Udlukkelses metoden tages nu i brug!

Generelt om alle typer spejlteleskoper
Per_Jensen
Reactions:

Udlukkelses metoden tages nu i brug!

Indlæg af Per_Jensen » 30 nov 2018, 08:41

Jeg har stadig ikke formået at få runde stjerner, de har siden jeg fik teleskopet være ægge formet og havde den her lille hale efter sig. Og klare stjerner havde alt for mange asymetriske flares.

Så nu vil jeg i købet af weekenden skille mit teleskop helt af, ned til den nøgne tube og så vil jeg tapetsere det hele, inklusiv min focus tube med sort flocking materiale (det bruges vist af mange) :)
Når det så er gjort vil jeg sikre mig at min fokuser sidder 100% lige i min tube, ved at finde punktet lige overfor min fokus indgang, og til det har jeg købt en HoTech SCA laser collimator, den skulle være meget præcis og kan vel også hjælpe med kolimering i sidste ende :)

Jeg håber at når alt er samlet igen at det hele bliver bedre! :)
Sky Watcher EQ6-R Pro, Sky watcher Explorer 200P-DS, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD Clip in filter)
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Udlukkelses metoden tages nu i brug!

Indlæg af Rudi » 30 nov 2018, 08:46

Øv - træls Per.

Hvordan var det nu - har du en Chechire kollimator? En laser giver nemlig ingen indikation af om sekundæren er roteret, og det kan netop give nogle af de artifakter som du nævner. Så hvis jeg var dig, ville jeg kollimere sekundæren med en Cheshire inden det hele adskilles. Jeg mener at kunne husek et billede du viste, som helt tydeligt viste at sekundæren var roteret.
/Rudi

Billede
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 30 nov 2018, 08:59

Jeg har en Cheshire og bruger den regelmæssigt, og selvom jeg får en perfek cirkel (sekundær spejl) igennem den og når jeg virkelig kigger på spejlet ude fra enden af teleskopet ser det 100% ud til at det sidder som det skal. Tager jeg så et billede som det du så, så ser det ud til at det er skævt, har ingen anelse om hvorfor. Laseren blev ikke købt for at kolimere, men får at finde og markere punktet hvor min focuser skal sidde for at være præcis.

Jeg har en idé om at teleskopet ikke var 100% i orden fra fabrikken, den anden dag kiggede jeg godt og grundig på mit fokus rør, og kunne faktisk ane at det gik skævt ned mod sækundær spejlet.
Og så er der jo også det faktum at mit focus rør faktisk går meget langt ned i teleskopet når jeg er i focus med mit kamera, så det skaber jo også problemer. Der vil jeg i første omgang prøve at klistre det her sorte materiale på, og er det ikke nok skære jeg simpelthen i det
Sky Watcher EQ6-R Pro, Sky watcher Explorer 200P-DS, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD Clip in filter)
Brugeravatar
Mogens Zachariasen
Reactions:

Indlæg af Mogens Zachariasen » 30 nov 2018, 11:50

Hej Per,

Håber du får retter op på det, for ellers er dine optagelser ok.

Så nærmere på dit billede af NGC 6888: https://i.imgur.com/e0lC7Uz.jpg
- og noget som slog mig var at lodrette spikes ligger til venstre for stjernen.
Selv på stjerner i midten eller til højre får midten, har lodrette spikes som er forskudt til venstre for stjernen.

Synes ikke at jeg er stødt på det før, og kan ikke hvor skævheden kommer fra, men noget måp være skævt sat op i den kikkert.
Mvh
Mogens
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 30 nov 2018, 12:13

Det har jeg ikke engang selv lagt mærke til Mogens :lol:
Men ja, der er altså noget helt galt, der er måske ikke så meget at bemærke når jeg har stacket og redigeret lidt, men mine enkelte subs ser slet ikke gode ud! Men ja, jeg håber jeg får rettet op på det :)
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 30 nov 2018, 16:16

