Tuning af mount

Generelt om alle slags monteringer
Besvar
jjosefsen
.
.
Reactions:

Tuning af mount

Indlæg af jjosefsen » 02 feb 2019, 23:38

Hej,

Ved i om der er nogen i DK der laver tuning af mounts og evt. montering af bælter?
Jeg har en EQ6 Pro som jeg overvejer at gøre det ved, men montering af bælter ser meget besværligt ud på EQ6'eren i forhold til HEQ5'eren, og er sgu ikke lige sikker på jeg tør give mig i kast med det selv..

Darkframe Optics i UK er et andet bud, men koster lidt over 3.000 med forsendelse..

På forhånd tak, Johs
Skywatcher EQ6 + Rail mod
Skywatcher Evostar 80ED + Opgraderet GSO focuser - Sesto Senso Motorfocus - Pegasus Astro PPB
AA Hypercam 1600m - ZWO EFW Mini + Baader filtre
ZWO 60mm Guidescope + ASI 120mm mini
Brugeravatar
Nive
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Morsø
Kontakt:

Re: Tuning af mount

Indlæg af Nive » 03 feb 2019, 14:57

Hej Jørgen . Jeg har tunet min Neq6pro det er nu ikke så svært lidt tilretning med en dremmel . Tro nemt du kan . Kom til MORS så giver jeg gerne et kursus
Hilsen Nils Vest
Brugeravatar
John
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af John » 03 feb 2019, 15:53

Hej Johs

Hvikle problemer har du med monteringen siden du tænker på at tune den? Måske kan Kikkert og Teleskophuset i Aaborg hjælpe, det har de gjort før, mener jeg https://www.kikkert-teleskophuset.dk/. Jeg har sat disse Rowan bælter i min eq6 og det gik uden større vanskeligheder. https://www.firstlightoptics.com/belt-m ... d-kit.html
jjosefsen
.
.
Reactions:

Indlæg af jjosefsen » 03 feb 2019, 20:18

John skrev:
03 feb 2019, 15:53
Hej Johs

Hvikle problemer har du med monteringen siden du tænker på at tune den? Måske kan Kikkert og Teleskophuset i Aaborg hjælpe, det har de gjort før, mener jeg https://www.kikkert-teleskophuset.dk/. Jeg har sat disse Rowan bælter i min eq6 og det gik uden større vanskeligheder. https://www.firstlightoptics.com/belt-m ... d-kit.html
Vil egentligt bare generelt gerne forbedre performance på mount..
Dec backlash er ret slemt og det går udover goto nøjagtigheden, men den guider nogenlunde, så det er ikke kritisk.
Men jeg tænker at det ville være en god ting at få gjort på et tidspunkt.

Jeg har overvejet at gøre det selv, men jeg syns godt nok det ser kompliceret ud, og jeg er ikke 100 meter mester i finmekanik (IT MAND).. :)
Kiggede på deres hjemmeside men kunne ikke se de nævnte noget om det, men det kunne jo være at man skulle smide dem en mail.
Skywatcher Evostar 80ED + Opgraderet GSO focuser - Sesto Senso Motorfocus - Pegasus Astro PPB
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 11 maj 2020, 18:41

Hej @jjosefsen,

Fik du bælter? Jeg går selv med samme tanker, men er lidt i tvivl, efter en snak med Jens Jakobsen. Hvis du opgraderede, mærkede du så en forbedring i goto præcision og guiding?
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
ClausKAF
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 11 maj 2020, 19:30

Hvis det "kun" er et backlash problem, kan det så ikke styres via software?
jjosefsen
.
.
Reactions:

Indlæg af jjosefsen » 12 maj 2020, 15:28

Rudi skrev:
11 maj 2020, 18:41
Hej @jjosefsen,

Fik du bælter? Jeg går selv med samme tanker, men er lidt i tvivl, efter en snak med Jens Jakobsen. Hvis du opgraderede, mærkede du så en forbedring i goto præcision og guiding?
Hej,

