Udlukkelses metoden tages nu i brug!

Generelt om alle typer spejlteleskoper
Per_Jensen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Brovst (Nordjylland)

Re: Udlukkelses metoden tages nu i brug!

Indlæg af Per_Jensen » 04 dec 2018, 19:36

Rudi skrev:
04 dec 2018, 19:30
Knaldhamrende godt at du fandt problemet - utroligt at det betyder så meget.
Ja det overraskede også mig! Men når jeg kigger på spejlet mangler der også "spejl belægning / coating" eller hvad du nu hedder nærmest hele vejen rundt helt ude i kanten, flere steder mere end andre. Og jeg tænkte egentlig at det var meget normalt.
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, ZWO Asi 1600mm Pro, ZWO LRGB Filters, Baader 3.5nm Ultranarrowband Filter, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
DrawsACircle
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Ulfborg

Indlæg af DrawsACircle » 04 dec 2018, 22:17

Har du mulighed for at smide et par billeder af spejlet i tråden Per? Jeg har stjerner der indikerer at min SW 200pds Newt lider af samme skavank (dog ikke så voldsomt som dit).
Mvh.
Keld
TS Photo Line 115mm f/7, SW 200PDS, HEQ5, ASI120mini, Canon EOS 1300da, SW Evoguide 50ed, ASI533MC PRO, Stellarmate/RPi.
Brugeravatar
Lars Malmgren
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 04 dec 2018, 23:29

Hej Per,

En anden test er at lave en stjerne-test (star-testing).

Det kan gøres ved at bruge et okular, der giver høj forstørrelse.
Så skal man bruge 2 ens mønter, f.eks. 2 20'ere.
Nu sættes den ene mønt under okularets kant, så det sidder mellem toppen af fokuser-røret og okularet.
Og derved fungerer som et afstandsstykke.

Så fokuseres der på en klar stjerne på normal vis.
Nu løsnes okularet, men fokuseren røres ikke!
Mønten fjernes, så okularet glider ned i fokuser-røret, og nu ses en "donut", altså en de-fokuseret stjerne med difraktionsringe.
Dette er indenfor fokus.

Ved at sætte 2 mønter under okularets kant, kommer man på den samme afstand ude af fokus, men bare udenfor fokus.

Kan man tage billeder af disse 2 positioner, så kan det bruges til at analysere spejlets kvalitet ret præcist.
Dog er testen påvirket af seeing, og kræver meget rutine at gøre visuelt.

Der er det bedre at benytte planet-kamera og optage en lille film.
Så skal der bare bruges barlow i stedet for et okular.

Det kunne faktisk være rigtig interessant og lærerigt at få lavet denne test på netop dit spejl, da vi nu har dokumentation for hvordan det tegner (dårligt).
Og igen med blænden på.

Ligeså vil det være super lærerigt, hvis Jens ville/kunne teste spejlet med Foucault-testeren inkl. foto.

Her er et par eksempler på stjerne-test billeder >>
Billede

Billede

Billede

Billede
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Per_Jensen
.
.
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 05 dec 2018, 06:28

Jeg skal med glæde tage et par billeder af spejlet, samt en star test så snart vejret tillader det :)
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, ZWO Asi 1600mm Pro, ZWO LRGB Filters, Baader 3.5nm Ultranarrowband Filter, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
Per_Jensen
.
.
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 05 dec 2018, 12:28

Jeg fik dette svar fra leverandøren:

Hi Per,

Thank-you for sending the images.

We suspect the egg-shaped stars are due to miscollimation.

Newtonian mirror edges are not attractive. That, and the mirror clips, are responsible for the aberrations. It is why your sub-aperture mask was so effective.

We want to help so for your peace of mind we will happily swop the complete mirror-cell but I don't think it will make a difference. Please let me know if you would like us to do this.