Kære Per

Hvis stjernerne ikke er runde kan der være mange fejlkilder. Her er et par forslag.
Start med at sikre det banale. Er der noget mekanik der skøjter rundt, spejl, sekundær, udtræk. Har tubus haft tid til at køle ned (mindst 1 time med blæser). Er det OK går man videre.
Tracking/guiding er naturligvis en af fejlkilderne. Her kan du se på korte subs 2-10 sekunder, hvis stjernerne er runde her, så er det tracking guiding du skal koncentrere dig om.
Hvis stjernerne ikke er runde ved de korte subs, så er det nok noget i din tubus/optik, så check kollimeringen. Er den OK, så tag et kort okular (3-4mm, eller et webcan) og se på en defokuseret stjerne. (googl stjernetest). Hvis den defokuserede stjerne ligner sig selv i samme afstand uden for fokus som inden for fokus, så har du ikke store mængder sfærisk abberation. Det kan så evt være en dårlig kant. Det kan du finde ud af ved at lave en ring af pap, som dækker de mest perifere 2,5 cm af spejlet, som du simpelthen lægger/taper på spejlecellens clips, så den sækker periferien uden at ridse spejlet. Derved fjerner du kantartefakterne.
Jet kan se du kører DSLR. Ved CCD chips, specielt KAF8300 kan man have trekantede stjerner ved bin 2x2 pga mikroblooming.

Jeg har selv haft et spejl som havde kantartefakter (turned edge), det tog mig lang tid at finde ud af hvor de dårlige stjerner kom fra.

Mit bud på dit problem er tracking/guiding.
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 30 nov 2018, 16:41

Hej Morten

Som altid, tusinde tak for alle dine fantastiske forslag! :) Mange af dem er allerede foretaget, det er netop derfor jeg nu tager skridtet videre. Blandt de ting jeg har modtaget i dag var der også et 4mm okular (jeg ejede nemlig kun det 28mm der fulgte med) så jeg har aldrig haft mulighed for at lave en ordenlig star test. Problemet opstår også ved uguidede og korte exponeringer. Jeg anede ikke at min sensor kunne lave den slags problemer, det er da noget at tage med i beregningerne :)

Jeg tænker også at lave en ring af en art til at dække min spejlklips som du foreslår, nu jeg alligevel skiller det hele ad :)
Brugeravatar
morten
Reactions:

Indlæg af morten » 30 nov 2018, 18:31

Tak ;)
hej igen. Jeg tror ikke din DSLR kan binnes, så du har nok ikke problemet, men her er hvordan det ser ud i en KAF8300
Group1-R bloom.jpg
Group1-R bloom.jpg (1.35 KiB) Vist 379 gange
Min turned edge på et OrionOptic så kaldt Ultra spejl ser sådan ud
spike 2013.jpg
spike 2013.jpg (2.21 KiB) Vist 379 gange
Håber det kan bruges
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 30 nov 2018, 20:35

Tak for eksemplerne Morten, men "heldigvis" er det ikke min sensor eller spejl så! :) Jeg begynde mere og mere at mistænke reflektering fra alle de sager der er i min tube.. Skywatchers focus tube er metal sølv, og den trænger godt ind i teleskobet, og mange af boltene og møtrikker er også metal som kan reflektere
Brugeravatar
morten
Reactions:

Indlæg af morten » 30 nov 2018, 20:43

jeg ville ikke på forhånd udelukke spejlet, det er trods alt det væsentligste optiske element (jeg nossede rundt i samme problematik i mere end et år fordi jeg troede at der ikke kunne være fejl på et ultra rapport med fin zygo rapport)
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 01 dec 2018, 16:20

Tja, Mogens har ret, men der er nu noget andet der er påfaldende, som Morten også påpeger:
per.JPG
per.JPG (74.3 KiB) Vist 333 gange
På billedet er der et ret stort og tydeligt gentagent mønster af spredt lys rundt om stjernerne. Jeg tænker her desværre en turned edge ind i problemstillingen.

Prøv at lave en papmaske der dækker for den yderste centimeter af spejlet og tag et par billeder. Jeg har desværre på fornemmelsen at det vil "rense" gevaldigt op på stjernernes afbildning.
mvh
Jens
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 01 dec 2018, 19:15

Jeg har nu testet, efter at jeg har haft det hele i atomer, og samlet det igen. Problemet er der stadig! Jeg tager spejlet ud igen i morgen og laver sådan en pap skive. Skal sådan en så sidde der permanent? Hvad har sådan en af negative effekter? :)

Tror helt ærligt snart jeg bestiller et nyt! Overvejer kraftigt en refractor, men er bare så vild med newtonians!
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 02 dec 2018, 11:34

HEj PEr.

