Kollimering af en newton

Generelt om alle typer spejlteleskoper
Brugeravatar
morten
DSO guld
DSO guld
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Re: Kollimering af en newton

Indlæg af morten » 17 feb 2019, 18:01

ClausKAF skrev:
14 feb 2019, 23:16
Er lyset fra Månen eller Solen tilnærmelsesvis parallelt? Hvis det er, kunne man så ikke starte med at sikre sig at lyset kommer lige ned i tubus, altså ikke laver skygger langs indersiden. Dernæst montere et transparent papir på sekundæren og se lysstrålen fra hovedspejlet ramme der hvor det bør (alt efter F-værdi) Og efter samme metode følge strålen i udtrækket?
Kære Claus
Din metode vil så vidt jeg kan se ikke virke.
1) Spejlet vil jo fokusere det parallelle strålebundt fra månen. D.v.s. du får et defokuseret billede af månen (en kæmpe doughnut). Hvordan vil du vide at denne "rammer hvor den skal" på en sekundær, som du ikke ved om er placeret korrekt. Centermarkeringen af spejlet vil være gemt i den mørke kerne i doughnutten. Pointen med barlowed laser er jo netop at man har et divergerende strålebundt, som ikke kan nå at blive fokuseret af hovedspejlet hvorfor man får et negativt billede af centermarkeringen.
2) Jeg går ud fra at du så vil følge billeddannelsen op i udtrækket. Hvordan vil du der se forskel på problemer i primær og sekundær.

Efter min mening er det vigtigste ved enhver kollimeringsindsats, at man har en metode, hvor man kan separat kan arbejde med sekundær og hovedspejl. Det er præcist deer hvor den barlowed lasermetode skinner. Den kræver som sagt at man først med koncenteren har sørget for, at man ikke har lystab ved en forkert aksial placering af sekundæren, så den kan ikke stå alene. Når man har fået stillet centerskruen på sekundæren rigtigt med konceneteren, så får man først en præcis indstilling af sin sekundær, og dernæst giver laseren et divergerende strålebundt, som gør ens hovedspejlsindstilling mindre følsom overfor ænsringer i sekundæren. Prøv f.eks. at være bevidst off på sekundæren og se hvor lidt det egentligt påvirker billedet af centermarkeringen ved barlowed laser.
Fejlkilder ved barlowed laser er tilt i udtrækket og dårligt centreret laser. Her følges pris og kvalitet ad (til en vis grad efter min erfaring).

Måske har jeg ikke givet det tid nok, men jeg synes at kollimering af sekundæren ved at vurdere centrering af hovedspejlets vha pinhole og cheschire var upræcis. Derfor har jeg opfattet cheshire som en ret præsis metode til at kollimere hovedspejl. Mange vejledninger bruger da også de almindelige lasere til at kollimere sekundæren. Gør man det får man to steps, og jeg kan ikke sige om barlowed laser er bedre end cheshire til hovedspejlet efter at sekundæren er kollimeret. Jeg har brugt begge, og har fået gode resultater med dem begge, har dog fornemmelsen af, at laseren er mere præcis. Den har ihvert fald den fordel, at man kan kollimere i stort set mørke med barlowed laser, hvormiod man skal have noget lys til at arbejde med cheshire. Der hvor det går galt, er hvis man bruger sin laser til hovedspejlet UDEN at have en barlow (spredelinse) imellem.

@Jens_Jacobsen Jeg er helt enig, og har også oplevet det engang. Med et f/4 system som dit, @Rudi skal der ingenting til. Få hundrededele er nok med et DSLR, hvor den relativt store chip jo ofte bare er loddet ned i printet. Tilt er noget af det mest succesfulde fanden har skabt med det formål at pine og plage amatørastronomer. Udover chip tilt kan man hygge sig med uens tykkelse af ens kulfibertubus samt allehånde defekter og flex i fokuser udtræk. Nogle optikker er mere følsomme for tilt end andre. Den værste jeg har oplevet er 2" reducer/comakorrektoren fra ASA, den der bruges i de såkaldte boron-simon astrografer. Det stykke glas er stærkt medvirkende til min manglende hårpragt, og er på langvarig ferie i kælderen (har ikke helt opgivet)
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 17 feb 2019, 18:56

Thats it.....

Der må sættes et par timer af til et ordentlig Newton kollimeringkursus på Starparty 2019. SCT kollimering er måske også en mulighed? Skal vi have vignettering, altså jævnt belyst felt med eller er det udenfor emnet? Personligt betragter jeg ikke vignettering som en del af kollimeringen.
\Lars
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 17 feb 2019, 19:14

Det vil jeg sætte stor pris på 👍
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
morten
DSO guld
DSO guld
Reactions:

Indlæg af morten » 17 feb 2019, 19:25

nightsky skrev:
17 feb 2019, 18:56
Thats it.....

