Hjertetåken

Vis dine astro fotos frem
Besvar
Brugeravatar
oystein
Reactions:
Geografisk sted: Norge

Hjertetåken

Indlæg af oystein » 01 dec 2019, 13:04

Jeg fikk brukt en klar natt denne uken til å fullføre Hjertetåken i smalbånd. Samlet ble det 4 timer på hver av Ha, Oiii og Sii, altså 12 timer. Det viste seg at også de to sistnevnte filtrene ga gode bidrag. Bildet jeg viser her tok utgangspunkt i (R, G, B) = (Sii, Ha, Oiii). For å dempe den kraftige dominansen av grønt og for å hjelpe fram strålingen fra oksygen og svovel, ble så fargene noe modifisert. Resultatet kan vel kalles en modifisert Hubble palett.

(Fordelingen av hydrogen, oksygen og svovel i området ser en nok egentlig best ved å sammenligne de lineære utgavene av de tre bildene hver for seg …)

Fotografert fra Norges vestkyst med TS-Optics 71mm f/4.9 APO refraktor og ASI1600MM kamera.

Billede

Link til Astrobin

Øystein
Munkholm
Reactions:

Re: Hjertetåken

Indlæg af Munkholm » 01 dec 2019, 14:59

Tillykke med et fantastisk flot resultat. En fornøjelse at se på
Takahashi FSQ 85 Sbig ST-8300M GSO 10" RC SW NEQ6 Pro
Brugeravatar
oystein
Reactions:
Geografisk sted: Norge

Indlæg af oystein » 01 dec 2019, 22:45

Takk for det, Bent!

Dersom en legger til side Sii eksponeringene, kan en lage en Bicolor variant: (R, G, B) = (Ha, Oiii, Oiii). Fortsatt er fargene ”falske” men denne Bicolor paletten gir et bilde som er mer ”riktig” i fargene – hjertet blir rødt. Slik jeg ser det, er det ingen fasit for rene smalbåndsbilder. Hvilken palett/metode en velger kommer an på hva en ønsker å oppnå med bildet.

Her er min Bicolor versjon, jeg har lagt mindre arbeid i denne versjonen.

Billede

Øystein
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 02 dec 2019, 07:02

Utroligt godt billede! Som altid!!!
Det er en helt vild opløsning, skarphed og kontrast, der kommer virkelig meget information med. Og nænsom behandling, det kan jeg godt lide, men der er vi jo forkellige.
/Rudi
Besvar