Kollimering af en newton

Generelt om alle typer spejlteleskoper
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Kollimering af en newton

Indlæg af Rudi » 05 feb 2019, 11:06

OBS - SE NEDENSTÅENDE LINK
viewtopic.php?f=32&t=1169&sid=c53931937 ... 45bbbee0da

Jeg søger en simpel og let forståelig guide til kollimering af et newton teleskop vha en cheshire og koncenter kollimator (og andet?)

@Jens_Jacobsen fik mig sporet hen på (salige) Nils Olof Carlin's hjemmeside, hvor der står en meget uddybende forklaring på, hvilke fejl der kan være i systemet og hvordan man kan rette op på det.
http://web.telia.com/~u41105032/kolli/kolli.html

Det er meget kompleks læsning og ikke noget man lige står med et print af ved siden af teleskopet en eftermiddag man vil kollimere.

Der er også en guide her, men stadig ikke fuldt dækkende:
https://www.skyandtelescope.com/astrono ... telescope/

Det jeg søger, er en trin-for-trin guide med check punkter og illustrationer over hvad man ser i chechire og koncenter kollimator, f.eks:
  1. Check at sekundæren er centreret i fokuseren........
  2. Check at sekundæren er centreret med primær spejl......
  3. ....
Og simple guides til de forskellige trin, f.eks:
Centrering af sekundær i fokuser
  1. Opmål sekundær holder afstande på spiderne og juster hvis nødvendigt....
  2. Løsn centerskrue og ....
Forleden lykkedes det mig at kollimere mit teleskop, både sekundær og primær. Men der var ikke rigtig system i min fremgangsmetode.
Og jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt jeg gjorde det i den rigtige rækkefølge. Det var en lidt iterativ process, hvor flere at korrektionerne blev gentaget.

Er der nogen der kender en sådan simpel og overskuelig guide?
Eller er der en der har mod på at konstruere en ;)
/Rudi
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Re: Kollimering af en newton

Indlæg af nightsky » 05 feb 2019, 11:57

Hej Rudi

Kollimering bliver aldrig trivielt, så derfor findes der ikke en simpel guide.

Jeg kan kun anbefale denne guide, som jeg mener er den bedste der er lavet, hvis målet er perfekt kollimering. Simpelt bliver det ikke. Ellers kig i Nils Olof Carlin guiden

Desværre er min kopi væk.

https://www.catseyecollimation.com/perspectives.html

Når først din sekundær og fokuser er på plads og ikke flytter sig, er resten meget nemt. Bemærk at et okular udtræk der ikke bøjer lidt, normalt ikke er standard på teleskoper. D.v.s. at perfekt kollimering kun holder inden for 15-20 grader hen over himlen. I gamle dage kollimerede jeg via primær cellen tæt på target (f.eks. Mars) og for hver 1-1/2 time og altid altid meridian flip. Det samme vil jeg gøre i dag, hvis kravet er absolut perfekt kollimering.
\Lars
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 05 feb 2019, 21:31

Et forslag baseret på Howie Glatters 2" laser med TuBlug. Dette er en barlowed laser metode. Fås hos Agena eller FirstLightOptics, selvom Howie er død. https://agenaastro.com/howie-glatter-tu ... -plug.html
Spejlet skal være præcist centermarkeret

Dette gøres kun en gang
1) Man sikrer sig at focuseren ikke tilter. Dette er nok kun relevant hvis man har en sandwich kulfiber tubus.
2) man bruger sin koncenter til at sikre sig at sekundæren er centreret svarende til fokuser udtrækket. Dette gøres primært med sekundærholderens centerskrue. Hvis man stiller på spideren skal man være opmærksom på at man kan få delte spikes, hvis ikke de to spidervanes over for hinanden er nøjagtigt parallelle. Man må evt vurdere om man vil have sekundæren præcist centreret eller leve med delte spikes.
3) man sikrer sig, at hovedspejlet er præcist centermarkeret
4) man sikrer sig at der ikke er vrikken eller andre problemer i fokuser udtrækket. Er der det, har man problemer
5) man sikrer sig at hovedspejlet ikke skøjter rundt i spejlcellen.

