Den lille nye basse ankom, traditionen tro, på midsommer dag 21/6, i øsende regnvejr.
Jeg undrede mig over, at primærspejlet sidder helt frit. På min gamle 130 PDS, sidder der et stykke sort pap og dækker. [mention]Jens_Jacobsen[/mention] råder mig til at dække af, da lys ellers kan trænge igennem glasset og den coatede spejlside.
Jeg kan se på billeder online af teleskopet, samt i manualen, at det ikke er en produktionsfejl.
Hvorfor har de mon gjort det, hurtigere afkøling? Er det almindeligt for den type teleskop?
Er
SW Quattro 8” - blotlagt primærspejl
Re: SW Quattro 8” - blotlagt primærspejl
Tror det er helt normalt.
Lav evt. en lille kappe som lukker af bagtil når teleskopet er i brug.
Alternativt vær sikker på der ikke er strølys fra dit observatorie.
Lav evt. en lille kappe som lukker af bagtil når teleskopet er i brug.
Alternativt vær sikker på der ikke er strølys fra dit observatorie.
\Lars
Hmmm... Men hvad så med ventilation?
Måske er det bedste et rundt stykke sort karton, der netop dækker spejlcellen.
Måske er det bedste et rundt stykke sort karton, der netop dækker spejlcellen.
-
- Reactions:
- Geografisk sted: Ulfborg
Det er det samme på min SW Explorer 200pds.
Noget andet, hvor skulle eventuel lys komme fra? Det er jo mørkt når vi står derude.
Noget andet, hvor skulle eventuel lys komme fra? Det er jo mørkt når vi står derude.
Mvh.
Keld Henningsen
Keld Henningsen
Ja, det burde det være. Men der er altid noget lys i mit observatorie, fra pc og skærm. Jeg påtænker at lave en afskærmning.
Refleksioner fra f.eks. månen, gadelamper, viduer, skyglow, elektronik m.v. En svag rød LED lampe kan nemt reflektreres fra gulvet og og i det optiske system. Der skal mindre til end man regner med.DrawsACircle skrev: ↑24 jun 2018, 20:42Det er det samme på min SW Explorer 200pds.
\Lars