoren istedet for ett godt teknisk resultat.
Personlig mener jeg du er ute på villspor og burde ta noen skritt tilbake
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 02 nov 2019, 17:52

Hej Jakob.

Jeg syntes (husk vi snakker smag & behag her) at vi måske har bevæget os lidt langt ud af det tekniske spor og måske glemt hvad formålet er? For mig er formålet med et deep-sky billede at kunne vise objektet så det tager sig bedst og mest naturligt ud..

Når jeg ser dit billede bliver jeg lidt i tvivl om det er tri-color eller hubble palette der er brugt, så kraftigt træder farverne frem...
Det virker over-processeret i et eller andet omfang.. uden at jeg præcist kan sætte fingeren på hvad..

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
jakob1234
Reactions:

Indlæg af jakob1234 » 02 nov 2019, 19:12

Endnu en gang tak for input -

Ja selvfølgeligt går jeg efter wowfaktoren - det ville da være mærkeligt hvis jeg ikke prøvede på det?

Jeg kan godt medgi at dette billede måske er presset lidt meget - derfor er jeg gået tilbage og startet forfra på det, men jeg syntes måske det er lidt meget at sige at alle mine billeder bliver overstrukket gennem senere tid. Ja jeg presser mine billeder lidt, men jeg syntes da at jeg gør mit bedste for ikke at gå amok.

Mht. farver - ja mine billeder har farve - ja de må godt sige "pop".

Lige med dette billede valgte jeg så at justere lidt på farverne, da jeg selv syntes det så bedre ud.

I denne nye udgave har jeg brugt mindre sharpen og prøvet at få nogle af stjernerne til at træde lidt i baggrunden, og jeg syntes selv det rammer en god balance uden at være for meget.

Billede
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 02 nov 2019, 20:02

Meget bedre!

Husk altid når du læser kommentarer (især fra mig, måske??) at det er jo ud fra mine egne personlige præferencer at jeg kommenterer. Og mine præferencer er jo nok lidt gammeldags, jeg er nok mere til lidt "dogme" fotografi.
i "gamle dage" var noget af det pæneste jo billeder f.eks på Ektachrome!! Syntes jeg.
Så tag det ikke for mere end det er. Husk altid det.

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 02 nov 2019, 20:21

Det er forskjell på å være ute etter wowfaktoren ved å overdrive farger i bilder og å være ute etter wowfaktoren ved å lage ett teknisk godt bilde som forhåpentligvis ligner på originalobjektet.

Av bilder jeg ihvertfall husker er Heart nebula, LBN1250 og Rosette.

Hvis du ser på dine bilder mot andre bilder så er dine altfor hardt strukket og altfor kraftige farger.
Du ser ikke ut til å bry deg om å finne balansen mellom lyst/mørkt og en god fargebalanse, det er bare å strekke og strekke til lenge etter att strikken har røket (jeg mener att strikken ryker når støyen tar overhånd eller att det ikke ser naturlig ut lenger)

Her er ett veldig godt(det har vunnet APOD) Heart nebula bilde jeg ville sammenlignet med og dette er vel sånn ca hva dem fleste ville gått for ved RGB/LRGB....ditt bilde ligner dessverre ikke spesielt, men jeg tror absolutt du har gode nok data til å ende opp med ett like godt resultat :D
314f9409e4e38b21c99047045450489d.jpg
314f9409e4e38b21c99047045450489d.jpg (496.07 KiB) Vist 312 gange
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 02 nov 2019, 21:04

En pudsig ting som jeg kommer til at tænke på, er at H-alpha jo faktisk er en meget dyb rød farve. I hvert fald for mit øje, når jeg kigger på solen i et H-alpha teleskop.
Det er der også mange andre der mener..

https://www.cloudynights.com/topic/5475 ... -emission/
mvh
Jens
Brugeravatar
jakob1234
Reactions:

Indlæg af jakob1234 » 03 nov 2019, 01:00

Xplode:

Du får det til at lyde som jeg bare pjatter rundt og slet ikke gør mig nogen overvejelser om hvad jeg laver? Hvis du tror at jeg bare strækker i en uendelighed tager du fejl.

Du har ret i at mine billeder har mere farve end så mange andres, men jeg syntes ikke at det er overdrevet. Desuden har jeg ikke behov for at lave en eksakt kopi af hvad andre har gjort før mig. Hvis du laver et google search vil du også se at der er MANGE bud på hvordan det skal se ud.

Goggle search

Jeg siger ikke at jeg har ret, eller mit er mere rigtigt end andres - jeg har lavet noget som jeg finder rart at se på. Så kan det da godt være at mine billeder er poppede med al den farve, og ja - jeg tolerer måske også lidt mere støj end andre, men jeg syntes ikke det går helt galt. Desuden forstår jeg ikke at du syntes mine billeder er overdrevet farvelagt - det billede du linker til er da mindst ligeså kraftigt farvelagt.

At jeg ikke bryder mig om at finde balance i mine billeder er noget fis, punktum. Og jeg kan da udemærket godt se at den røde jeg har i mit billede ikke matcher den du linker til - men er det så frygteligt forkert?

Ellers kan det jo være fuldstændigt ligegyldigt - så kan jeg da bare poste stacken fra dss næste gang og sige det var det.

Her er den sidste udgave hvor jeg har rettet op på stjernerne i feltet indeni og rundt om tågen....

Billede
Besvar