Dette gøres hver gang.
1) Man monterer blænden på HG2" laseren og centrerer laserspotten i centrum af hovedspejlets centermarkering. Dette gøres ved hjælp af skruerne i sekundær holderen. Sørg for at lade være med at stille på centerskruen i denne proces. Man sørger for at de tre perifere skruer er pænt strammede før man går til næste del. Når man monterer
2) Man fjerner HG2" fra fokuseren, og dernæst skrues blænden på HG2" laseren af for at få mere lys igennem. HG2" monteres i TuBLUG, som monteres i 2" udtrækket. Man ser skyggen af centermarkeringen i det røde lys på TuBLUGens hvide skærm. Denne centreres ved at stille på hovedspejlcellens skruer. Når man er tilfreds (finger) strammes spejlcellens kontraskruer.

Dette kan gøres på under 5 min.

Generelt sørger man for, at HG2" og TuBLUG er så centreret som muligt i udtrækket. Jeg gør det, at jeg fjerner den ene af de tre skruer i okularudtrækket. Derved kommer HG2" ikke til at woble fordi den er presset mod den ene væg i udtrækket.
Herudover holder jeg mig til 2" kollimatorer idet jeg vil undgå den ekstra usikkerhed ved 2"->1.25" adaptere.

Håber dette giver mening. Jeg mener, at denne metode er rigeligt præcis til et f/4 system. Jeg har ikke erfaring med hurtigere systemer
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 05 feb 2019, 22:36

Jeg stiller måske et "dumt" spørgsmål: Mange af jer fotografer jo! Kunne man ikke kollimere på en de-fokuseret stjerne (med kamera) som man så gradvist bringer i focus med diffraktionsringe mm. dermed minimerer man vel også ned-bøjning i okular udtræk mm.
evt. over så "stort" et felt at man kunne se "skævheder"

Claus
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 06 feb 2019, 06:11

Jo, det kan man vel godt Claus, men jeg tror ikke at man kan fange alle aspekter med en defokuseret stjerne alene.
Jeg vil også helst klare det meste af kollimeringen mens det er lyst og ikke bruge observations tid på det ;-)
/Rudi
Brugeravatar
Erik
Reactions:

Indlæg af Erik » 06 feb 2019, 12:17

morten skrev:
05 feb 2019, 21:31
Et forslag baseret på Howie Glatters 2" laser med TuBlug. Dette er en barlowed laser metode. Fås hos Agena eller FirstLightOptics, selvom Howie er død. https://agenaastro.com/howie-glatter-tu ... -plug.html
Spejlet skal være præcist centermarkeret

Dette gøres kun en gang
1) Man sikrer sig at focuseren ikke tilter. Dette er nok kun relevant hvis man har en sandwich kulfiber tubus.
2) man bruger sin koncenter til at sikre sig at sekundæren er centreret svarende til fokuser udtrækket. Dette gøres primært med sekundærholderens centerskrue. Hvis man stiller på spideren skal man være opmærksom på at man kan få delte spikes, hvis ikke de to spidervanes over for hinanden er nøjagtigt parallelle. Man må evt vurdere om man vil have sekundæren præcist centreret eller leve med delte spikes.
3) man sikrer sig, at hovedspejlet er præcist centermarkeret
4) man sikrer sig at der ikke er vrikken eller andre problemer i fokuser udtrækket. Er der det, har man problemer
5) man sikrer sig at hovedspejlet ikke skøjter rundt i spejlcellen.

Dette gøres hver gang.
1) Man monterer blænden på HG2" laseren og centrerer laserspotten i centrum af hovedspejlets centermarkering. Dette gøres ved hjælp af skruerne i sekundær holderen. Sørg for at lade være med at stille på centerskruen i denne proces. Man sørger for at de tre perifere skruer er pænt strammede før man går til næste del. Når man monterer
2) Man fjerner HG2" fra fokuseren, og dernæst skrues blænden på HG2" laseren af for at få mere lys igennem. HG2" monteres i TuBLUG, som monteres i 2" udtrækket. Man ser skyggen af centermarkeringen i det røde lys på TuBLUGens hvide skærm. Denne centreres ved at stille på hovedspejlcellens skruer. Når man er tilfreds (finger) strammes spejlcellens kontraskruer.

Dette kan gøres på under 5 min.
o
Generelt sørger man for, at HG2" og TuBLUG er så centreret som muligt i udtrækket. Jeg gør det, at jeg fjerner den ene af de tre skruer i okularudtrækket. Derved kommer HG2" ikke til at woble fordi den er presset mod den ene væg i udtrækket.
Herudover holder jeg mig til 2" kollimatorer idet jeg vil undgå den ekstra usikkerhed ved 2"->1.25" adaptere.

