Jaws

Vis dine astro fotos frem
Brugeravatar
jakob1234
Reactions:

Re: Jaws

Indlæg af jakob1234 » 19 mar 2020, 18:41

@nightsky

Jeg gik tilbage til en version fra før støjreduktionen blev udført - jeg valgte at gøre stjernerne mindre først denne gang og små lave støj reduktion.

Billedet er blevet lidt mere gyldent og enkelte "tågede" områder er dæmpet.

Jeg vil stadigt forbeholde mig retten til at have lavet billedet således at nebulaen lyser op som den gør - Det gør jeg af flere årsager -

Jeg syntes det fungerer, og jeg har set mange andre (og er derfor inspireret) lave de mørke tåger gyldne. Denne version har så lidt mere støj, i må selv dømme hvilken der er bedst.

Billede
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 19 mar 2020, 19:01

jakob1234 skrev:
19 mar 2020, 18:41
@nightsky
....Jeg vil stadigt forbeholde mig retten til at have lavet billedet således at nebulaen lyser op som den gør - Det gør jeg af flere årsager -
Selvfølgelig skal du lave det som du selv syntes er bedst. Når man spørger efter kommentarer og får dem, så forventer jeg kun at man læser dem, og bruger det man syntes passer til en selv.
\Lars
Brugeravatar
Skarpen
Reactions:
Geografisk sted: Brandbu Norway

Indlæg af Skarpen » 19 mar 2020, 19:04

Flott objekt, men etter min mening har du redigert dette så hardt at det ser delvis ødelagt ut. RGB kanalene ligger ikke på samme nivå, og det er jo altfor lyst, iallefall etter hva øyet mitt begjærer.
Stjernene hadde vært mye penere om dem ikke blir redusert så mye som her. Oppskarping og støyreduksjon må også behandles veldig forsiktig, bakgrunnen blir bare ødelagt med for harde drag i spakene.
Bruker du pixinsight anbefaler jeg å bruke multiscalelinearTransformer til støyfjerning, det er et supert verktøy som hadde funket bra på ditt bildet (testet selv nå med ditt bilde for en visuell sjekk)
Det ble kanskje litt mye negativt her, men det er ment som hjelp.

Ola
Brugeravatar
jakob1234
Reactions:

Indlæg af jakob1234 » 20 mar 2020, 22:44

@Skarpen

Tak for tip med pixinsight - Jeg gik tibage til en version længe før jeg har lavet noise reduction.

Ud fra det har jeg arbejdet tilbage til det jeg ønskede, men jeg har været mindre aggressiv mht. stjerne reduktion, og jeg har behandlet støj og skarphed i PI.

Syntes selv det er blevet et godt resultat - jeg ved godt at der er trukket, og at den er farvemæssigt forkert i forhold til virkeligheden, men jeg beholder den således - jeg syntes billedet fungerer.

Men jeg syntes også det er en forbedring i forhold til før, på trods af der stadigt er små fejl hvis man zoomer helt ind - Lad mig høre hvad du syntes.

Billede
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 20 mar 2020, 22:49

Hva kommer dem svarte prikkene av? Dem er spredd utover hele bildet :?
Brugeravatar
Skarpen
Reactions:
Geografisk sted: Brandbu Norway

Indlæg af Skarpen » 20 mar 2020, 22:54

prikker.jpg
prikker.jpg (104.65 KiB) Vist 125 gange
[/quote]
Det ble litt mere behagelig bakgrund ja. Men jeg så på fullversjonen på Astrobin, og om du sameligner, så ser du at du har fått masse små svarte hull igjennom hele bildet.
Hvet ikke helt hva det kommer av, men du ser det veldig godt i dem brune tåkepartiene.

ola
Brugeravatar
jakob1234
Reactions:

Indlæg af jakob1234 » 20 mar 2020, 23:17

@Skarpen

Jeg ved ikke helt hvad det er der har lavet dem oprindeligt - men de bliver selvfølgeligt mere markante når man zoomer ind som du har gjort.

Jeg har forsøgt at undgå dem, men kommer lidt til kort - jeg syntes dog stadigt denne version er den bedste
Brugeravatar
jakob1234
Reactions:

Indlæg af jakob1234 » 23 mar 2020, 17:20

@Skarpen

@Rudi

Nå, nu syntes jeg selv med ret stor sikkerhed at jeg fik den hen hvor jeg ville. De sorte pletter er næsten væk - de er bestemt ikke så tydelige som før, og billedet er stadigt rent og skarpt :)

Billede
jjosefsen
Reactions:

Indlæg af jjosefsen » 23 mar 2020, 22:27

De sorte prikker kunne ligne enten forkert rejection eller for hård cosmetic correction parametre i PixInsight måske? Et gæt anyways..
Skywatcher EQ6 + Rail mod
Skywatcher Evostar 80ED + Opgraderet GSO focuser - Sesto Senso Motorfocus - Pegasus Astro PPB
AA Hypercam 1600m - ZWO EFW Mini + Baader filtre
ZWO 60mm Guidescope + ASI 120mm mini
erikgu
Reactions:

Indlæg af erikgu » 23 mar 2020, 22:56

Enig med Xplode og Nightsky, du overprosseserer. Med så mye data samlet burde du, selv om du liker å gi gass, prøve å lage en versjon hvor du holder igjen slik at du kan lage et bilde mer lik det som er "normen". Det for å få en følelse med hva dine data virkelig har I seg.

Erik
Brugeravatar
jakob1234
Reactions:

Indlæg af jakob1234 » 24 mar 2020, 00:02

@erikgu

Jammen det er fint hvis du syntes jeg overbehandler billedet - men jeg syntes faktisk at billedet er blevet rigtigt godt.

Skarpen gad noget GOD konstruktiv kritik som jeg har taget til mig, og rettet mit billede ind. Jeg har altid lavet billeder som stikker lidt (eller meget) uden for normen, men gør det at det er forkert?

Og det betyder altså ikke at jeg ikke har en god følelse med hvilke data mine billeder indeholder, også selvom det sidste resultat er (syntes jeg) meget bedre end det første. Jeg syntes det er lidt spøjst at fordi jeg vælger denne måde (anden tone osv). så er det åbentbart pivringe osv. osv. Hvad med alle dem der laver billeder i hubble palette? Det er jo også et kunstigt tilvalg, men stadigt meget flot.

Og, ja - jeg skriver på min side at jeg behandler mine data med respekt - og det gør jeg - men jeg gør også opmærksom på at jeg skruer op for farver og kontrast. Desuden har jeg på dette billede via min side gjort opmærksom på at tågen i virkeligheden er grå og mørk.

Men sådan er det jo, smag og behag.
Besvar