Omega Centauri og 47 Tucanae

Vis dine astro fotos frem
Besvar
Brugeravatar
oystein
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Norge

#1 Omega Centauri og 47 Tucanae

Indlæg af oystein » 11 jan 2020, 12:57

Kulehopen Omega Centauri (NGC5139) fikk sitt noe misvisende navn (med den greske bokstaven) av Johannes Bayer fordi en mistolket det en så som en stjerne. Edmond Halley var den første til å dokumentere at det ikke dreide seg om en enkeltstjerne men en ”luminous spot or patch in Centauri”.

Den fotografiske størrelsen til hopen er i overkant av 1 grad, visuelt rundt halvparten (?). Omega Centauri er 10 ganger så massiv som de største kulehopene vi kan fotografere her i nord, og er den mest lyssterke og massive i Melkeveien. En kulehop observert i M31 skal visstnok overgå den.

Noen typisk kulehop i galaksen vår er den altså ikke. Den er også litt oval i formen, noe en kanskje kan se i bildet mitt. Noen mener at Omega Centauri er det som er igjen av en liten galakse som kolliderte med Melkeveien. I en studie med data fra Hubble teleskopet fant en i 2008 stjerner i hopen som beveget seg altfor fort i forhold til hopens observerte masse innenfor stjernen. Som en forklaring på dette er det foreslått et svart hull i dens sentrum med masse ca 40.000 sol-masser. Det er også funnet stjerner som kan være slynget ut i forbindelse med en slik galaksekollisjon. Spennende å lese litt om objektene også… :) (blant annet på Wikipedia).

Billede

Omega Centauri

Rådataene består av 1,75 timer med 300 sek eksponeringer og 2,20 timer med 120 sek eksponeringer, fotografert fra DSW (South) Remote Observatory, og jeg har brukt Pixinsight i prosesseringen. Flere detaljer finnes på min Astrobin side.

Øystein
Senest rettet af oystein 15 jan 2020, 15:08, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Rune
.
.
Reactions:

#2 Re: Omega Centauri

Indlæg af Rune » 13 jan 2020, 14:34

Rart ingen har skrevet noe her.

Det er en enorm kulehop du har fotografert her. Den er vel kun synlig på den sørlige halvkule ?
Mvh Rune CB.

Website: www.runecb.com
Brugeravatar
ClausKAF
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

#3 Re: Omega Centauri

Indlæg af ClausKAF » 13 jan 2020, 14:43

Jeg så denne kuglehop visuelt tilbage i 2001 da jeg var i Zambia i anden anledning. Den er simpelthen fantastisk :o Den får M13 til at ligne en lille undseelig gnalling. Jeg havde mulighed for en direkte sammenligning, da M13 også kunne nås på samme himmel. 47 Tucanae er heller ikke ringe :D Både Omega og 47 ligger jo også "tættere" på os
Brugeravatar
oystein
.
.
Reactions:

#4 Re: Omega Centauri

Indlæg af oystein » 13 jan 2020, 16:40

Takk for tilbakemeldinger!

Ja, Omega Centauri og 47 Tucanae (NGC 104) er to perler på den sørlige himmel. Nokså ulike, men flotte på hver sin måte. Sistnevnte er karakterisert ved å ha en veldig lys og tett kjerne. Det ga noen ekstra utfordringer i prosesseringen. Her er den også:

Billede

47 Tucanae

Ved hjelp av Hubble teleskopet har en lett etter ”Jupiter-planeter” i hopen. En sjekket 34000 stjerner med transit-metoden uten å finne noen, kanskje var det heller ikke forventet.

Øystein
Brugeravatar
Rune
.
.
Reactions:

#5 Re: Omega Centauri

Indlæg af Rune » 13 jan 2020, 18:51

Jeg synes stjernene ligger ganske tett på hverandre i begge kulehoper. Det er et merkelig fenomen disse kulehopene. Det må vel være en eller annen slags gravitasjon som gjør at tusentalls stjerner samles så tett på hverandre i kjernen, med noe mer spredning i ytterkant ? Hvis senter av kjernen bestod at et sort hull, ville antagelig det sorte hullet slukt i seg det meste av stjerner i nærheten ?
Mvh Rune CB.

