Ny adresse - ny himmel

Vis dine astro fotos frem
Besvar
Brugeravatar
Frank Larsen
Reactions:
Geografisk sted: Jorden

Ny adresse - ny himmel

Indlæg af Frank Larsen » 22 mar 2020, 05:45

Jeg er flyttet (ca 1200m) for nyligt og har ikke ikke fået pakket astrogrejet ud (hvorfor sgu man med et vejr...) - men i aftes skulle himlen aligevel testes det nye sted med fiskeøje og det gode gamle DMK21AU4.
Det nye sted har meget få træer hos naboerne, mit nye hus er meget lavt og lygtepælene er få og lave - og som bonus er jeg kommet ud i kanten af byen og havde frygtet en masse lys fra motorvejen...men det har de slukket for at spare på energien !!! :-) - så det nye sted er faktisk markant mørkere end det gamle trods kun 1200m i fugle flugt.
Nu skal jeg bare have fundet et godt sted til obset - denne aften blev hjørnet af terrassen testet:
frame_0245.png
frame_0245.png (249.04 KiB) Vist 245 gange
20200321_startrail_245x41.png
20200321_startrail_245x41.png (298.59 KiB) Vist 245 gange
Mvh Frank L
Torben Taustrup
Reactions:

Re: Ny adresse - ny himmel

Indlæg af Torben Taustrup » 22 mar 2020, 09:33

Tillykke med det nye sted Frank. Godt at høre at observationsforholdene er blevet forbedret.

Held og lykke med genetableringen af observatoriet.

mvh
Torben
Torben Taustrup, TOC Observatory
Homepage: http://tocobs.org
12,5” - F:5 Newtonian
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 22 mar 2020, 10:07

Ja, tillykke med den nye residens Frank. Giv dig nu god tid, til at udse hvor dit nye observatorie skal placeres.
Rart at se dig aktiv igen. Fine billeder, elsker startrails.
/Rudi
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Lindhard » 22 mar 2020, 11:25

Hej Frank

Godt at se dig på banen igen. :P
mvh
Lars
KimLang
Reactions:

Indlæg af KimLang » 22 mar 2020, 12:08

Hej Frank
Tillykke med den nye matrikel og en større luns af himlen.
Har du udset dig en plet til et observatorium?
Mvh Kim
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Brugeravatar
Frank Larsen
Reactions:
Geografisk sted: Jorden

Indlæg af Frank Larsen » 22 mar 2020, 13:16

Hej Kim,

Ikke helt endnu - Det bedste sted får jeg ikke lov til at stille det og heller ikke der hvor jeg testede i aftes. Der hvor jeg med sikkerhed kan få lov af overkommandoen mister jeg en del mod vest og nord er blokeret af et træ hos naboen.

Der skal forhandles og tænkes lidt henover forår og sommer. Regner med at bygge i '21 - indtil da bliver det en fritstående søjle eller kikkert monteret det 950kg tunge bordtenisbord af beton vi har på terrassen - ser faktisk ud til at jeg dermed får adgang til en ret stor del af himlen og en ret stabil base.

- men lige foreløbig har jeg rigelig travlt indendørs
Mvh Frank L
Torben Taustrup
Reactions:

Indlæg af Torben Taustrup » 24 mar 2020, 22:06

Hej Frank

Jeg kommer til at tænke på en artikel, som jeg skrev om observatoriebygning for mange år siden.
Her er det første afsnit, som jeg håber kan anvendes som inspiration - måske mest for konen ;)

Observatoriedesign

Det lader til at der er god gang i bygning af privatobservatorier. Hovedparten der går i gang med et sådant projekt er for det meste førstegangsbyggere, og måske kan nedenstående give stof til eftertanke.

Forhindringer
Lad mig sige det med det samme – jeg har kendskab til flere observatorieprojekter, hvor ægtefællen (læs: konen) har været meget imod, at man ville bygge sig et observatorium. Et enkelt sted fik manden lov, men han måtte så gå med til at placere observatoriet under havens pæretræ, hvilket langt fra var det ideelle sted på grunden – i øvrigt var observatoriebygningen rigtig flot.
Heldigvis har jeg ikke selv haft den slags problemer, men går du med planer, og din kone er imod, må du være forberedt på en vis tilvænningsperiode, inden hun indser, at et observatorium i haven ikke er den store katastrofe, og da det som regel drejer det sig om en ganske lille bygning, der med den rette placering, det rette farvevalg og design på ingen måde skæmmer, bør hun ikke lægge hindringer i vejen (hvis hun elsker sin mand).
Pudsigt nok accepterer de fleste kvinder, at man opstiller et drivhus – en bygning der efter min mening i højere grad stikker af fra det sædvanlige bygningsdesign.
Accepterer hun planerne får hun i tilgift en meget gladere mand.

mvh
Torben
Senest rettet af Torben Taustrup 26 mar 2020, 01:31, rettet i alt 1 gang.
Torben Taustrup, TOC Observatory
Homepage: http://tocobs.org
12,5” - F:5 Newtonian
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 24 mar 2020, 22:11

Eller du må grave det ned som Tycho :lol:
Besvar