Nej jeg fik aldrig gjort det, nøjedes med at tune lidt på RA og DEC for at mindske backlash. På gode dage rammer den stadig 0.5-0.8" RMS :)
DrawsACircle
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Ulfborg

Indlæg af DrawsACircle » 12 maj 2020, 19:38

Jeg har et Rowan HEQ5 belt mod på vej fra FLO, tænkte at jeg ville bruge den nedsatte aktivitet hen over sommeren til at tune mit udstyr. I kan lige få en melding når jeg har udført operationen og været under åben himmel.
Mvh.
Keld
TS Photo Line 115mm f/7, SW 200PDS, HEQ5, ASI120mini, Canon EOS 1300da, SW Evoguide 50ed, ASI533MC PRO, Stellarmate/RPi.
DrawsACircle
.
.
Reactions:

Indlæg af DrawsACircle » 24 maj 2020, 15:04

Så fik jeg modificeret min HEQ5, brugte en lille time på det. Det eneste jeg selv skulle stille med var en stjerneskruetrækker til at fjerne de to dæksler. Lad være med at spare de 10£ aftrækkeren koster, den er uundværlig til opgaven.
Klart vejr tak! :D
AE89E6C5-04F0-4FE2-B3FC-C2C34D43ABBC.jpeg
AE89E6C5-04F0-4FE2-B3FC-C2C34D43ABBC.jpeg (737.25 KiB) Vist 241 gange
Mvh.
Keld
TS Photo Line 115mm f/7, SW 200PDS, HEQ5, ASI120mini, Canon EOS 1300da, SW Evoguide 50ed, ASI533MC PRO, Stellarmate/RPi.
Brugeravatar
morten
DSO guld
DSO guld
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 24 maj 2020, 16:34

jjosefsen skrev:
03 feb 2019, 20:18
John skrev:
03 feb 2019, 15:53
Hej Johs

Vil egentligt bare generelt gerne forbedre performance på mount..
Dec backlash er ret slemt og det går udover goto nøjagtigheden, men den guider nogenlunde, så det er ikke kritisk.
Men jeg tænker at det ville være en god ting at få gjort på et tidspunkt.

Jeg har overvejet at gøre det selv, men jeg syns godt nok det ser kompliceret ud, og jeg er ikke 100 meter mester i finmekanik (IT MAND).. :)
Kiggede på deres hjemmeside men kunne ikke se de nævnte noget om det, men det kunne jo være at man skulle smide dem en mail.
Jeg tunede engang (2013) min EQ6pro, dog uden bælter som ikke var på mode dengang.
Jeg købte et hypertunesæt, nye SKF lejer og fedt. Der var en vis underholdningsværdi ved det. Jeg var lykkelig da jeg slap af med backlash og fik PE ned på 5-6" (så vidt jeg husker). Da jeg var igennem hele processen opdagede jeg, at det helt væsentlige var justering af selve snekken, det de engelsksprogede kalder "meshing". Hypertuningens formål viste sig alene at være underholdning - det skal man nu heller ikke undervurdere. Jeg fik en god fornemmelse af EQ6 designet, som er ganske godt tænkt (Synta har kopieret et tidligere TAK design).
Mit råd til dig er derfor at køre en pem-pro eller lignende og se hvor du har problemet. Hvis du har store udsving, som ikke har snekkens periode, så er problemet formodentligt i de små hjul, hvis det meste er periodisk, så er det snekken. Husk at på disse mellemklasse monteringer, så kan der være en del fejl der slet ikke er periodiske. Hvis det er som jeg tror, er det ikke i de små tandhjul, men i selve snekken problemet er, og det kan du ikke løse med remtræk. Du kan evt starte med at fornemme sløret i snekken ved at rokke monteringen i DEC og RA retningen og observere om de små hjul flytter sig. Hvis de ikke flytter sig, og du mærker slør, så er det (igen) snekken. Hvis der er slør og de små tandhjul flytter sig, kan du løsne tandhjulet fra motoren og dreje lidt på det for at føle hvor meget slør der er i gearet med de små hjul. Er det her sløret er, så kan remtræk være en løsning.
Min erfaring var, at for at køre bedst muligt skal en EQ6pro have en ganske stram meshing, næsten lige før den staller. Selve lyden ved stalling virker iøvrigt som om, monteringen er ved at falde fra hinanden (høj, frekvent tak-tak-tak lyd) men har i min erfaring været harmløs - ingen garanti loves :-). Mit råd er at prøve at stramme snekken først, specielt hvis det er backlash der er problemet. Langt det mest sandsynlige er, at for meget backlash sidder i snekken (man undgår aldrig helt backlash - uden encoders forstås).
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 24 maj 2020, 16:46

