Katteøje Tågen - NGC 6543 fra 4/5-18

Vis dine astro fotos frem
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Katteøje Tågen - NGC 6543 fra 4/5-18

Indlæg af Rudi » 06 maj 2018, 10:10

Efter Malstrømsgalaksen denne nat, prøvede jeg lige et par skud på Katteøje Tågen, NGC 6543. Den fylder ikke meget i mit felt, men nu kan jeg da se at der er godt blus på.
Da jeg sad oppe i skuret, forvekslede jeg IC 4677 med Katteøje Tågen, derfor valgte jeg 240 [s] eksponeringer. men nu kan jeg se, at der skal skrues temmelig meget ned, hvis jeg skal forsøge dette objekt igen.

Lights: 3 x 240 [s]
Flats: 10 x 10 [s]
Darks: 10 x 600 [s]
Stack og behandling i AstroArt 6, komposit i PhotoShop CS2.

Billedet er 3x3 software bin for at reducere størelsen.
Billede
/Rudi

\(\sqrt{-1}\;2^3 \sum{} \pi\) ...and it was delicious!
Brugeravatar
Mogens Zachariasen
Reactions:

Re: Katteøje Tågen - NGC 6543 fra 4/5-18

Indlæg af Mogens Zachariasen » 06 maj 2018, 11:40

Hej Rudi,

Fint billede, men der skal mere brændvidde på.
Til gengæld får du så nogle bonusgalakser med.

Overvejer at prøve med barlow, for at på mere power på.

Har været forbi NGC6543 i 2010 med 2000mm + brændvidde:
http://astrophoto.dk/gallery/albums/userpics/10017/ngc6543-cat-eye-neb-400.jpg
56x 120 sekunder med colour CCD. Billedet forstørret 4x.

Minder lidt (altså kun lidt - alt andet ville være storhedsvanvid :) om dette fra HST:
https://www.spacetelescope.org/images/opo9501c/
Mvh
Mogens
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 08 maj 2018, 22:56

Der er helt vildt meget lys i den centrale del af den meget lille planettåge. Du viser den i dens omgivvelser Rudi, men selve tågen er svær. Den har en stor halo, som fotograferet af nogle af koryfæerne, bl.a. vist Robert Gendler.
Kan kun fotograferes med en kombi af eksponeringer. Niels VC og jeg lavede engang et billede af blinking nebula, og det var samme problem, selvom den centrale del af tågen var lidt større.

For sjov prøvede jeg lige 11x20s Ha i mit system. Billedet er ikke strakt, men bare planetalignet i maxim, jeg kan altså ikke eksponere mere end 20s før den brænder ud i Ha..
NGC6543-Ha20.jpg
NGC6543-Ha20.jpg (1.61 KiB) Vist 526 gange
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 09 maj 2018, 09:54

Hej @morten, hvilket f-forhold har dit teleskop? Min 5" newton er ca 4,9 med coma corrector. Så feltet er meget stort, ca 2° x 1°3 - Katteøje Tågen fylder jo ikke meget så. @Erik har foreslået at prøve med en barlow, det vil jeg prøve, når næste sæsson's mørke sætter ind igen. Med sine ca 67° declination, er den jo cirkumpolær og er der hele året rundt ;)
Som nævnt overfor, forvekslede jeg Katteøje Tågen med IC4677 og troede at Katteøje Tågen var en klar stjerne, derfor opdagede jeg ikke at den var gået helt i mætning.

Har du et link til jeres Katteøje, gerne med detaljer om eksponeringstider og efterbehandling?
/Rudi

Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 09 maj 2018, 12:35

En barlow fordobler eller 3-dobler blot størrelsen.
Den er stadig så lille, at det er småt med detaljer.

Objektet egner sig til high-speed deep-sky teknikken.
Dvs. rigtig mange ganske korte eksponeringer, lidt i samme stil som ved planetfotografering.
Eller nok mere en mellemting.

Altså, tag f.eks. 1000 eksponeringer á 1 sek.
Objektet er så lysstærkt, at det kan lade sig gøre også med små teleskoper.

