Hvad skyldes dette?

Generelt om alle typer spejlteleskoper
Per_Jensen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Brovst (Nordjylland)

Re: Hvad skyldes dette?

Indlæg af Per_Jensen » 23 okt 2018, 20:09

Endelig kom der lidt huller i skyerne! Jeg har smækket mit kamera på en dovetail og monteret det direkte på mit mount med en 50mm linse F/2.8, og prøvet en masse forskellige exponeringer og til min glæde kan jeg konstatere at der ikke ser ud til at være nogle problemer med kameraet! Der blæser alt for meget til at jeg overhovedet gider prøve at smide mit teleskop på, men sikke en lettelse, for jeg var så bange for mit "hjemme modding" havde slået fejl :D

Her er et virkelig strukket billede, med masser af skyer, der er selvfølgelig den coma man må medregne når jeg bruger en linse, men jeg synes stjernerne ser okay ud (der hvor der ikke er coma), taget virkelig dårlig seeing i betragtning! Der er også isat et CLS-CCD clip-in filter mellem sensor og linse. Nu håber jeg der snart kommer ordenlig vejr så jeg kan få testet yderligere, men i mellemtiden kan jeg da arbejde på min kollimering.

Igen tusinde tak for alle jeres inputs! Det hele er taget til eftertragtning og tingende forsøges så snart jeg har mulighed for det :)

Billede
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, ZWO Asi 1600mm Pro, ZWO LRGB Filters, Baader 3.5nm Ultranarrowband Filter, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
Per_Jensen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Brovst (Nordjylland)

Re: Hvad skyldes dette?

Indlæg af Per_Jensen » 15 nov 2018, 12:41

Jeg vækker lige den her til live igen, beklager! :)

Jeg er kommet frem til en grund (baseret på gæt-værk) hvorfor mine stjerne har denne lille "hale" og mine klarer stjerner har så meget "shine". Når jeg er i fokus er min focus tube rigtig langt inde, faktisk så langt at jeg er sikker på at den er i vejen for lys indgangen. Ville dette ikke kunne give grundlag for de par ting?

Er der nogen der har erfaringer med at skære lidt af bunden af sådan en tube? eller ville det være totalt no-go :) Jeg ved at jeg bare kan købe en ny, og sikkert meget bedre fokusser men kan det undgåes vil jeg da helst det

EDIT: Jeg har rykket hoved spejlet længere op for at prøve at flytte fokus, men det bliver aldrig helt nok.
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, ZWO Asi 1600mm Pro, ZWO LRGB Filters, Baader 3.5nm Ultranarrowband Filter, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
Besvar