Brugeravatar
Rune
.
.
Reactions:

#6 Re: Omega Centauri og 47 Tucanae

Indlæg af Rune » 16 jan 2020, 17:30

Noen andre som kan forklare hvordan disse kulehopene dannes ?
Mvh Rune CB.

Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

#7 Re: Omega Centauri og 47 Tucanae

Indlæg af Rudi » 16 jan 2020, 19:29

Et fantastisk billede Øystein !

Jeg er just hjemkommet fra en tur til Syd Afrika og brugte rigtig meget tid på 47 Tucane og Omega Centauri (mest 47 Tuc) visuelt i en 12" Meade SCT.

Kuglehobe er nogle meget spændende stjerneformationer og det er rigtig spændende at læse om dem, deres enorme alder, stjernetæthed osv osv.
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
Rune
.
.
Reactions:

#8 Re: Omega Centauri og 47 Tucanae

Indlæg af Rune » 16 jan 2020, 20:42

Jeg fant svaret selv:

Jeg kikket litt i boken min som heter Universet - Kulehoper. Her står det ganske greit forklart. Kulehoper er en massiv gruppe stjerner som er bundet sammen av gravitasjon, som jeg antydet over. Alle stjernene i en kulehop har visstnok samme opprinnesle, dvs. omtrent samme alder og kjemiske sammensetning. Stjernene er svært gamle og eldre enn de fleste andre i Melkeveien. Stjernene er altså dannet på omtrent samme tid innenfor et område på under 200 lysår i diameter. Nøkkelordet er altså "Gravitasjon".
Mvh Rune CB.

Brugeravatar
oystein
.
.
Reactions:

#9 Re: Omega Centauri og 47 Tucanae

Indlæg af oystein » 16 jan 2020, 21:24

Mange takk, Rudi, også for din flotte reisebeskrivelse i en annen tråd! De to kulehopene er sikkert et uforglemmelig syn gjennom et okular.

Et viktig poeng i forbindelse med kulehoper, Rune, er nok også at materien/”byggematerialene” var mye mer tettpakket i det tidlige univers. Da kunne en mengde stjerner bli dannet ”samtidig” innenfor et svært begrenset område. Den samlede gravitasjonskraften fra disse stjernene ble sterk nok til å holde dem sammen i en kuleform.

Øystein
Brugeravatar
Rune
.
.
Reactions:

#10 Re: Omega Centauri og 47 Tucanae

Indlæg af Rune » 16 jan 2020, 21:57

Du har sikkert et poeng der, Øystein.
Mvh Rune CB.

Brugeravatar
Rune
.
.
Reactions:

#11 Re: Omega Centauri og 47 Tucanae

Indlæg af Rune » 24 jan 2020, 18:28

Jeg har lest litt mer om dette og funnet ut at Melkeveien er ca. 13,5 milliarder år gammel, dvs. at Melkeveien ble dannet omtrent samtidig med de fleste andre galakser i det tidlige Univers. På den tiden var (som du skriver) materien i Universet adskillig mer tettpakket en den er i dag (pga. ekspansjon). Stjernene i Omega Centauri antas å være ca. 10 milliarder år gamle, altså noe yngre enn selve Melkeveien. Spørsmålet er vel heller om diameteren på Melkeveien var den samme etter dannelsen som den er i dag (ca. 100 000 lysår) eller mindre ? Hvis den var mindre, ville også materien være mer tettpakket, men hvis diameteren var større (omtrent den samme som i dag), ville antagelig ikke gravitasjonen være sterk nok til å holde dem samlet i en kulehop. Dette må bety at ikke bare materien, men også galaksene var mer komprimert/tettpakket etter dannelsen i det tidlige Univers. Diameteren har altså blitt større med tiden.

Du er kanskje enig i dette ?
Mvh Rune CB.

Brugeravatar
oystein
.
.
Reactions:

#12 Re: Omega Centauri og 47 Tucanae

Indlæg af oystein » 24 jan 2020, 23:01

Takk for din interesse, Rune.

Jeg avrunder denne emnetråden med en link til en velskrevet og interessant artikkel om kulehoper av Eric Jensen, taf-astro.no. Mest teori, men også et avsnitt om visuell observasjon av kulehoper.

KULEHOPER

Øystein
Besvar