Rudi, jeg synes faktisk du gør et ganske godt forsøg, men selve Katteøje tågen brænder helt ud.
Du eksponerer ganske enkelt for længe. Men eksponeringen passer til gengæld fint til omgivelserne.

Et HDR billede, hvor tågen tages med korte eksponeringer og kombineres med længere eksponeringer på omgivelserne kunne være et hit :P
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 09 maj 2018, 23:03

Og vær ikke bange for at prøve at fotografere den i de lyse nætter - den er meget klar. Det burde i hvert fald kunne lade sig gøre flere uger endnu.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
morten
Reactions:

Indlæg af morten » 10 maj 2018, 13:20

Hej Rudi

Mit spejls f/ forhold er 4, med den i øvrigt absolut fremragende TS 2½ Wynnecorrector bliver det til 3,8. Spejlet er 300mm, brændvidden er 1200mm nativt og med korrektoren 1113mm. Jeg har måttet skifte spejlet fordi jeg ikke var tilfreds med kant og konfigurering og har nu et reelt PV1/10 spejl, som jeg er glad for. Skiftet gav faktisk lige det sidste på de bedste nætters FWHM'er (måske er det samplingfejl pga atmosfæreforhold, men jeg tror nu at det er selve spejlet). Pixelstørrelsen er 4,54 my, hvilket giver en pixelopløsning på 0.84.
Der har været mange og lange diskussioner om den optimale sampling, men holder man sig til Nykvist grænsen på 2xminFWHM, som anbefalet af bl.a. phdStark skulle man kunne opløse FWHM på 1,68 Arcsec. Dette troede jeg var max da jeg valgte/designede konfigurationen, og det er da også de færreste nætter der er nede på omkring 1,68, men jeg har oplevet nætter med betydeligt bedre seeing og vel 25% med en seeing, i hvert fald i perioder er på omkring 1,7" - jeg er måske biased fordi jeg ofte bare går i seng, hvis seeingen er væsentligt dårligere end 2,5".
I Abell projektet fik jeg klart bedre opløsning ud af at Drizzle billederne, hvilket tyder på en let undersampling. Hvis du skal presse dit system til grænsen skal du altså stile efter en pixelopløsning på noget der ligner 1,7"/pix. Det kræver næppe en barlow, givet de normale ret små DSLR pixels. En Paracorr type korrektor vil formodentligt kunne gøre det (det optiske princip i en paracorr skulle i øvrigt være beslægtet med en barlow). På grund af brændviddeforlængelsen med 15% har en Paracorr i øvrigt den fordel, at man kan have hovedspejlet ca 5cm tættere på sekundæren, hvilket begrænser vignettering betydeligt i et newton system med stor chip som dit - det kræver dog, at du skal i gang med boremaskinen til sommer.. Så vidt jeg ved har Skywatcher også en brændviddeforlængende coma corrector i stil med paracorr, jeg kender ikke kvaliteten af den. Min erfaring er, at min Wynne correktor giver lidt mindre FWHM end min paracorr. Alle andre korrektorer jeg har prøvet (jeg har ikke styr på dem alle sammen) giver væsentligt større stjerner end paracorr, formodentligt fordi de tilfører SA (notorisk for Baaders).
Så vidt jeg kan se bruger du en OSC eller DSLR med Bayer matrix. Har du frames nok, tror jeg helt sikkert du vil kunne have glæde af Pixinsights drizzle algoritme for colorarray. Det kunne tage det sidste hvis du ender med at undersample.
Enig med BornholmerThomas i, at sæsonen ikke er slut. Jeg har selv taget Ha billeder i de sidste nætter, og baggrunden har ikke opdaget at de lyse nætter er begyndt.
Katteøjetågen egner sig til en slags "slow-lucky imaging" fordi, jeg tror du vil kunne eksponere med måske 20s og så hårdt udvælge frames efter de klare stjerners FWHM. Når det bliver mørkere kan du fange den svage ydre halo, som er vel mindst 20 gange større end selve tågen, og meeeget svagere - det kan blive et flot billede af katteøjet i sine naturlige omgivelser med mange små galakser.
Jeg er klar over at rigtig lucky kræver meget kortere eksponeringer på 1 sekund eller mindre. Opløsning er (i hvert fald én) gud, og vi er jo i DK hæmmet af ikke at have bjergtoppe med super seeing. Kernen i lucky imaging er selektion, og det er min helt klare erfaring, at man kan komme et pænt stykke mod bedre opløsning ved brutal selektion (måske 50%) også af frames med længere eksponering. Jeg har brugt dette både med billeder af Thor, M97 Boble og Abell. Nogle af disse billeder har jeg lagt her: https://sites.google.com/site/mortensas ... e/deep-sky - boblen mangler jeg dog at få færdig med egne data. Niels VC er som bekendt bl.a. ekspert i billedbehandling, og jeg har haft den glæde, at han har arbejdet med mine boble data som L (så vidt jeg ved) og egne data til yderligere definition og farve. Han fik billedet i Sky&Telescope, ligesom han jo har fået en række andre billeder publiceret der - en dag kommer der sikkert et APOD fra ham, det fortjener han i hvert fald..