Hejsa.

Jeg har tre EQ6'ere kørende. Den ene er med bælter. Den kører so-so i den PE og pointing. Den der kører bedst har kun fået en ny snekke, fra Aeroquest machining. Selve udskiftning af bæltedrev fra tandhjul giver ikke noget videre, det var udskiftning af snekken og efterfølgende korrekt justering der fik EQ6'eren til at gå acceptabelt. Alt det andet man kan gøre med nye lejer etc giver ikke rigtigt noget, bortset fra de små lejer der sidder på selve snekken.

Så hvis man vil gøre noget, så er det udskiftning af selve snekken med de små lejer og hvis man vi rive sig, det store ring-gear.

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... ounts.html

Iøvrigt lidt pudsigt at en replacement worm passer både på EQ6'eren men også på Celestron's monteringer! Så ved man da hvem der laver begge monteringer...

Her er nogen i Ungarn der laver nye drev.

https://tavcso.hu/en/productgroup/szerv ... -csigaorso

Jeg tror som sagt man får meget mere ud af at skifte snekke og snekkedrev end at montere bælter... Jeg ved godt hvad jeg vil (har faktisk prøvet) vælge.
mvh
Jens
DrawsACircle
.
.
Reactions:

Indlæg af DrawsACircle » 24 maj 2020, 17:10

Nu blandede jeg mig med min HEQ5 montering, det er helt sikkert at jeg har forbedret monteringen med Rowan belt mod, der var backlashing i gearene. Efterfølgende tjekkede jeg back lashing i snekkegearene, der er ikke noget i RA og det er minimalt i DEC. Jeg må vente i spænding :D
Kan være det næste bliver at udskifte snekkegearene, det ungarske firma laver også snekkegear til HEQ5 (takker for link Jens).
Mvh.
Keld
Brugeravatar
morten
DSO guld
DSO guld
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 24 maj 2020, 17:39

Jens_Jacobsen skrev:
24 maj 2020, 16:46
Hejsa.

...

Så hvis man vil gøre noget, så er det udskiftning af selve snekken med de små lejer og hvis man vi rive sig, det store ring-gear.

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... ounts.html

...
Jeg fik lavet en fejl og sat min kommentar ind i Jens'. Rettet d. 25/5

Jeg er med på at vi skal øge forbruget for at komme ud af krisen. Jeg er HELT med på at dimser er fede.
Helt ydmygt er mit forslag bare at forsøge at JUSTERE snekken før man kaster sig ud i indkøb af nye bælter og senkker. Synspunktet er ikke politisk korrekt aktuelt, men kan måske forsvares med, at at de fleste dimser laves i kina, CO2 besparelse, lange forsyningskæder etc
I
Brugeravatar
John
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af John » 27 maj 2020, 20:06

Der er også denne mulighed fra Rowan til at få has på backslashen. Det kræver dog, at den er bæltetrukket, så nu begynder det at blive en kostbar affære..

neq6zbra2b.jpg
neq6zbra2b.jpg (90.61 KiB) Vist 103 gange
Brugeravatar
ClausKAF
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 27 maj 2020, 20:14

Man behøver måske ikke at gå over Atlanterhavet, Indiske Ocean, Kinesiske Hav for at få snekker: https://www.osvald.dk/ :lol: :D
Besvar