Horse Head Nebula - Barnard 33

Vis dine astro fotos frem
Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Horse Head Nebula - Barnard 33

Indlæg af Rudi » 01 nov 2019, 06:05

Jeg har ellers sagt, at jeg ikke gider "the usual suspects" mere, men jeg kunne ikke dy min i forgårs nat, da Orion stop op.
Så her er 22 x 240 sek på hver af L, R, G og B kanalerne . i alt ca 6 timers eksponering.
Jeg er ikke helt tilfreds med resultatet, jeg tror at det fortsat er flats, som driller.

Kommentarer modtages gerne.

Sky-Watcher Quattro 8" f/3.9 + Sky-Watcher Aplnatic corrector
ASI 1600 MM Pro @ g=139, T=-20°C
AstroArt7 til at sekvensere og efterbehandle, et knivspids photoshp til sidst.

PS: jeg forsøgte også H-alpha, men til min store overraskelse er var der næsten ingen signal!!!???

Billede
/Rudi
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Re: Horse Head Nebula - Barnard 33

Indlæg af Rudi » 01 nov 2019, 14:08

Tager nye flats i aften. Det er nok tiltrængt efter seneste kollimering.
/Rudi
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 01 nov 2019, 14:27

Hej Rudi,

Tror du er helt galt på den med hensyn til kollimering og flats.

Kun hvis du:
- lader kamera sidde i fra dag til dag
- ikke piller ved kollimeringen overhovedet
- ikke skifter filter
- ikke får skidt på spejl og sensor
kan du genbruge flats.

Du kan ikke bruge flats fra før du lavede kollimeringen. Du kan heller ikke gå ud i aften og sætte kameraet i og lave flats til optagelser fra i nat. Så er det bedre slet ikke at bruge flats og i stedet bruge et program til at lave en syntetisk flat.

Best pratice: Altid lave flats umiddelbart før, under eller umiddelbart efter lights.

Selv genbrug af rigtig fine flats på remote teleskoper, hvor alt bliver siddende på, giver ofte problemer.
\Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 01 nov 2019, 14:41

Ja, jeg tror at du har ret Lars. Jeg er for doven.
Kameraet sidder stadig i samme pos. Så jeg laver flats i aften, når der er mørkt i observatoriet.

Hvad er syntetiske flats?
/Rudi
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 01 nov 2019, 15:01

Syntetiske flats? Til astrofotos kan man lave et en syntetisk flat, som nogle astroprogrammer kan lave. Duer ikke til science.
\Lars
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 01 nov 2019, 16:13

nightsky skrev:
01 nov 2019, 14:27
Hej Rudi,

Tror du er helt galt på den med hensyn til kollimering og flats.

Kun hvis du:
- lader kamera sidde i fra dag til dag
- ikke piller ved kollimeringen overhovedet
- ikke skifter filter
- ikke får skidt på spejl og sensor
kan du genbruge flats.

Du kan ikke bruge flats fra før du lavede kollimeringen. Du kan heller ikke gå ud i aften og sætte kameraet i og lave flats til optagelser fra i nat. Så er det bedre slet ikke at bruge flats og i stedet bruge et program til at lave en syntetisk flat.

Best pratice: Altid lave flats umiddelbart før, under eller umiddelbart efter lights.

Selv genbrug af rigtig fine flats på remote teleskoper, hvor alt bliver siddende på, giver ofte problemer.
Jeg gjenbruker flats over mange mnd'er på 2 oppsett uten problemer og det ene oppsettet har faktisk en rotator og der kan jeg bruke opp igjen samme flats selv etter rotasjon (bortsett fra på mosaicer), det blir en liten forskjell på gradients, men det fikser jo Pixinsight veldig lett.
Det er støv på sensor og filtre som lager dustmotes og som det er kritisk att ikke flytter seg.

