M33 - Alt for lidt data

Vis dine astro fotos frem
Besvar
andefeldt
Reactions:

M33 - Alt for lidt data

Indlæg af andefeldt » 01 dec 2019, 12:22

Natten til lørdag var jo helt perfekt til astrofoto i meget lang tid - naturligvis var jeg ikke hjemme. Men så var det jo godt, at meteorologerne havde lovet endnu en skyfri nat mellem lørdag og søndag. Udstyret blev sat frem og gjort klar. Jeg havde tænkt mig, at M33 skulle i kassen denne nat, hvilket passede med at fra ca. kl. 19 og frem til omkring kl. 1 ville den stå rigtig fint på himlen fra min position. Så jeg satte de første 65 300s eksponeringer i gang. Efter 12 stk. måtte jeg dog stoppe, da guidingen fejlede. Årsag: Et massivt skydække var pludselig brudt frem :x Kl. 21 var himlen igen klar og fin, så jeg startede op på ny og fortsatte. Efter 7 eksponeringer fejlede den igen pga af endnu flere skyer :x :x :x Og denne gang så det ikke ud til at de forsvandt, så jeg pakkede ned med og glemte ALT om flats, bias (og darks, men dem kan man jo altid lave). Da jeg gik i seng ved 2 tiden var der stadig skyer overalt.

De første 12 eksponeringer viste sig så, at være af NGC 592 og ikke M33, hvilket de sidste 7 stk. er. Derfor måtte jeg croppe en del efter stacking.

Nå skidt, jeg fik da testet alt mit nye udstyr for første gang (varmebånd, DeepSkyDad AF3 autofokusmotor, DeepSkyDad DC2 Power Hub alt styret fra min RP4 med KStars/Ekos installeret) og prøvet dithering for første gang. Alt kørte bare som smurt 8-) Dejligt at kunne sidde i sofaen og hygge sig med den ældste søn, mens man lige sætter guiding, fokus osv på den bærbare og løbende tjekker resultaterne. Nu skal jeg kun være ude i kulden for at sætte tingene frem og lave polar alignment :D

Jeg har hurtigt lige smækket nattens resultater sammen. Det er som sagt uden kalibreringer, med en heftig cropping og den hurtigste billedbehandling ever.
M33.jpg
M33.jpg (202.73 KiB) Vist 320 gange
Anders
SkyWatcher ED80 DS-Pro, HEQ5 Belt-mod, ZWO 294MC Pro, QHY5L-II-C guider, DeepSkyDad AF3, Kstars/Ekos på RP4 og en hulens masse kabler...
Munkholm
Reactions:

Re: M33 - Alt for lidt data

Indlæg af Munkholm » 01 dec 2019, 15:10

Du fik da noget i kassen, og fik tingene op at køre. Det er dog ikke så tit man høre at der bliver skudt på det forkerte objekt :lol:
Havde selv planer om 30 min. subs med mit nye OIII filter, men systemet gik fuldstændig ned, og til sidst måtte jeg pakke sammen uden et eneste billed i kassen :twisted:
Har dog fået systemet op at køre i dag
Takahashi FSQ 85 Sbig ST-8300M GSO 10" RC SW NEQ6 Pro
andefeldt
Reactions:

Indlæg af andefeldt » 01 dec 2019, 16:33

Ja, det var lidt dumt med objektet, men jeg havde søgt på M33, men åbenbart fået valgt NGC 592 i KStars, da jeg skulle have Ekos til at centrere teleskopet :roll: Nå ja, man lærer det vel nok...
Anders
SkyWatcher ED80 DS-Pro, HEQ5 Belt-mod, ZWO 294MC Pro, QHY5L-II-C guider, DeepSkyDad AF3, Kstars/Ekos på RP4 og en hulens masse kabler...
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 01 dec 2019, 21:38

Under de betingelser er det da et fremragende resultat :D , du har fået i kassen også taget i betragtning at det meste at hardware er nyt :o
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 02 dec 2019, 07:24

