Dobson kikkert til AAF

Generelt om alle typer spejlteleskoper
Besvar
Brugeravatar
henrik_schneider
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Hobro
Kontakt:

Dobson kikkert til AAF

Indlæg af henrik_schneider » 30 mar 2020, 21:11

Hej alle.

Vi er i AAF ved at kigge på en Dobson kikkert som forenings kikkert, og tænker lige nu på en af disse 2 modeller:

- Flextube 350P f/4,5 Synscan
- Orion SkyQuest XX14i IntelliScope (14”)

Er der nogen af jer der har erfaringer med en eller begge disse, og hvad tænker i så om dem?

Vi har behov for at kikkerten SKAL kunne flyttes af en' person, og den skal kunne fragtes i en almindelig stationcar.

Jeg ser frem til at høre jeres erfaringer.
ori-10024-1.jpg
ori-10024-1.jpg (41.36 KiB) Vist 407 gange
SWDOB300CGT-450x450.jpg
SWDOB300CGT-450x450.jpg (20.21 KiB) Vist 407 gange
Tyvstedgaard Observatorie - Henrik Schneider
Astrojensen
månen sølv
månen sølv
Reactions:

Re: Dobson kikkert til AAF

Indlæg af Astrojensen » 30 mar 2020, 22:19

Begge er ret store teleskoper. Rocker box'en er temmelig stor og uhåndterlig (men den kan vistnok skilles ad på Orion'en). På begge teleskoper er den nederste del af tubus (eller hele tubus, for S-W'erens vedkommende) temmelig tung.

De KAN flyttes af én person, hvis vedkommende er i rimelig fysisk form. Det er IKKE teleskoper for folk med dårlig ryg.

Når der skriver flyttes, så går jeg ud fra, at der menes skilles ad og puttes i en bil, køres ud et mørkt sted og sættes op igen. Det kræver, at de løftes ind i bilen og det kan være lidt udfordrende for ryggen.

Jeg kender ikke de to teleskoper i detaljer, jeg ekstrapolerer blot fra mine erfaringer med min egen 12".

Thomas, Bornholm
Astrojensen
månen sølv
månen sølv
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 30 mar 2020, 22:21

Er det meningen, at teleskopet skal bruges af en bestemt person, til f.eks. forevisninger, eller er der tale om et udlånsteleskop?

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 30 mar 2020, 22:46

Hej Henrik.

Jeg vil anbefale at holde størrelsen på en 8-10". mindst f/6
Det er der flere grunde til, men som Thomas skriver, så er størrelsen og transporten bestemt lettere på det mindre teleskop.

Man får langt mere glæde af et godt 8-10" teleskop som bruges, frem for en 14" som er et bæst at knokle rundt med.
Desuden kræver en relativt hurtig 14" ret fin kollimering for ikke at give skuffende billeder. Ud over en ret lang afkøling.

Denne ville være meget bedre:

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... ambda.html

Dem du linker til har en GOTO/Pushto feature.
Angående Pushto syntes jeg ikke det ikke er umagen værd at smide penge i. VI prøvede det på La Palma, og jeg var ikke imponeret. Man står og glor på nogle lysende tal eller en Ipad som ikke er godt for nattesynet.
På Hakos havde vi en 16" Meade med deres GOTO system, som naturligvis ikke virkede!

Brug hellere pengene på en god 10".. Den kan bruges til noget.

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
henrik_schneider
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Hobro
Kontakt:

Indlæg af henrik_schneider » 31 mar 2020, 07:49

Takker Thomas og Jens

Tanken er at kikkerten skal kunne bruges til visuelle observationer på nymånetræf, forevisning på stræder og gader og måske også som udlån til medlemmer i perioder, der er ikke et krav om astro-foto.
Vi vil samtidig forsøge at komme så højt op i spejl størrelse som muligt, dog med hensyntagen til vægt. F er selvfølgelig en udfordring både for lys mængde, men også for hvor høj en skammel der skal medbringes med til observations nætter..
Det er ligeledes et kæmpe ønske, nærmest et krav, at der skal være en form for positionering hjælp til brugeren af kikkerten, så det er da træls hvis Pushto ikke virker hensigtsmæssigt, omvendt forventer jeg dog at kikkerten virker som designet, så er der fejl må de jo rettes.

AAF har forøvrigt allerede en 6" dobson, og den giver slet slet ikke lys nok til en god almen oplevelse, derfor så stort spejl som praktisk muligt.

Og det kan sagtens være i har ret vedr. vægt, det er netop derfor vi gerne vil havde input fra nogen som selv har en sådan kikkert, så vi kunne få lidt input derfra.

Så kom bare med flere inputs.
Tyvstedgaard Observatorie - Henrik Schneider
Brugeravatar
ClausKAF
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 31 mar 2020, 10:59

Herm lidt fra udlandet: https://stargazerslounge.com/topic/8420 ... e-synscan/
og lidt mere: https://www.cloudynights.com/articles/c ... x14i-r2495

Læg især mærke til forskellen i vægt

I den "vægtklasse" kunne man jo også overveje: http://www.lyra.dk/teleskoper/dobson-te ... -450p.html
Besvar