ustabilt AZ-EQ6GT

Generelt om alle slags monteringer
Besvar
Brugeravatar
HOFF
Reactions:
Geografisk sted: Aabenraa

ustabilt AZ-EQ6GT

Indlæg af HOFF » 22 mar 2020, 10:44

Hjælp.
Jeg har nogle problemer med mit sky watcher AZ-EQ6GT.
Billede 1.
Når jeg montere mit store teleskop, kan min montering vippe en smule i den retning pilen illustrere.
Jeg er ret sikker på denne vippen er et problem for mig, når jeg skifter fra syd retning, til en nord retning

Billede 2
I den Røde cirkel. Jeg kan se at det kan give sig / flytte sig en lille smugle i dette led / samling, jeg har fået justeret ind, så det er måske 1mm før var det nogle mm.
Den grønne cirkel. Jeg troede at jeg kunne låse / spænde denne bevægelse/ vippen her, men det syntes jeg ikke er mulige.

Eller er det noget helt andet som er problemet når jeg mister alignment, når jeg skifter fra en syd til en nord retning.
Når jeg returnere til syd er alignment god igen.
mount_1.jpg
mount_1.jpg (311.16 KiB) Vist 96 gange
mount_2.jpg
mount_2.jpg (192.92 KiB) Vist 96 gange
Esben Hoffmann.
I det mørke Sønderjylland.
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Re: ustabilt AZ-EQ6GT

Indlæg af Xplode » 22 mar 2020, 10:55

Problem 1 høres ut som backlash, det kan justeres så det blir bedre, men det er umulig å fjerne det på skywatcher monteringa pga delene er ikke maskinert kosentriske så da vil du få varierende backlash.

Problem 2: Du skal absolutt kunne stramme altitude justering så det ikke flytter seg
Brugeravatar
HOFF
Reactions:

Indlæg af HOFF » 22 mar 2020, 11:19

Problem 2: Du skal absolutt kunne stramme altitude justering så det ikke flytter seg
[/quote]

Har prøvet at have meget fat, uden værktøj. Kan ikke spænde så meget, at den ikke kan bevæge sig, måske 0,5-1 grad
Esben Hoffmann.
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 22 mar 2020, 11:32

HOFF skrev:
22 mar 2020, 11:19
Har prøvet at have meget fat, uden værktøj. Kan ikke spænde så meget, at den ikke kan bevæge sig, måske 0,5-1 grad
[/quote]

Etter litt søking på google fant jeg flere som nevnte att dem hadde samme problem, fant dessverre ingen løsning.
Brugeravatar
HOFF
Reactions:

Indlæg af HOFF » 22 mar 2020, 11:47

Etter litt søking på google fant jeg flere som nevnte att dem hadde samme problem, fant dessverre ingen løsning.

Mange tak for din hjælp
Esben Hoffmann.
Besvar