Der må sættes et par timer af til et ordentlig Newton kollimeringkursus på Starparty 2019. SCT kollimering er måske også en mulighed? Skal vi have vignettering, altså jævnt belyst felt med eller er det udenfor emnet? Personligt betragter jeg ikke vignettering som en del af kollimeringen.
Hej Lars
God ide. Jeg er ikke helt enig. Centreringen af sekundæren med koncenteren er jo netop for at få det meste lys igennem gennem at centrere vignetteringen om du vil. Det er et spil om ord. Kollimering betyder vel bare at de optiske akser af de forskellige elementer falder sammen og er centrerede i okularudtrækjet. Jeg mener at centrering af sekundæren hører med, men andre kan have en anden opfattelse
Senest rettet af morten 17 feb 2019, 19:29, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 17 feb 2019, 19:27

nightsky skrev:
Thats it.....

Jeg hjælper gerne med SCT, den sidste øvelse jeg lavede med min Orage 8" var at montere ny optik, også primærspejl. Så jeg har prøvet det hele vejen!
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 17 feb 2019, 19:28

morten skrev:
17 feb 2019, 19:25
nightsky skrev:
Thats it.....

Hej Lars
God ide. Jeg er ikke helt enig. Centreringen af sekundæren med koncenteren er jo netop for at få det meste lys igennem gennem at centrere vignetteringen om du vil.
Morten, burde man ikke starte fra "starten" dvs med focuseren? Hvem siger at focuseren rammer centrum i tubus?
Eller endda, som Rudi også var inde på, spiderens centrering?
mvh
Jens
Brugeravatar
morten
DSO guld
DSO guld
Reactions:

Indlæg af morten » 17 feb 2019, 19:32

Jo, jeg har målt halvdelen af tubus omkredsen og sikret at jeg med en laser i fokuserer rammer der. Metoden er ikke super nøjagtig, men jeg har ikke kunnet komme på nogen bedre. Jeg opnåede dog at finde ud af, at jeg havde tilt fordi tubusvægen havde uens tykkelse.

(Diverse rettelser pga iPhone tastatur og min manglende evne til at skrive på det.)
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:

Indlæg af nightsky » 17 feb 2019, 19:56

Hej alle

Jeg vil foreslå at vi følger Vic Menards "New Perspectives on Newtonian Collimation", så kommer vi ind på alle aspekter, fokuser placering i tubus, sekundær, primær m.v. Så kommer vi ikke ud i endeløse diskussioner om det ene eller andet og eksotiske dimser m.v. Man må så acceptere at Vic er en autoritet på området, hvis viden vi ikke skal betvivle på sådan et kursus. D.v.s. hans guide er under kurset er sandheden, den hellige gral om man vil.
\Lars
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:

Indlæg af nightsky » 17 feb 2019, 20:02

Lidt info.

Vi kan under ingen omstændigheder placere primær, sekundær, fokuser 100% præcist med de metoder vi har til rådighed, i forhold til de meget små ændringer som kollimering kræver. Tubus er ikke rund, kan flekse, fokusere kan skride lidt eller flekse, spejlcellerne kan give sig, og alle de andre ting som som går galt. Derfor skal man være indstillet på at noget er "godt nok", og resten klares ved lidt justering efterfølgende og nogle kompromiser.

F.eks. at placere en centerring på primærspejlet. Ingen af os kan placere den specielt nøjagtigt i forhold til optiske centrum og derfor slipper vi ikke for at justere efterfølgende og acceptere at der er lidt vignettering i fokusplanet.
\Lars
Brugeravatar
morten
DSO guld
DSO guld
Reactions:

Indlæg af morten » 17 feb 2019, 21:49

@nightsky enig, det er derfor jeg holder mig til laseren og ikke cat’s eye systemet
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 18 feb 2019, 16:15

nightsky skrev:
Thats it.....

Der er jo lang tid til september, så jeg lægger gerne hus til for en ATM/Kollimerings dag.
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:

Indlæg af nightsky » 18 feb 2019, 17:28

Rudi skrev:
18 feb 2019, 16:15
Der er jo lang tid til september, så jeg lægger gerne hus til for en ATM/Kollimerings dag.
Hvis det skal laves ordentlig, som kursus, så har jeg ikke tid i foråret til at strikke noget sammen.
\Lars
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 18 feb 2019, 17:31

Jeg troede det bare lige bar noget du rystede ud af ærmet.
/Rudi

Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:

Indlæg af nightsky » 18 feb 2019, 18:43

Jo jo, men ikke som et kursus, og jeg har aldrig gået specielt meget op i vignettering. Så ingen sekundær-offset her, alt for besværlig. :D
\Lars
Brugeravatar
morten
DSO guld
DSO guld
Reactions:

Indlæg af morten » 18 feb 2019, 18:51

jeg kan godt deltage med et indlæg, hvis I ønsker det. Kollimering, centrering af sekundær, dimensionering, vignettering.
Jens Jacobsen vil nok kunne gøre det bedre, hvis I spørger ham.
Besvar