En hydrogen fugl

Vis dine astro fotos frem
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

En hydrogen fugl

Indlæg af Rudi » 08 dec 2019, 16:58

Jeg kikkede på IC5070, Pelikan Tågen, forrige fredag. Jeg nåede kun at optage med H-alpha, ville gerne have haft noget O-III, men det må komme på et senere tidspunkt.

Der er samlet ialt 49 x 300 sekunder H-Alpha med ASI 1600 MM Pro @ gain=139 / T=-20°C.
Sky-Watcher NEQ6 Pro, Sky-Watcher Quattro 8" f/3.9 + Sky-Watcher Aplanatic Corrector

Her en meget hurtig behandling i AstroArt7, klik på billedet, for at se det i fuld opløsning.
Billede
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
erikgu
.
.
Reactions:

Re: En hydrogen fugl

Indlæg af erikgu » 09 dec 2019, 07:44

Meget bra bilde Rudi, gratulere!

Erik
Adam
.
.
Reactions:

Indlæg af Adam » 09 dec 2019, 16:41

Jeg har ikke erfaring nok til at bedømme astro billeder, men for en almindelig tilskuer som mig, ser det rigtigt godt ud.
Jeg kan se at stjerner ikke er helt runde på højre side af billedet, men det er nok dyrt at fjerne det :-)
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 09 dec 2019, 18:05

Jeg skal blot kollimere, det er et stykke tid siden det sidst blev gjort.
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Munkholm
.
.
Reactions:

Indlæg af Munkholm » 10 dec 2019, 12:49

En flot, blød og velbehandlet fugl. Ser frem til OIII
Takahashi FSQ 85 Sbig ST-8300M GSO 10" RC SW NEQ6 Pro
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 10 dec 2019, 13:50

Jo tak, jeg har også holdt igen. Der kan stadig tvinges masser af kontrast frem, men det må vente, til der er OIII data. Det er jo en cirkumpolar fugl, så der skal nok komme en lejlighed i løbet af vinteren.
/Rudi

Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 20 maj 2020, 15:26

Jeg fik hentet en lille smule O-III data her i nat, 10 x 300 sekunder, for at være præcis.

Der er meget støj i O-III data, det må skyldes, at det er optaget i tusmørket?

Her en bi-color version:
(Klik for fuld version)
Billede
/Rudi

Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 20 maj 2020, 21:13

Er der nogen som ved, hvad de lange strukturer/streger langs “næbet” (diagonalt fra NV ned mod SØ) skyldtes?
Jeg er ret sikker på, at det ikke er en artifakt, de ses også i andres billeder.
/Rudi

Viggo T
.
.
Reactions:

Indlæg af Viggo T » 20 maj 2020, 21:53

Hej Rudi.
Meget flot billede. Og sikke detaljer i pelikanen.
De mørke streger: Måske det er stof, som ikke lyser. Der er masser af bok globuler, og det tyder på, at der er masser af i området, som bare venter på at blive til stjerner.
Brugeravatar
morten
DSO guld
DSO guld
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 21 maj 2020, 13:08

Kære Rudi

Det er et fint billede, og du viser, at du har styr på udstyret og på Ha optagelserne her i tusmørket, hvor smalbånd rigtigt kommer til deres ret. Så vidt jeg kan se er dit nye billede et bicolor, og som sådan er fuglen efter min opfattelse for gul. De gule farver man ser på nettet er når der er lavet hubble palette. Langt den dominerende emission i pelikanen er så vidt jeg ved Ha, og derfor skal den efter min opfattelse være rød, og mere hvid der hvor der er meget OIII. I de tidlige faser før du har tilstrækkeligt OIII, kan du jo lade Ha fungere som L og så bare køre Ha,OIII,OIII som RGB farve. Jeg er klar over at nogle af puristerne vil anse det for snyd at overse L informationen i OIII, men hvis den er fuld af støj, så er dette jo kun en hobby, vi kan gøre hvad vi vil hvis formålet er at få et pænt billede - en farvelade, som det vist hedder nogle steder i Jylland.
Med hensyn til "næbet", som jeg går ud fra du spørger om, så har jeg forstået at det kan være rester af jets, som der er masser af rundt omkring i universet. Jeg fik den forklaring for godt 10 år siden da jeg fotograferede elephant trunk tågen i cepheus, hvor de også optræder, og har læst lidt på det siden. Hvergang der har været en accretion disc om et aktivt sort hul, så er der også jets, som jo kan stå længe efter og i perioder, hvor det sorte hul er inaktivt. Frank, eller andre med langt bedre forstand på astrofysik end jeg, kan måske korrigere?

Morten
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 21 maj 2020, 17:09

Tak begge to.
Morten, jeg har brugt Ha som rød, O-III som blå og Ha*O-III som syntetisk grøn.
Jeg ser lige på dit foreslag lidt senere.
/Rudi

Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 21 maj 2020, 19:45

Jeg forsøgte med Ha-OIII-OIII som RGB og Ha som L, men det bliver et lidt fesent resultat:

Billede

Hvis jeg strækker histogrammerne, så ender jeg enten i noget meget rødt eller gult.

OIII og Ha aligned ligger her, hvis nogen har lyst til at lege med data:

O-III
https://www.dropbox.com/s/mxgeve1ynjhmg ... s.fit?dl=0

Ha (aligned med O-III)
https://www.dropbox.com/s/zf0jbxnxttoj4 ... d.fit?dl=0
/Rudi

Brugeravatar
Frank Larsen
Månen guld
Månen guld
Reactions:
Geografisk sted: hovedstaden

Indlæg af Frank Larsen » 21 maj 2020, 20:50

Rigtig pænt billede 8-)
I forhold til Mortens sorte huller tror jeg næppe på den - men det kan sagtens være rester af jets fra acretion disks fra protostjerner - rester af Herbig-Harrow objekter. Hver gang en stjerne dannes vil vi have to jets af adskillige lysårs længde.

Jeg ved det ikke, men msn kunne spekulere i at det kunne være skalrester fra novaer som er trukket ud i det flow der er i mange tåger eller støv der er samlet på grund af tidevandskræfter/tyngdebølger.
Det kunne også være mørke streger der opstår grundet synsvinklen.
Mvh Frank L
Brugeravatar
John
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af John » 21 maj 2020, 23:46

Hej @Rudi vil du lægge O-III data i dropbox..
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 22 maj 2020, 07:00

John skrev:
21 maj 2020, 23:46
Hej @Rudi vil du lægge O-III data i dropbox..
Ups! - Links overfor rettet...
/Rudi

Besvar