N11, N11L (SNR) og Hvilket objekt er dette?

Vis dine astro fotos frem
Brugeravatar
oystein
Reactions:
Geografisk sted: Norge

Re: N11, N11L (SNR) og Hvilket objekt er dette?

Indlæg af oystein » 11 feb 2020, 18:12

Her er en variant uten farger. Jeg har slått sammen Ha, OIII og SII. ”Kjemien” forsvant, men enkelte strukturer kommer kanskje noe tydeligere fram.

Billede

Jeg har forfalsket naturen ved å fjerne det meste av stjernene (unnskyld…). Til det anvendte jeg et lite program som heter Straton. Det er svært enkelt å bruke, men har sine begrensninger. Å fjerne stjerner fra ’chrominance’ kan være aktuelt i forbindelse med den såkalte Tone Mapping teknikken for smalbånd fargebilder, dersom en så supplerer med en ’luminance’. En kan også bruke f.eks Pixinsight til dette - kanskje bedre men også mye mer arbeidskrevende.

Øystein
Brugeravatar
oystein
Reactions:
Geografisk sted: Norge

Re: N11, N11L (SNR) og Hvilket objekt er dette?

Indlæg af oystein » 23 feb 2020, 13:47

Når en prosesserer bilder er det mange hensyn å ta og det er vanskelig å gi alle elementene i bildet full oppmerksomhet – kompromisser hele tiden. Det kan for eksempel dreie seg om bildestørrelsen - for å vise hele FOV blir gjerne bildeoppløsningen for liten for små detaljer. Likeledes gjør stor dynamikk i et bilde at en må kompromisse når en velger hvor mange gråtoner en skal bruke på de ulike intensitetsintervallene. Hvis en er opptatt av å få fram svake detaljer i bakgrunnen, går det gjerne utover de mest lyssterke delene.

Billede

I bildet mitt av N11 har jeg for eksempel en lys klatt i midten som viser minimalt med detaljer. Jeg ville gjerne se hva som egentlig skjulte seg her og laget derfor et lite utsnitt av FOV og prosesserte dette helt på nytt. På denne måten kunne det området som er sirklet inn med rødt få full oppmerksomhet, spesielt at det kunne få et stort register av gråtoner under strekkingen.

Jeg må innrømme at jeg ble positivt overrasket:

Billede

Det ligger nok mye fint skjult i bildene våre :)
.

Øystein
Besvar