Tilføjelse: Jeg glemte det jeg egentligt ville starte med, nemlig at du med en barlow ikke får den komakorrektion, du har brug for med et stort felt og f/5. Selve oversamplingen der kommer ud af en barlow vil virke godt med drizzle..

Morten
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 10 maj 2018, 19:53

Tak for det uddybende svar Morten. Med mit setup, har jeg en opløsning på ca 1,8 "/pixel. Men Canon 1000D's CMOS sensor er nok ikke følsom nok til dette projekt?
Jeg står lige i et vadested mht teleskop, da jeg nyeligt har opgraderet min EQ5 til en EQ6, og derfor nu vil opgradere teleskop. Det bliver nok en hurtig 8" a'la denne: https://www.bresser.de/en/Astronomy/EXP ... am=4803810. Så derfor skal der ikke investeres i en paracorr eller andet til 5" newtonen lige nu.
Jeg må nok indse, at mit nuværende setup ikke egner sig til Katteøje Tågen.
/Rudi

Brugeravatar
morten
Reactions:

Indlæg af morten » 11 maj 2018, 13:23

Ser fornuftigt ud Rudi. Jeg er jo selv til de nogenlunde hurtige newtons. Hurtige newtons er en billig måde at få apertur på, men deres problem er størrelsen af det belyste felt. Hvis man vil udlyse en APS-C chhip som din, så kræves en stor sekundær og en stor focuser, og der må ikke ruttes med afstanden mellem sekundær og chip. Hurtige newtons kan derfor ikke tolerere alt for mange assecories som adaptiv optik, tykke off-axis guidere, on-axis guidere og andet jank. Netop på grund af dette er det min klare opfattelse at valget af comakorrektor er lige så vigtigt som valget a teleskop, og bør tænkes ind inden man trykker på knappen. Man skal bl.a. beslutte om man vil ofre lidt, oftest helt ubetydelig, f/-forhold for at få en korrektor med barlow effekt, som giver et bedre udlyst felt (se nedenfor). Under alle omstændigheder betaler det sig næppe at spare på comakorrektoren. På mit 300mm setup kostede comakorrektoren næsten det samme som hovedspejlet (den er dog blevet billigere siden). Det er også vigtigt inden køb at få styr på de mål (afstande mellem de optiske elementer, afstanden til fokusplan fra fokuser samt fokuserens højde over teleskop væg) teleskopet har, fordi ens feltstørrelse er kritisk afhængigt af disse mål. Det er jo vigtigt når du har en chip med en diameter på 27mm, hvilket er stort for en hurtig newton - jeg har selv valgt en meget mindre chip, men har tidligere arbejdet med en 200mm newton med en APS-C lignende chip, så jeg kender problemerne med at få en sådan udlyst.
Man kan regne det belyste felt ud præcist vha diverse formler, men hvis man bare ser helt primitivt på lyskeglen, hvis stejlhed jo bestemmes af f/ forholdet, så kan man sige, at hvis der er 110mm fra centrum af tubus til frontlinsen af din korrektor, og din sekundær er 85mm, så har du knapt 57mm tilbage af din lyskegle ved indgangen til din korrektor (det er derfor godt, at det er en 2½ tomme fokuser på den newton du ser på - ignorer f/4 newton-kikkerter med 2" udtag, de vil med din chip give markant vignettering med deraf følgende støj i hjørnerne efter flat fielding). Keglen skal så igennem afstanden svarende til højden af fokuseren, vel 75-80mm og dernæst gennem de 55mm backfokus i dit kamera. I alt vil der som et absolut minimum være 250mm fra sekundæren til din chip d.v.s. lyskeglen er reduceret til ca 21mm når den når din chip. Det skulle være OK, men det er meget kritisk afhængigt af, at afstanden til fokusplanet ikke er større end det. Her kan en comakorrektor med lidt barlow effekt være en stor fordel til at reducere vignetteringen, fordi den kan tillade at man flytter frontlinsen af korrektoren indad, d.v.s. tilbage mod hovedspejlet. Dette kan kræve at hovedspejlet flyttes frem i tubus, men gevinsten er et bedre udlyst felt. Det kan naturligvis være at du har været igennem alle disse overvejelser, hvis ikke håber at ovenstående kan være en hjælp, det er ment som sådan. Det var først efter de første par teleskoper jeg selv blev tilstrækkeligt opmærksom på disse designdetaljer. Mit nuværende teleskop har jeg selv bygget mekanisk og optimeret alle afstande til min chip og den på forhånd valgte comakorrektor.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 11 maj 2018, 16:45