Regards,

Jeg må indrømme at svaret omkring kollimering tror jeg simpelthen ikke på, jeg har ikke lavet andet end at kollimere de sidste par måneder! :lol:
Hvad synes i, skaber spejlklips så mange problemer? Skal jeg tage imod deres tilbud, eller skal jeg bare få lavet en permanent maske, der dækker klips og kant, og leve med det?
Brugeravatar
Lars Malmgren
.
.
Reactions:

Indlæg af Lars Malmgren » 05 dec 2018, 12:37

Per_Jensen skrev:
05 dec 2018, 12:28
Jeg må indrømme at svaret omkring kollimering tror jeg simpelthen ikke på, jeg har ikke lavet andet end at kollimere de sidste par måneder! :lol:
Hvad synes i, skaber spejlklips så mange problemer? Skal jeg tage imod deres tilbud, eller skal jeg bare få lavet en permanent maske, der dækker klips og kant, og leve med det?
Hej Per,

Smid lige et par billeder ind af spejlet.
Du nævnte noget om, at alu-belægningen også var blevet dårlig i kanten.

Det er for så vidt rigtigt, at clips'ene også danner nogle diffraktions-spikes/mønstre, men slet ikke i det omfang, som du oplever.
Men måske er alu-belægningen blevet så dårlig og ujævn i kanten, at det er årsagen, men det er svært at vurdere ud fra din beskrivelse.

Jeg vil umiddelbart sige, at du kan næsten kun få et bedre spejl, ved at bytte.
Men jeg håber, at du kan nå at lave en stjerne-test inden du evt sender det til leverandøren :P
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Per_Jensen
.
.
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 05 dec 2018, 12:49

Jeg tager billeder af spejlet så snart jeg kommer hjem fra job Lars, star test må vi desværre nok vente lidt med, da DMI og jeg er ikke på talefod ligenu :lol:
Og jeg sender ikke noget tilbage før vi har gennemtestet det hele :)
DrawsACircle
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Ulfborg

Indlæg af DrawsACircle » 05 dec 2018, 14:52

Jeg har lige googlet problemet lidt, de fleste nævner, ud over kollimering, de tre clips der holder spejlet og ikke sorte overflader i røret.
Når jeg ser dine billeder, så ser jeg tre (to) kilder til de spikes, med tæt på 120 grader imellem. Jeg hælder til de tre clips som du også har dækket med din papskive og dermed ellimineret/minimeret problemet?
Har du en field flattener/coma corrector (pardon my danish, jeg får det meste af min viden fra engelsksprogede sider)?
Derudover: ingen reflekterende “dimser” i røret, spejl der er spændt for hårdt, sekundær spider vanes der bukker, røret fra fokuseren påvirker billedet (er ikke sort) samt manglende coma corrector.
Det vil jeg gøre noget ved på min 200pds (spejlet ser umiddelbart ok ud på min, jeg kan uploade nogle billeder når jeg kan se hvor der er problemer på din).
Mvh.
Keld
TS Photo Line 115mm f/7, SW 200PDS, HEQ5, ASI120mini, Canon EOS 1300da, SW Evoguide 50ed, ASI533MC PRO, Stellarmate/RPi.
Brugeravatar
Lars Malmgren
.
.
Reactions:

Indlæg af Lars Malmgren » 05 dec 2018, 14:59

Nej, de 3 clips laver 6 små spikes.
Spideren laver 8 spikes, men de overlapper, så de ses som 4 kraftige spikes, som vi kender fra Newtons.

Pers spejl viser et kæmpe fnidder af spikes på den ene side af stjernerne, så der er helt sikkert noget mere alvorligt i spil. IMO 8-)

Billede
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Per_Jensen
.
.
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 05 dec 2018, 15:33

Jeg bruger en koma korrekter Keld, men alle de kilder der kunne skinne er der blevet taget hånd om som en del af min fejlfinding.. Jeg har sågar flocket hele min tube, og focus tube. Den eneste forklaring der kan være tilbage er spejl eller klips, men mine klips er helt sorte og kan ikke reflektere, ihvertfald ikke nok til at jeg tror det kan være det. Men som sagt tager jeg spejlet ud i aften igen, og så kigger vi på det :)

Levenradøren skriver yderligere:

Hi Per,

I cannot recall ever seeing a faulty Sky-Watcher mirror but I guess there will always be a first.