Håber dette giver mening. Jeg mener, at denne metode er rigeligt præcis til et f/4 system. Jeg har ikke erfaring med hurtigere systemer
Er der nogen der har Howie Glatters på ønskelisten ? Vi et par stykker til salg dennis@2astro.dk
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 06 feb 2019, 14:11

Tak for uddybende forklaring @morten !

Ang dobbelt spikes, så ses her spikes før hhv efter min kollimering forleden:
dobbelt-spikes.png
dobbelt-spikes.png (174.91 KiB) Vist 1420 gange
Hvis ellers bare kollimeringen er i orden, så kan jeg godt leve med det. Det er jo kun på de aller klareste stjerner, at det vil være synligt.

@Erik: hvad koster sådan en Howie Glatter som I har? Dem jeg har set var temmelig kostbare.
/Rudi
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 06 feb 2019, 20:06

Jeg har lige konstateret årsagen til mine dobbelt spikes.
Som Morten skriver, er to modsatte vanes ikke parallelle.

Se denne tråd:

https://stargazerslounge.com/topic/3013 ... nt=3309522

Jeg vil lige fabrikere et stykke blik (metal lineal?) så afstanden fra tubus kant langs en vane og til center skruen kan måles.
Og når den er centreret, lave faste markeringer på linealen med en sort toush.
/Rudi
Brugeravatar
morten
Reactions:

Indlæg af morten » 06 feb 2019, 21:00

Jeg har prøvet mange forskellige kollimeringsmetoder. Problemet er at separere primærens kollimering fra sekundærens samme. Det er, så vidt jeg ved, den nu afdøde Niels Olaf Carlin, som har opfundet Barlow laser metoden. Ideen er, at man ved at sprede laserlyset og bruge det negative billede af centerspotten undgår usikkerhed fra kollimering af sekundæren, og også i nogen grad centrering og tilt af selve laseren. Simpelt, let at implementere, og ganske enkelt en helt genial tanke, som laver en (næsten) perfekt seperation.
Carlin argumenterer overbevisende for, at metoden er meget nøjagtig. Jeg kan kun bekræfte det, og konstatere at de små flex unøjagtigheder der er i mit system er større end kollimerings-unøjagtigheden. Med min 300mm f/4 er jeg gået meget op i at have så stift et system som muligt med carbon fiber sandwich tubus, TSCR358 ringe og TSFSH-FSS spider. Kollimering holder som hovedregel i de fleste retninger, men man skal være opmærksom ved lave objekter og evt rekollimere. Alle mine andre newtons har haft større eller mindre flex som er begrænsende for kollimeringsnøjagtigheden.

Med hensyn til at checke kollimeringen bruger jeg CCD inspektor med en stribe 10s eksponeringer på den stjerne jeg fokuserer på. CCDI rapporterer mellem 0.5 og 1.3" fejl, og det stiller jeg mig tilfreds med. Man skal være opmærksom på at CCDI i min erfaring er dårlig til at se forskel på tilt og kollimering. Tilt er svær at måle præcist nok og derfor svær at fjerne helt. Nogle reducere er hysteriske med tilt (f.eks. den der sælges i de såkaldte Boron-Simon systemer, men som er en Keller 2" 0.75 reducer og coma korrektor). Man står sig ved at vælge coma correktorer, som er rimeligt tilt-tolerante, herunder Wynne korrektorer og paracorr.

Jeg kan også bekræfte Carlin i, at stjernetesten er overvurderet, nærmest et sakrosant ritual eller en besværgelse (Carlin er halvgud, så det er måske opblæst at sige, at jeg kan bekræfte ham, jeg gør der med den største ydmyghed - manden var som sagt genial). Seeingen er sjældent god nok til at tilføje kollimeringen af et 8-12" (14") f/4-5spejl (mit erfaringsområde) noget som helst, hvis man først har brugt barlowed laser. Jeg har testet stjernetesten med 4 mm okular, og med et videokamera og efterfølgende planetstacking. Sidste metode er nemmere at fortolke fordi seeingen betyder mere. In focus stjernetesten er stort set altid umulig med okular fordi man ikke kan se diffraktionsringen med den seeing der er til rådighed. Hvis det bare er mig der har søvn i øjnene eller slam i visuel cortex (eller højere cerebrale centre), så modtager jeg gerne hån og kritik for ovenstående, men sådan er det altså for mig.
Jeg skal tilføje, at jeg ikke har prøvet autokollimatormetoden på egne teleskoper. Der er ikke meget "auto" over metoden, som tilfører kompleksitet i forhold til den simple barlowed laser, der efter min opfattelse er rigeligt nøjagtig. Det barlowed laser ikke kan er at sikre at sekundæren er centreret, dertil behøver man koncenteren.
Dejligt hvis udstyret kan købes i DK hos astro, så sparer man fragt, told etc.

