Nyt teleskop, men hvilket?

Generelt om alle typer spejlteleskoper
Astrojensen
.
.
Reactions:

#31 Re: Nyt teleskop, men hvilket?

Indlæg af Astrojensen » 14 dec 2019, 21:13

Det er fuldt ud muligt, at bygge en newton, der holder kollimeringen lige så godt som en refraktor. Desværre ser mange en newton som et instrument, der SKAL være billigt, så derfor bygges newtonteleskoper sjældent på den måde.

Thomas, Bornholm
Viggo T
.
.
Reactions:

#32 Re: Nyt teleskop, men hvilket?

Indlæg af Viggo T » 14 dec 2019, 23:09

John skrev:
14 dec 2019, 19:12
@HOFF et supplement kunne også være et linseteleskop. Her får du et instrument som ikke er nær så følsomt som en newton. @Rudi skriver om sin newton "Den er dog lidt hysterisk at kollimere, men det kan sagtens lade sig gøre med lidt øvelse". Jeg synes man ser rigtigt mange fotos taget med en newton, som viser disformerede stjerner som ofte skyldes manglende eller dårlig kollimering. Om det er svært eller ej, så er det under alle omstændigheder en process der ofte skal startes med, inden der sættes igang med de lange serier.
Rudis billeder taler for sig selv. Den håndterbare 8" Skywatcher Quatro f4 leverer fantastiske billeder. Justering tager lidt tid som Rudi skriver, men med øvelsen kommer også glæden ved at kunne kontrollere kollimeringen. Og alt kan blive en rutine.
Jeg tør slet ikke tænke på hvad en 8" foto refraktor vil koste, for slet ikke at forestille sig hvilken montering det kræver. Den eneste fordel er, at man slipper for stjerner med diffraktionsmønstre fra spideren, men det er vist også en smags sag. Der er mange andre ting der taler imod en stor refraktor til fotobrug.
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

#33 Re: Nyt teleskop, men hvilket?

Indlæg af Jens_Jacobsen » 15 dec 2019, 00:19

Som jeg anbefalede på mit indlæg på sommerens Starparty, så vil et godt kompromis være en 8" f/5 (IKKE f/4) med en tubus lavet af Hartpapier.

https://www.gerdneumann.net/english/ins ... paper.html

Med en så stiv tubus, skal man have en tilsvarende god spejlcelle. Der fås meget fine spejlceller f.eks denne:

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... rrors.html

mvh
Jens
mvh
Jens
Besvar