Rest assured we will be happy to send you another mirror in it's cell if requested, even if only to establish what is normal :-)

Regards,
Per_Jensen
.
.
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 05 dec 2018, 17:19

Hej allesammen,

Kan i tilgå dette link? https://onedrive.live.com/?id=5EB578A2B ... A2BC58D945

Eller vil i hellere at jeg poster billederne i tråden? :)

Spejlet ser måske slet ikke så gal ud, men man kan tydelig se hvor alt genskinnet kommer fra, det som ikke er coated er sølv belægning! Ved ikke om det er normalt at så meget er blottet men der er ihvertfald ikke belægning hele vejen ud.
Og det er meget forskelligt hvor langt belægningen når ud til kanten af glasset
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 05 dec 2018, 17:47

Hej Per.

Det du ser er den affasning som altid er på spejle. Den skal være der. Spejlets coatning ser helt normal ud.
Hvor stort er hullet i den papskive du har lavet, hvor meget af kanten blændede du af?

mvh
Jens
mvh
Jens
Per_Jensen
.
.
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 05 dec 2018, 17:56

Jens_Jacobsen skrev:
05 dec 2018, 17:47
Hej Per.

Det du ser er den affasning som altid er på spejle. Den skal være der. Spejlets coatning ser helt normal ud.
Hvor stort er hullet i den papskive du har lavet, hvor meget af kanten blændede du af?

mvh
Jens
Det frygtede jeg lidt at du ville sige Jens! Men som jeg kan se det er der spejlbelægning, en belægning under den, og selvglasset. Nogle steder stopper spejlbelægning og går til ren glas, men andre steder ser man også den belægning som er under spejlet, og det reflektere lyset helt vildt! Kan det ikke være det?

min papskive passede meget godt med bredten på klips så den dækkede klips og den smule spejl der dækkes af klips
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 05 dec 2018, 18:43

Det plejer at være følgende lag:

Et SiO2 eller MgF lag, som ses svagt grønligt eller rødligt hvis man kigger meget skråt ind på spejlets overflade. Dette lag er meget hårdt, det er egentligt Safir, og beskytter den egentlige reflekterende coatning.

Et reflekterende lag af Aluminium, som er ca 1000 Å tykt. Det er relativt blødt og derfor beskyttet mod luften og kemikalier (støv og salt) af coatningen øverst.

Derunder kan der nogengange være et lag Nikkel som får coatningen af aluminium til at hæfte bedre på glasset, men ofte (læs: på billige spejle) er den sparet væk. Der kan ikke ses forskel hvis Aluminiummet er korrekt udført.

På dine billeder ser coatningen helt normal ud.

Nogle spejlcoatere yder den service at de renser kanten af spejlet af med en carborundumsten, hvorved det rene glas kommer frem igen. Men det kan godt medføre ridser i coatningen, og da lyset fra kanten (den der er vinklet 45 grader) alligevel kastes langt væk, bliver det som regel udeladt.

Jeg er desværre bange for at de yderste millimeter af spejlets overflade har en brændvidde der er et par millimeter længere end resten af spejlet, en såkaldt "turned edge"..
mvh
Jens
Per_Jensen
.
.
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 05 dec 2018, 18:54

Super lækker forklaring Jens, tusinde tak for den! :)

Vi stiller diagnosen "turned edge" dette kan vel som regel ikke undsgåes på billige spejle vel? Næppe noget jeg skal bytte spejlet for, selvom de var så rare at foreslå det (man kan ligeså godt være ærlig)
Er det så også derfor mine stjerne så lidt æggeformet ud? For mine stjerner så næsten perfekte ud efter min maske kom på (det kan måske være klipsene?)

Er der noget jeg kan gøre herfra, måske lave en lille permanent maske til at sætte på mine klips, som kun lige dækker de dårlige dele af spejlet?
Hvis dette bliver løsnigen, hvad gør det så ved teleskopet i helhed? Tab af focal length, tab af evne til at samle lys?
Besvar