En SCT med "kontaktlinser"?

Vis dine astro fotos frem
Besvar
Brugeravatar
outlook
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sønderborg

#1 En SCT med "kontaktlinser"?

Indlæg af outlook » 24 jun 2020, 22:37

For omkring et år siden grublede jeg over, hvordan man kunne udnytte et triband D-ERF i Ca K området som jo er 396 nm. Hvor en SCT godt kan udnytte H-alpha området er den behæftet med temmelig meget sfærokromatisme eller "åbningsfejl" i den anden ende af skalaen. Det udmønter sig i et mudret billede, hvor også seeingen selvfølgelig spiller ind og den er endnu værre her end i H-alpha. Her et billede af sol randen med en SCT og 2x barlow og Ca K filter:

Sun0002_g4_ap2.jpg
Sun0002_g4_ap2.jpg (26.89 KiB) Vist 246 gange

Og så slog det mig om jeg ikke kunne modificere en barlow så resultatet bliver en underkorrektion. Jeg kom i tanke om, at jeg havde en Meade Series 4000 barlow til at ligge og flyde, en ellers udmærket barlow som jeg ikke kunne finde anvendelse for. Den består af to komponenter en akromat og selve barlow elementet adskilt af en fin metalring. Hvis jeg nu øger afstanden mellem linserne, fik jeg så den ønskede virkning? Det måtte en stjernetest vise og heldigvis har akromaten den rette dimension, dvs. den passer simpelthen i en tom 1.25" filterring. Og ja, stjernetesten viste afgjort underkorrektion og en test på Solen viste, at jeg var på rette vej, men ikke helt var der endnu. Der skulle en filterring mere til før jeg var ude ved den rigtige korrektion som dette billede viser:

Sun0005_g4_ap3.jpg
Sun0005_g4_ap3.jpg (42.29 KiB) Vist 246 gange

Det var så afgørende, at arrangementet havde den rigtige afstand til Ca K filteret ellers vil ret alvorlige off axis aberrationer vise sig. Ca K filteret stammer fra den nu udgåede Ca K pst og hvordan arrangementet virker med et Lunt Ca K filter ved jeg ikke, da jeg ikke har adgang til sådan et. Her må man eksperimentere. Men den gode seeing i morgen timerne og ditto aften kan jeg ikke udnytte qua min beliggenhed så her må jeg nøjes med dagtimerne.

Mit triband D-ERF har et tredie område mellem Ca K og H-alpha og det er G-båndet ved 430 nm og ikke som man skulle forvente i 540 nm området. Men her kunne jeg nøjes med at bruge én filterring i stedet for to og så passede pengene igen. Men jeg tvivler på, om jeg kan gøre brug af det område med en 8" i dansk seeing. Her skal man også bruge et G-band filter med en båndbredde på omkring 1 nm for at kunne se effekten af denne filtrering. Smalbånds-afbildning i G-båndet bruges ofte til at spore solens små magnetfelt koncentrationer mellem granulationen selvom mekanismen, der gør dem lyse, ikke er helt afklaret. Det er disse man skal kunne se med G-bånds filteret, men kræver virkelig god seeing. Så det område kommer jeg ikke til at udnytte.

Noget andet er så, at denne korrektion i barlow'en kan bruges til også at vise Venus bedre i en SCT, da UV filtre gerne bruges her. Det har jeg dog ikke eksperimenteret med endnu. Men det kan i jo så prøve med en SCT, nu hvor opskriften på en modificeret barlow er givet og kan give SCT'en "kontaktlinser" på. Det er dog kun en barlow som Meade Series 4000 som kan bruges umiddelbart, og det vanskeliggør processen lidt, idet barlow'en er udgået så vidt jeg ved og kun kan fås på brugtmarkedet. Herunder ses arrangementet som gør det muligt at "se" i Ca K området med en SCT:

CaKpst3.jpg
CaKpst3.jpg (67.5 KiB) Vist 246 gange
"Uendeligt er universet og menneskets dumhed, dog er jeg ikke så sikker på det første!" Einstein
Spatzek
.
.
Reactions:

#2 Re: En SCT med "kontaktlinser"?

Indlæg af Spatzek » 24 jun 2020, 22:58

Takker og takker
Jeg havde læst om eksperimentet, men den var elendigt forklaret...
Men nu er den røget ind på tavlen.
Jeg må lige kigge i lageret og se hvad jeg kan hitte på. Må så se, om ikke jeg kan få noget sjovt ud af Quark Calcium H og så min SCT Triband.
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

#3 Re: En SCT med "kontaktlinser"?

Indlæg af Jens_Jacobsen » 24 jun 2020, 23:43

Ja, en SCT har sfærisk abberation udenfor det visuelle område.
Ville det ikke blot være lettere at bruge en god Newton, f.eks en 8" f/6 på en EQ6??
mvh
Jens
Brugeravatar
outlook
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sønderborg

#4 Re: En SCT med "kontaktlinser"?

Indlæg af outlook » 25 jun 2020, 07:59

Du behøver et ERF filter (som også kan vise CaK området) foran Newton'en, hvis spejlet er aluminiseret. Den går heller ikke med et hvidtlys filter (folie eller glas). Derimod kan en Herschel kile godt vise CaK med et CaK filter. Men den kan ikke vise H-alpha detaljer, fordi du filtrerer jo lyset 95% og dermed også kromosfæren som er mange tusinge gange svagere end fotosfæren. Og en Hershel kile er jo en refraktor ting.

En sol Newton bør være af åben type. Hvis du "lukker" en alm. tubus Newton med et ERF opstår tubus seeing som sammen med den herskende seeing bare forværrer tingene. Om det skyldes det lange rør eller varmen på sekundæren og spidere osv., ved jeg ikke. En SCT lider ikke af det i samme grad, hvilket måske skyldes, at sekundæren er isoleret fra holderen.
"Uendeligt er universet og menneskets dumhed, dog er jeg ikke så sikker på det første!" Einstein
Spatzek
.
.
Reactions:

#5 Re: En SCT med "kontaktlinser"?

Indlæg af Spatzek » 25 jun 2020, 09:03

Hej Jens
Denne tråd forklarer det i praksis: https://www.cloudynights.com/topic/7133 ... newtonian/
Og det er MalVeauX, der har stor erfaring i tests og som jeg med fornøjelse bruger som en god kilde.
Brugeravatar
Erik
.
.
Reactions:

#6 Re: En SCT med "kontaktlinser"?

Indlæg af Erik » 25 jun 2020, 14:56

Spatzek skrev:
25 jun 2020, 09:03
Hej Jens
Denne tråd forklarer det i praksis: https://www.cloudynights.com/topic/7133 ... newtonian/
Og det er MalVeauX, der har stor erfaring i tests og som jeg med fornøjelse bruger som en god kilde.
Hej Lars
CN er en uudtømmelig kilde til mere arbejde.
/erik
Besvar