En hydrogen fugl

Vis dine astro fotos frem
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: En hydrogen fugl

Indlæg af Rudi » 22 maj 2020, 07:42

Frank Larsen skrev:
21 maj 2020, 20:50
Rigtig pænt billede 8-)
I forhold til Mortens sorte huller tror jeg næppe på den - men det kan sagtens være rester af jets fra acretion disks fra protostjerner - rester af Herbig-Harrow objekter. Hver gang en stjerne dannes vil vi have to jets af adskillige lysårs længde.

Jeg ved det ikke, men msn kunne spekulere i at det kunne være skalrester fra novaer som er trukket ud i det flow der er i mange tåger eller støv der er samlet på grund af tidevandskræfter/tyngdebølger.
Det kunne også være mørke streger der opstår grundet synsvinklen.
Tyngdebølge “ripples”, som bølge mønster i ørkner og på stranden, lyder som et godt bud. Lys/skygger var det første jeg tænkte på, men jeg forkastede ideen, da det jo vil kræve een enkelt eller i hvert fald een dominerende lyskilde, men der er vel masser af stjerner i tågen.
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Torben Taustrup
.
.
Reactions:

Indlæg af Torben Taustrup » 22 maj 2020, 09:04

Flot optagelse Rudi

Der er både en god dynamik og skarphed.

Mvh
Torben
Torben Taustrup, TOC Observatory
Homepage: http://tocobs.org
12,5” - F:5 Newtonian
Brugeravatar
Frank Larsen
Månen guld
Månen guld
Reactions:
Geografisk sted: hovedstaden

Indlæg af Frank Larsen » 22 maj 2020, 10:26

Rudi skrev:
22 maj 2020, 07:42
Frank Larsen skrev:
21 maj 2020, 20:50
Rigtig pænt billede 8-)
I forhold til Mortens sorte huller tror jeg næppe på den - men det kan sagtens være rester af jets fra acretion disks fra protostjerner - rester af Herbig-Harrow objekter. Hver gang en stjerne dannes vil vi have to jets af adskillige lysårs længde.

Jeg ved det ikke, men msn kunne spekulere i at det kunne være skalrester fra novaer som er trukket ud i det flow der er i mange tåger eller støv der er samlet på grund af tidevandskræfter/tyngdebølger.
Det kunne også være mørke streger der opstår grundet synsvinklen.
Tyngdebølge “ripples”, som bølge mønster i ørkner og på stranden, lyder som et godt bud. Lys/skygger var det første jeg tænkte på, men jeg forkastede ideen, da det jo vil kræve een enkelt eller i hvert fald een dominerende lyskilde, men der er vel masser af stjerner i tågen.
Det er ikke en refleksionståge - gassen lyser af sig selv grundet temperatur og trykforhold - samt den samlede påvirkning af alle stjernerne i området, men primært O og B stjernerne. Der kan være nogle lokale områder hvor der også er reflekteret Ha lys, men det vil typisk være afgrænset til små pletter.
Mvh Frank L
Brugeravatar
morten
DSO guld
DSO guld
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 22 maj 2020, 11:41

Tak for kommentar, Frank.
De sorte huller var ment som et eksempel, som vi alle kender. Synes du ikke, at næbet minder om en jet?
Besvar