Du er velkommen til at komme forbi Egeskov med spejlet. Jeg tester det gerne for dig.

mvh
Jens
mvh
Jens
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 02 dec 2018, 12:17

Tusinde tak Jens, det var da et super lækkert tilbud! :) Jeg har lavet denne pap skive og sat den fast til spejklips så nu må vi se ved næste klare aften :)
Brugeravatar
morten
Reactions:

Indlæg af morten » 02 dec 2018, 16:13

Det er et godt tilbud. Jens er suveræn til at teste spejle, og hjalp mig til at bekræfte den turned edge jeg mistænkte på mit spejl. Det er jeg stadig meget taknemlig for det store arbejde du lagde i det, jens.

Så vidt ved er der kantartefakter på alle spejle, spørgsmålet er hvor meget, der er acceptabelt. Hvert spejl har således en unik signatur i form af det spikemønster man finder om de klare stjerner. Dette har i øvrigt, så vidt jeg har forstået, har været udnyttet til at afsløre svindlere, der har præsenteret andres data som deres egne.

Hvis dine ekstra spikes og lokaliseret udflydning af stjernerne er til stede på korte eksponeringer af en kraftig stjerne i et kollimeret teleskop, så er det som sagt spejlet jeg vil fokusere på, jeg er således enig med Jens.
Papringen er kun diagnostisk. Hvis dit spikemønster går væk med papringen, så ligger fejlen i spejlets periferi, mest sandsynligt en turned edge. Diagnostikken kan udvides med et ronchi okular, hvis man har sådan et eller kan låne det - af en eller anden grund har jeg dog haft svært ved at bruge det, har nok manglet hands-on instruktion, derfor har jeg forladt mig på papringe, og en anden og helt simpel måde at teste på, nemlig bare at rotere spejlet. Her er nogle stjernebilleder fra de newtons jeg i tidens løb har haft, der er synlige artefakter på dem allesammen:

GSO 200mm f/5, OK stjerner på billeder, men artefakter synlige :
GSO 200mmf5.jpg
GSO 200mmf5.jpg (33.29 KiB) Vist 276 gange
CT10 ultraspejl, stærkt stretch, runde og OK stjerner på billeder
ct10.jpg
ct10.jpg (11.41 KiB) Vist 276 gange
Orion Optics UK "ultra" spejl med turned edge. billede fra 2014
spike 2014.jpg
spike 2014.jpg (5.77 KiB) Vist 276 gange
Under udredningen drejede jeg spejlet. OOUK "ultra" 2016. Bemærk at artefakterne nu er roteret i forhold til spideren - konklusion fejlen er i spejlet
spike 2016_r.jpg
spike 2016_r.jpg (7.5 KiB) Vist 276 gange
Efter at have bidt i det sure æble og købt et nyt spejl og (med Jens' hjælp) med angst og bæven testet det til heldigvis at være OK
L_300 god ulta f4.jpg
L_300 god ulta f4.jpg (4.3 KiB) Vist 276 gange
L_300 god ulta f4a.jpg
L_300 god ulta f4a.jpg (13.63 KiB) Vist 267 gange

Hvis det viser sig at der er en fejl d.v.s. en turned edge kan man gå to veje. Er der garanti på spejlet, og er det solgt med nogle specs, kan man brokke sig og kræve et spejl der lever op til specs.
Er der ikke garanti kan man gøre tre ting: Man kan leve med stjernerne som de er, og du kan jo stadig tage gode billeder, bare med lidt speedede stjerner. Kan man ikke leve med det må man enten købe et ordentligt spejl (det gjorde jeg), eller også identificerer man den del af spejlet, som er værst og sætter et stykke sort tape over så den dårlige del af fladen ikke ødelægger billedet fra den forhåbentlig gode del. Her bruger man en anden papring, som kun dækker en del af periferien. Den del af overfladen man afmasker gør selvfølgelig lyssamlingen mindre, men næppe mere end variationen fra gode til mindre gode nætters transparens i det fugtige danske natteklima. (En sidste mulighed, som vist kun praktiseres i Jylland, er at fjerne coatningen og begynde at slibe på spejlet selv, d.v.s. håndtere spejlet som en blank)
Besvar