Tak Morten, jeg værdsætter virkelig de gode råd. Aldrig har jeg været så meget i tvivl om et astro køb, som nu.

Det med en “omvendt reducer” er helt nyt for mig, skal lige google og prøve at læse lidt mere om det.
/Rudi

Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 11 maj 2018, 17:03

Astrojensen skrev:
09 maj 2018, 23:03
Og vær ikke bange for at prøve at fotografere den i de lyse nætter - den er meget klar. Det burde i hvert fald kunne lade sig gøre flere uger endnu.

Thomas, Bornholm
Jeg prøver igen, når det passer med vejr, arbejde og andet pjat. I aften, hvor det ellers ser ud til at blive klart, går det desværre ikke. Lørdagen skal bruges til en Kjøwenhawner tur, Tivoli og teater 🤪
/Rudi

Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 11 maj 2018, 20:59

Jeg kan anbefale Stellafane's online Newton beregner >>
https://stellafane.org/tm/newt-web/newt-web.html
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 12 maj 2018, 06:56

Lars Malmgren skrev:
11 maj 2018, 20:59
Jeg kan anbefale Stellafane's online Newton beregner >>
https://stellafane.org/tm/newt-web/newt-web.html
Tak for link Lars. Har allerede fået det af Jens ;)
/Rudi

Brugeravatar
morten
Reactions:

Indlæg af morten » 12 maj 2018, 13:54

web newt beregneren er en værdifuld ressource, men den tager ikke højde for, hvad comakorrektoren gør. Derved er den lidt primitiv fordi en newton som fotografisk instrument svarer til et DSLR, hvor man har taget det bageste linseelement ud. En fotonewton kan kun forstås som et integreret optisk system, hvor comakorrektoren er medregnet (med mindre f forholdet er ekstremt stort).
Jeg skal nok lade være med at perseverere yderligere i dette, men jeg mener at det er ekstremt vigtigt at tage højde for hvad comakorrektoren gør for fokusplanet, og hvor dens frontlinse møder lyskeglen. Det kan man sjusse sig til ud af fra specs, d.v.s. forstørrelsesfaktoren, korrektorens fysiske længde og dens backfocus samt lidt hovedregning. jeg kender ikke til comakorrektorer af nogenlunde kvalitet (pris) som tilfører vignettering udover begrænsningen givet af frontlinsen, som typisk er 5-8mm mindre i diameter end den ydre diameter.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 12 maj 2018, 14:09

Kan du henvise til noget litteratur, eller online artikler om emnet Morten? Jeg vil gerne læse (forstå) noget mere om det. Det enkelte optik modul, som jeg havde på ingeniørstudiet, dækkede ikke dette emne 🤪
/Rudi

Besvar