Dagens sol

Vis dine astro fotos frem
Brugeravatar
outlook
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sønderborg

#31 Re: Dagens sol

Indlæg af outlook » 19 jun 2020, 09:29

Som Lars også siger, Valery har sine egne meninger, men manden ved hvad han taler om. Aries Instruments laver custom-løsninger og kan stort set lave hvad kunden beder om. Hos Astro-Physics siger man f.eks. "Hmm, denne gang vil vi lave en 10" Mak" og så kan man ellers skrive sig på en venteliste og håbe, at man nogensinde vil få den. Hos Aries bestiller man den blot (betaler) og voila, har man den efter nogen tid. Og forvent høj kvalitet! Det er sådan ca. forskellen. Det er selvfølgelig betydeligt dyrere end standard "hyldevarer".

På SolarChat efterlyste jeg en 8" D-ERF og fik et tilbud fra Valery på 1500$. Det er sådan, at han laver dem i batch og når ordrebogen er fuld, laver han
dem. Derfor kan der godt gå noget tid før batchen er færdig. Men før du hopper og danser af begejstring over tilbuddet skal der i Danmark lige svares
told, moms og gebyrer :evil: , så begejstringen falder i takt med. Derudover skal der også lige anskaffes en celle til "hinkestenen". TS i Tyskland laver dem stort set i alle størrelser. Men hvad er det man siger: "Buy once, cry once" :?

Hvad jeg kan anbefale til folk med hus og have er et 160mm Baader D-ERF. Især fordi 6" refraktorer er blevet ret populære og de kan gøre det samme som
en 8" SCT med fuld apertur triband D-ERF. Og så kan de endda udnytte Ca K området bedre end en SCT og få fuld valuta for pengene. Øhh, nåh ja, Baader er ikke et triband og kan ikke se Ca K området. Det er selvfølgelig en afvejning af hvad behovet er og hos mig faldt valget til fordel for SCT'en, da jeg ellers skulle sadle om og investere en hel del mere nyt som heller ikke rigtig gør sig på en altan.
Senest rettet af outlook 19 jun 2020, 11:51, rettet i alt 1 gang.
"Uendeligt er universet og menneskets dumhed, dog er jeg ikke så sikker på det første!" Einstein
Astrojensen
.
.
Reactions:

#32 Re: Dagens sol

Indlæg af Astrojensen » 19 jun 2020, 09:38

Desværre er Baaders 160mm ERF pt. udsolgt og ikke på lager.

I øvrigt har jeg lige set, at Tyskland måske sænker deres moms fra 19% til 16%! Alle varer fra Tyskland vil altså falde lidt i pris.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
outlook
.
.
Reactions:

#33 Re: Dagens sol

Indlæg af outlook » 19 jun 2020, 12:01

Der kan man bare se. Men de er i øvrigt på lager igen midt i august hos TS. Kan man ikke vente, kan man vel få dem i andre europæiske online butikker.
"Uendeligt er universet og menneskets dumhed, dog er jeg ikke så sikker på det første!" Einstein
Spatzek
.
.
Reactions:

#34 Re: Dagens sol

Indlæg af Spatzek » 19 jun 2020, 12:02

Ja, det kan jeg godt huske var prisen for en 8” Triband ERF.
Jeg valgte så den anden løsning, nok også fordi at Baader med det h-alpha optimerede telecentriske system og reduceren Så skulle jeg ikke skulle spekulere mere over konfigurationer, da SolarSpectrum filtrene i princippet er en copycat af Daystars 32mm systemer. Og så er den også optimeret til SS46mm filtrene, hvis vanviddet en dag skulle indfinde sig.
Thomas - så er det bare næsten at trykke på knappen 8-)
Astrojensen
.
.
Reactions:

#35 Re: Dagens sol

Indlæg af Astrojensen » 19 jun 2020, 12:30

Jaja, ro på nu. Der skulle også gerne være højvande i kassen, før der trykkes på knappen. Der skal måske også først investeres i nogle planetokularer til min binoviewer, der er jo Marsopposition til efteråret.

Thomas, Bornholm
Spatzek
.
.
Reactions:

#36 Re: Dagens sol

Indlæg af Spatzek » 19 jun 2020, 13:01

Thomas, hvad har du i kikkerten? Takahashi?
Astrojensen
.
.
Reactions:

#37 Re: Dagens sol

Indlæg af Astrojensen » 19 jun 2020, 13:21

Måske. Et par 6mm Tak Abbe orthoskoper ville ikke være så dumt. Jeg overvejer også Masuyama orthoskoper i forskellige brændvidder.

Thomas, Bornholm
mogens
.
.
Reactions:

#38 Re: Dagens sol

Indlæg af mogens » 25 jun 2020, 19:30

Fine billeder med det nye setup. De der D-ERF filtre er ikke helt billige. Heller ikke mit filter fra Beloptik til 110eren . Men hvilket blocking filter bruger du?
Brugeravatar
outlook
.
.
Reactions:

#39 Re: Dagens sol

Indlæg af outlook » 26 jun 2020, 09:15

Jeg bruger Coronado BF10. Det er ikke meningen med det setup at se hele Solen, fordi "sweet spot" kun vil være 1/5 af Solen og FOV i min binoviewer med 15mm okularer + 1.6x GPC er mindre end en 1/5 og endnu mindre med kamera. Når jeg ser på hele Solen bruger jeg en refraktor.
Besvar