Fin M33, jeg har altid syntes, at den er lidt drilagtig.
Mht forkert objekt, hvis du har en PC med ud under himlen, så overvej at bruge en platesolver, så er du aldrig i tvivl og kan finde hvad som helst på himlen, når blot du kender koordinaterne ;-)
/Rudi
Brugeravatar
HOFF
Reactions:
Geografisk sted: Aabenraa

Indlæg af HOFF » 02 dec 2019, 16:55

Kender det kun alt for godt selv, det med ikke at det som skal på, kommer på.
Men jeg ville nu have været stolt af det billede.
Nogle af dine stjerner har to dimser til højre og en dims til venstre. Hvad er det kommet af, jeg tænker det må være en fejl?
Mvh Esben
Brugeravatar
Nive
Reactions:
Geografisk sted: Morsø
Kontakt:

Indlæg af Nive » 02 dec 2019, 19:53

Hej Flot M33 med kun 7 subs mere tid er jo altid godt

Lyder spændende med RP4 med KStars/Ekos installeret . Har planer om noget Rp4 hen over vinteren :)
Hilsen Nils Vest
andefeldt
Reactions:

Indlæg af andefeldt » 03 dec 2019, 08:57

@ClausKAF, tak. Jeg er også ret overrasket over, hvor meget jeg fik frem.

@Rudi, tak. Ekos bruger plate solving, men problemet var, at der ved M33 er rigtig mange katalogobjekter, så jeg havde desværre fået valgt NGC 592 i stedet for M33, da jeg valgte GoTo. NGC 592 ligger i kanten af M33, så jeg så bare, at jeg havde fået billeder med M33 på og slet ikke opdaget, at den havde centreret på NGC 592 i stedet. Havde jeg nu valgt at kigge på de info Ekos havde givet mig (Plate solve resultat og filnavn!), så havde jeg opdaget det med det samme :roll:

@HOFF, tak. Ja, de undrer også mig. Når jeg zoomer ind på de stjerner, hvor der er "dimser", ser det ud til, at dimserne er stjerner. Men der må klart være sket en fejl. Jeg har som sagt heller ikke brugt kalibreringsbilleder denne gang. Jeg har i nat fået samlet en del mere data (og lavet kalibreringsbilleder), så jeg er spændt på at se resultatet af disse, når jeg får tid til at behandle dem.

@Nive, tak. KStars/Ekos er virkelig rart at køre på RP4'eren. Efter Polar Alignment (som jeg også laver i Ekos), sætter jeg mig ind i stuen og kører alt fra den bærbare, da RP4'eren går på mit hjemmenetværk. Autofokus, guiding (med dithering), GoTo med plate solving og eksponeringsliste (inkl. filterkontrol osv) kører bare. Man skal bare huske at vælge det korrekte objekt, når man siger GoTo :lol:
Anders
Brugeravatar
oystein
Reactions:
Geografisk sted: Norge

Indlæg af oystein » 03 dec 2019, 12:04

Hei Anders,

Du skrev: "Når jeg zoomer ind på de stjerner, hvor der er "dimser", ser det ud til, at dimserne er stjerner. Men der må klart være sket en fejl. Jeg har som sagt heller ikke brugt kalibreringsbilleder denne gang".

Kalibreringsbilder er viktige, men har ikke noe med ”dimserne” å gjøre. Det er nok heller en mer tilfeldig feil ved guidingen. Tracking/guiding har kommet i en svingetilstand der det hoppes mellom 3(?) posisjoner men med mest tid i den riktige. Du nevner også at du brukte dithering for første gang. Da er det selvsagt viktig at guidingen får ”roet seg ned” før bildeeksponeringen fortsetter. God ”rejection” i forbindelse med stackingen er også viktig. Et svakt gjenværende satelittspor i bildet kunne kanskje tyde på at stackingen ikke har vært optimal.

En god start på M33!

Øystein
Besvar