Kollimering hvor meget betyder det?

Generelt om alle typer spejlteleskoper
Brugeravatar
B Veinholt
Reactions:

Re: Kollimering hvor meget betyder det?

Indlæg af B Veinholt » 07 okt 2019, 19:05

Hej Espen.

Jeg vil gerne komme forbi og hjælpe dig med dine justeringer så du kan opnå skarpe billeder både visuelt og med kamera.
Skriv dit nummer i en PB så ringer jeg og så finder vi en dag/aften. Jeg bor i Gram og har ikke så langt.
Clear Sky's
Bjørk Veinholt

10" f/4 Schmidt Newton - Neq6 Pro
Canon 1100D full spectrum
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 07 okt 2019, 23:23

Er dit billede tilsvarende uskarpt når du KIGGER i teleskopet? Jeg synes at dine månebilleder godt kunne ligne et spejl der slår op (spejlreflekskamera) kombineret med en for lang lukketid?
Brugeravatar
HOFF
Reactions:
Geografisk sted: Aabenraa

Indlæg af HOFF » 08 okt 2019, 06:42

ClausKAF skrev:
07 okt 2019, 23:23
Er dit billede tilsvarende uskarpt når du KIGGER i teleskopet? Jeg synes at dine månebilleder godt kunne ligne et spejl der slår op (spejlreflekskamera) kombineret med en for lang lukketid?
Billede at saturn var samme oplevelse da jeg visuelt så.
Jeg må erkende at mine observationer søndag, dem af månen, er nok pga en fejl 40 alt for mange uvisse faktorer.
Så lige nu må jeg lige slå koldt vand i blodet og min iver. Og må få lavet nogle ordenligt forsøg.
stefanr
Reactions:
Geografisk sted: Jystrup, Sjælland

Indlæg af stefanr » 08 okt 2019, 08:35

Jeg har en 114mm parabolic Newtonian som blev købt brugt for et års tid siden.
De første gange jeg brugte den så jeg lignende udtværede pletter i okularet i stedet for planeter og stjerner.

Jeg købte en helt standard collimation cap og fik kollimeret teleskopet (dog med en del besvær).
Det tog mig 2 hele aftener første gang men det kan jo heldigvis gøres indendørs i fuldt lys på en overskyet aften.
I samme omgang brugte jeg også noget tid på at rense primærspejlet da der var tydelige pletter på.

Desværre fik jeg lavet en lille ridse i primærspejlet med en skruetrækker fordi den smuttede men efter både rensning og kollimering var på plads fik jeg utroligt skarpe billeder i okularet.
Jeg tror ikke ridsen betyder det store. Allerhøjest en lille smule på lysindsamlingen.
Så en god kollimering betyder rigtigt meget!
Med Venlig Hilsen
Stefan R.
Besvar