Hvis dustmotes flytter på seg litt eller endrer størrelse pga forskjeller i fokusposisjon så hjelper det å bruke dithering for å dekke over det
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 01 nov 2019, 16:22

Fint billede Rudi. I behandlingen ser NGC2023 ud til at være brændt ud centralt. Man skal ikke kimse af klassikerne, man kan tit finde noget at fokusere på også i disse objekter.
Jeg var selv overrasket over så svagt Ha signalet var i en oplagt Ha emissions tåge som (baggrunden for) hestehovedet.
Jeg har et linkt til et spektrum, som viser, at der ikke er tale om linjespektra som ved f.eks. ringtågen. Nogle af dem der har forstand på spektroskopi kan fortolke dette bedre end jeg.
Mit bud er at spektrene forklarer hvorfor gevinsten ved Ha ikke er så stor som man skulle tro?
http://inspirehep.net/record/797914/plots
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 01 nov 2019, 17:33

Rigtig fin, Rudi.
Baggrunden bag hesten er dog mod den rødbrune-agtig farve på min skærm.
Skulle nok mere være dybrød.

Men if. Mortens henvisning, så er der meget andet end H-alpha i det signal, så en ren rød er det nok heller ikke.
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 01 nov 2019, 21:13

Xplode skrev:
01 nov 2019, 16:13
Jeg gjenbruker flats over mange mnd'er på 2 oppsett uten problemer og det ene oppsettet har faktisk en rotator og der kan jeg bruke opp igjen samme flats selv etter rotasjon (bortsett fra på mosaicer), det blir en liten forskjell på gradients, men det fikser jo Pixinsight veldig lett.
Det er støv på sensor og filtre som lager dustmotes og som det er kritisk att ikke flytter seg.

Hvis dustmotes flytter på seg litt eller endrer størrelse pga forskjeller i fokusposisjon så hjelper det å bruke dithering for å dekke over det
Ja, det burde kunne lade sig gøre for "pretty pictures". Jeg tror at det måske er min hjemmelavede flats box, som ikke er god nok. Det vil jeg prøve at undersøge.
morten skrev:
01 nov 2019, 16:22
Fint billede Rudi. I behandlingen ser NGC2023 ud til at være brændt ud centralt. Man skal ikke kimse af klassikerne, man kan tit finde noget at fokusere på også i disse objekter.
Jeg var selv overrasket over så svagt Ha signalet var i en oplagt Ha emissions tåge som (baggrunden for) hestehovedet.
Jeg har et linkt til et spektrum, som viser, at der ikke er tale om linjespektra som ved f.eks. ringtågen. Nogle af dem der har forstand på spektroskopi kan fortolke dette bedre end jeg.
Mit bud er at spektrene forklarer hvorfor gevinsten ved Ha ikke er så stor som man skulle tro?
http://inspirehep.net/record/797914/plots
Jo tak Morten. Billedet skal nok behandles med masker, så man undgår at brænde de lysstærkeste områder helt ud. Der er simpelthen så træls, at Alnitak lige har valgt at hænge der...
Tak for spændende artikel, det skal nærlæses.
Lars Malmgren skrev:
01 nov 2019, 17:33
Rigtig fin, Rudi.
Baggrunden bag hesten er dog mod den rødbrune-agtig farve på min skærm.
Skulle nok mere være dybrød.

Men if. Mortens henvisning, så er der meget andet end H-alpha i det signal, så en ren rød er det nok heller ikke.
Tak Lars. Jeg kan kun få den postkasse røde farve frem, hvis jeg skruer "for meget" op for den røde kanal. Men det er jo smag og behag.

Men nu prøvede jeg at lytte til @nightsky og lave "syntetiske flats". Det kan man gøre meget let med AstroArt's Point gradient removal funktion, hvor man selv peger på baggrunden rundt i billedet.

En lynhurtig redigering med denne metode, giver dette resultat:
Billede
/Rudi
Munkholm
Reactions:

Indlæg af Munkholm » 05 nov 2019, 13:56

Hvis du har brugt 240 s subs til Ha vil du ikke få ret meget. Bruger selv 600 s subs ved F/5,3 så er der noget at hente
Takahashi FSQ 85 Sbig ST-8300M GSO 10" RC SW NEQ6 Pro
Besvar