Forskellige coma correctors

Generelt om alle typer spejlteleskoper
Besvar
Madsen
Reactions:

Forskellige coma correctors

Indlæg af Madsen » 07 okt 2019, 19:22

Hej!

Jeg har en skywatcher 0.95x coma corrector og kan ikke nå fokus, selv med fokusere helt i bund (tættest på tubus). Jeg har fjernet en afstandsk klods så fokuseret (moonlite cr2) er kommet tættere på tubus, men det var ikke nok. Nu har jeg flyttet spejlet, så det er kommet så langt op i tubus som muligt uden at falde af :lol:

Måske er det heller ikke nok, så jeg vil høre om der er nogle erfaringer med at forskellige coma correctors flytter fokus ind eller ud i forskellig mængde? Da det nok ikke er verdens bedste corrector jeg har, kunne en let løsning jo være at investere i en som ikke kræver så meget backfocus, hvis der da er forskel på dette....

Mvh
Søren
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Re: Forskellige coma correctors

Indlæg af ClausKAF » 07 okt 2019, 23:33

Øhh….Nu er det jeg bliver usikker - skulle hovedspejlet ikke flyttes ned i dit tilfælde?
Madsen
Reactions:

Indlæg af Madsen » 08 okt 2019, 03:06

Hvad er 'ned'? :lol:

Afstanden imellem spejl og CC er for stort, så den skal gøres mindre for at jeg kan nå fokus med min nuværende CC, så spejlet er flyttet længere inde i tubus.
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 08 okt 2019, 09:04

Det modatte af "op" :lol:
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 08 okt 2019, 21:50

Jeg har erfaring med følgende typer comacorrektorer, ikke skywatcher:
Data er efter hukommelsen, næppe 100% præcist

1 Bader MPCC mark2, flytter ikke fokus, tilfører sfærisk abberation (SA). Efter min opfattelse skod, jeg forlod den hurtigt.
2 TV paracorr2, flytter fokus ud svarende til at brændvidden forlænges med 1,15. Ulempen er mindre felt, fordelen, som man ikke skal forklejne, er, at fordi korrektoren kommer længere ud, så får man et stort felt selvom korrektoren kun er 2". (når korrektoren møder lyskeglen længere ude, så har keglen mindre diameter=mindre vignettering - det betyder faktisk noget). Jeg bruger den stadig på min CT10
3) ASA-keller reducer korrektor 0,75 (den der er i boron-simon astrografer). Flytter fokus ind, hovedspejlet skal frem. Det er aldrig lykkedes mig at få den til at fungere 100% fordi den er meget følsom for tilt, og giver aflange stjerner hvis der er tilt. De frames hvor det er lykkedes er til gengæld super
3) TS Wynne 2,5". Flytter ikke fokus, giver 0,95 på brændvidden. En efter min opfattelse 100% superb korrektor, langt det bedste jeg har prøvet. Bruger den aktuelt på min 300mm f/4
Madsen
Reactions:

Indlæg af Madsen » 08 okt 2019, 22:26

Mange tak for dine erfaringer. Det er yderst nyttigt at vide om fokus flyttes ind eller ud! :P
Det lykkes at nå fokus med skywatcheren i dag ved at flytte hovedspejlet med kollimeringsskruerne og så gøre afstanden imellem CC og chip lidt mindre. Stjernerne ser fine ud, så det går nok til en start. Min chip er også ret lille....
Besvar