Carlins vejledning ligger stadig på nettet. Den er virkelig et studium værd, langt det bedste jeg har læst om kollimering.
http://web.telia.com/~u41105032/kolli/kolli.html
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 07 feb 2019, 06:56

Jeg har printet Carlin’s skriv ud og vil nærstudere det.

Jeg kan heller ikke de flotte ringe fra stjerne test beskrivelserne. I fredags forsøgte jeg på Mars, som stod højt og flot. Men Mars stod blot som et stykke fyrværkeri og “spruttede” i radial retning, da den var ide af fokus. Jeg kunne lige ane spider vanes og en lille mørk cirkel i midten. Det var det. Og jeg forsøgte at skrue fokuseren ud til ekstremerne, samme resultat.

Det er efterhånden trængt ind, at kollimering ikke er en triviel disciplin. Men jeg vil stadig mene, at der kan laves en rimelig simpel fremgangsmåde. Men måske vil en sådan simpel metode være meget individuel, da vi alle har forskellige antagelser og tager forskellige små check og korrektioner for givet.
/Rudi
Brugeravatar
morten
Reactions:

Indlæg af morten » 07 feb 2019, 15:26

Kære Rudi
Det et ikke svært overhovedet at kollimere, bare man har det rigtige værktøj og teknik samt kender fejlkilderne.
Det der komplicerer billedet er at der ofte er flex i Newtons så kollimeringen skifter med positionen på himlen.
Morten
PS jeg demonstrerer gerne hvis du en dag kommer forbi vores ø
Brugeravatar
Erik
Reactions:

Indlæg af Erik » 07 feb 2019, 15:33

Er på messe, men svare i morgen
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 07 feb 2019, 16:25

morten skrev:
07 feb 2019, 15:26
Kære Rudi
Det et ikke svært overhovedet at kollimere, bare man har det rigtige værktøj og teknik samt kender fejlkilderne.
Det der komplicerer billedet er at der ofte er flex i Newtons så kollimeringen skifter med positionen på himlen.
Morten
PS jeg demonstrerer gerne hvis du en dag kommer forbi vores ø
Tak for tilbudet Morten, du er også velkommen her på matriklen ;)
/Rudi
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 07 feb 2019, 16:43

Så fik jeg målt sekundærens centrering op. Jeg brugte en lille stål lineal som er afrundet i den ene ende. Denne runde ende holder jeg ind på tubus ved en spider vane og måler så afstanden ind til sekundær holderens kant. I venstre/højre retning var sekundæren perfekt centreret, men op/ned var den 2 mm længere for oven end for neden. Dvs 1 mm for højt. Det er sgi ikke meget, kan det virkelig give dobbelt-spikes? Desuden var dobbelt spikes på billedet også op/ned. Jeg skal lige tænke over, hvordan det hænger sammen og om det passer?
Lidt svært at forklare, sådan her:
sekundærOffset.png
sekundærOffset.png (9.74 KiB) Vist 1312 gange
Jeg klistrede et stykke papir opå linealen og markerede kanten af sekundær holderen:
6.jpg
6.jpg (24.5 KiB) Vist 1312 gange
Sådan ser det ud, når man kontrol måler:
4.jpg
4.jpg (63.06 KiB) Vist 1312 gange
Linealen kostede 17,- hos Cars Hassing i Svendborg, så ikke den store udskrivning.

Det var da et skridt på vejen, nu kan sekundæren med lethed centreres i tubus. Jeg ved godt at tubus centrum ikke nødvendigvis er det optiske centrum, men det antager jeg altså.
/Rudi
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 07 feb 2019, 17:56

Er din tubus perfekt (cirkel-)rund eller er den lidt oval?
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Besvar