Kollimering af en newton

Generelt om alle typer spejlteleskoper
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Re: Kollimering af en newton

Indlæg af nightsky » 18 feb 2019, 19:07

Hvis det skal være et "how-to" kursus, skal der være en nøje afstemt plan mellem dem som gerne vil bidrage. Man skal ikke ende med flere forskellige meninger. Så det er nok en god ide at få 2-4 personer, til sammen at lave sådan et kursus. Det duer ikke at f.eks. jeg viser noget, Jens viser noget andet og Morten noget helt tredje, så bliver alle bare forvirret.
\Lars
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 18 feb 2019, 19:41

Hvis der er forskellige tilgange som virker for folk, så kan jeg ikke se at vi ikke kan blive klogere af det?
Kursus er så prætentiøst, det er jo meget simpelt og praktisk, og folk gider nok ikke høre så meget teori
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 18 feb 2019, 19:59

Er det bedste ikke, hvis en eller flere, blot gennemgår deres standard metode. Der findes jo ikke een rigtig metode, der er jo mange forskellige metoder.

Jeg tror også, at en workshop, hvor man selv kan prøve, under kyndig vejledning, vil være rigtig godt.
Så kan hver enkelt deltager medbringe sit kollimerings værktøj; Cheshire, kocenter, laser (punkt), cats eye, barlowed laser, Howie Glatter, en kunstig stjerne, osv osv.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 18 feb 2019, 21:37

Hej Morten,
Jeg forestiller mig at der et stk. newton teleskop, hvor fokuser, sekundærspejl/holder og primærspejl er fjernet fra tubus. Så vises der i små skridt, hvordan vi ender med et teleskop som kollimeret på bordet. Derefter prøver at efterkollimere når teleskopet sidder på en montering og peger i et par forskellige retninger. Tror mange vil blive overrasket over at teleskopet ikke holder kollimeringen over ret mange grader.

CCD calc (mener det er du bruger) kunne være fremragende til se om det så er lykkedes.

Jeg tror (ud fra erfaring), at man ikke kan have flere til at fortælle om der deres metode. Det giver bare forvirring. Som jeg læser det, efterlyser man et praktisk eksempel på kollimering, altså skal vi have konsensus mellem nogle stykker.

Rudi, jeg tror ikke det er en god metode. Vi bliver aldrig færdige, og teleskoperne skal alligevel kollimeres når man komme hjem. For mange år siden havde vi en kollimeringdag i MAF, hvor Erik fra Astro viste os det fundamentale i kollimeringen, og vi blev ikke færdige selv om der var en del timer til rådighed, og kun 10-15 teleskoper.

Som du skriver findes der ikke kun en metode, men jeg vil mene der kun er en rækkefølge at gøre tingene i, når der startes helt fra begyndelsen. Desuden er der nogle helt fundamentale ting man skal gøre vide omkring billeddannelsen, som vil gøre det nemmere at se hvad der sker i det optiske system.
\Lars
DrawsACircle
Reactions:
Geografisk sted: Ulfborg

Indlæg af DrawsACircle » 18 feb 2019, 21:54

Hvis jeg, som rimelig grøn indenfor astrofotografering, skulle deltage i et kursus, så er det fint med en gennemgang af kollimering til husbehov. Det udfra devisen om at det grej jeg har investeret i (SW 200pds)/kommer til at investere i i fremtiden, aldrig nogensinde vil levere som det tilsvarende teleskop på en bjergtop i Chile.
Jeg har derfor ikke behov for at forholde mig til andet end justering af primær og sekundær med en skruetrækker og en umbraco nøgle.
Som nævnt tidligere, er alle de beskrivelser jeg har læst/Youtube videoer jeg har set kendetegnet ved at noget er underforstået/ikke forklaret på en måde så det står krystalklart hvad det er man skal kigge efter.
My 2 cent :)
Mvh.
Keld Henningsen
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 19 feb 2019, 08:06

Hvis en af jer vil tage en håndterbar newton med 2- udtræk (helst f/5) på en montering med, så kan (hvis vi kan finde en dag og et sted) tilbyde at demonstrere
Justering af sekundær med koncenter
Kollimering med
1) Sight tube + cheshire (en metode jeg mener er upræcis på sekundæren)
2) laser +Cheshire
3) 1,25” laserkollimator +\- barlow
4) Howie Glatter laser + tublug
Endelig hvis det ikke regner, test med kunstig stjerne - dette kræver mindst 20 meter fri distance
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 19 feb 2019, 08:47

Det lyder fornemt Morten. Jeg vil som sagt gerne lægge lokaler til. Og jeg kan måske få lov at bruge arbejdspladsen, her kan vi nemt finde 20 [m] inden for i tørverj og nogenlunde mørke.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 19 feb 2019, 09:19

Fornemt tilbud Morten. Det kan helt sikkert blive rigtig godt.

Måske et dårligt spørgsmål, men hvad er koncenter? En cirkel/plet på sekundær?
\Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 19 feb 2019, 09:33

Når jeg taler om en "koncenter kollimator", så mener jeg denne her:

Jeg købte min her:
https://www.kikkert-teleskophuset.dk/sh ... limator-2/

Se også Fig. 3 i denne TRÅD
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 23 feb 2019, 20:43

Jeg har nu prøvet at rotere kameraet 90° med uret, og nu er der koma fejl i nederste venstre hjørne, før var det i øverste venstre hjørne.
Så det er (heldigvis) ikke på kameraet fejlen ligger, men i teleskopet.
Der er IKKE pillet ved spejlene siden sidst.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 27 feb 2019, 20:49

Jeg prøvede en total kollimering een gang til i eftermidags i det fine vejr. Jeg syntes det gik fint og var godt tilfreds med, hvad jeg så gennem koncenteren og cheshiren.
Men der er stadig plads til forbedringer. Denne gang nederst i midten af billedet.
Feltet er Cone Nebula, nord er til venstre, øst op.

Billede

Hele billedet er her:
http://b-rasmussen.dk/astro/2019/0227/c ... _2_003.jpg

Edit:
Så er der lige landet sådan et sæt lækre skruer og en 2” til 1”25 twistlock fra 2astro, tak for handlen @Erik
Det letter kollimerings arbejdet betydeligt.

Billede
/Rudi

Billede
Besvar