Fejlsøgning på EQ8 board - mere bøvl med rust

Generelt om alle slags monteringer
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Re: Fejlsøgning på EQ8 board - hjælp

Indlæg af nightsky » 20 mar 2018, 20:40

Godt set Jens med det defekte kable. Så to ting er spil, stikket som ikke sad ordentlig fast og kablet som muligvis er færdig. Et klasse eksempel på kinesisk skrammel. Sådan et kabel bør under ingen omstændigheder kunne ødelægges inde i monteringen. Bemærk at det er første gang jeg har åbent herind, så det er fabriksstandarden for Skywatchers high-end mount. Go figure...

Kinøjser kvalitets kabellægning når det er bedst.
Billede

Billede

Intet at se bag connectorens placering
Billede

Billede

Stikket
Billede

Billede
\Lars
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 20 mar 2018, 22:28

Ledningen uden isolering kan også kortslutte noget på printpladen.

Jeg kan se at kortet er fra 2012. Jeg har flere gange set, hørt og selv prøvet det, at elektrolyt kondensatorer tørrer ud med tiden. Det er den sorte 1000µF 50V og den lille af samme slags.
F.eks min kammerats video kamera( med bånd) i 90erne var gået i stykker. De har udskiftet alle elektrolyt kondensatorer og kamera var begyndt at virke igen.
Min PC skærm havde det også svært ved at starte og til sidst slet ikke kunne tænde, for ca 5 år siden og jeg har skiftet alle elektrolytter, dvs. 4 stk for 150kr og den virker stadigvæk den dag i dag.
Så det var også en mulighed.
Også hvis der siver brun væske ud på toppen af den eller den buler ud på toppen, så er det ved at være tid til at skifte dem ud.

Du kan også checke med et multimeter, med "bip" funktionen :-) om der er gennemgang i alle kabler med stik, hver ledning for sig. Især det som går til håndkontrollen, hvis du ikke har et nyt at prøve med.
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 20 mar 2018, 23:19

Hi Adam

Tak for info, meget værdsat.
\Lars
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 29 mar 2018, 12:22

Hejsa.

Så er printet loddet, hvilket gik ok, uden at smelte alt rundt omkring det.

Ud over at lodde stikket på, så er alle forbindelser også målt igennem, benene på encoder stikkene viser meget specifikke modstande, 1,6 kohm, 50 kohm 0 ohm etc, i forhold til stel. Det matcher fint dec stikket, og der er ikke forbindelse imellem benene. Så jeg tror stikket er fint forbundet.

Hvad værre er, de flige stikket holdes fast med, er brækket af siderne af stikket. Så for at sikre både RA og DEC stikket, fik det lige en lille dråbe epoxy.
eq8-stik.jpg
eq8-stik.jpg (69.18 KiB) Vist 187 gange
Jeg regner med at teste printet på min egen EQ8 senere på dagen..

Iøvrigt er printet fremstillet uge 18 2014
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 29 mar 2018, 15:30

Nå lige en update.
Jeg fik med noget besvær åbnet og demonteret min egen EQ8's main board. Det var lidt besværligt, idet stikkene var limet fast.
eq8-main1.jpg
eq8-main1.jpg (99.14 KiB) Vist 179 gange
Efter demontage og isættelse af Lars' print, kunne jeg desværre se den samme fejl som Lars har bøvlet med.
Så måtte der lidt nærmere debugning til, jeg besluttede at tjekke alle lodninger, også dem under kølepladen.
eq8-main2.jpg
eq8-main2.jpg (113.57 KiB) Vist 179 gange
Men desværre lige meget hjalp det, der er ingen synlige kolde lodninger, og alle passive komponenter ser ok ud.

Så det koster et nyt print.
eq8-main3.jpg
eq8-main3.jpg (50.09 KiB) Vist 179 gange

Heldigvis er der tilbud på dem p.t. i England.
http://www.microglobe.co.uk/skywatcher- ... 18071.html
mvh
Jens
Brugeravatar
rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af rudi » 29 mar 2018, 16:52

Øv - træls, men godt at man bare lige kan købe et nyt motherboard.

En lille ting, har du prøvet at sætte dit board i Lars' EQ8'er og teste at den kører? Bare for at bekræfte at det kun er boardet det er galt med?
/Rudi
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 29 mar 2018, 23:37

Hej Rudi

Jeg har ikke Lars' mount, kun boardet. Men næsten helt sikkert er det at det er printet der har en fejl.
Selvfølgelig vil det være en god ide at måle motorenes vindinger igennem inden et nyt print sættes til.

Jeg har dog en nagende mistanke om at den blanke ledning i Lars' mount har været inde og røre stel eller har fundet en plus et sted. Det er desværre set før.
En eftermåling viser at print, køleplade og hele chassiset på mounten er forbundet med 0V=stel. Så hvis ledningen har båret en 5V eller 12V til encoderen, og har rørt stel, så futter der nok et eller andet af.
jeg gjorde mig også den ulejlighed at tjekke ledningerne i min meget grundigt...

Der var ingen fejl.

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 31 mar 2018, 16:12

Tak til Jens for hjælpen. Der må bestilles et nyt board. Måske Astro-Optics kan hjælpe?
\Lars
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 11 apr 2018, 13:55

Opdatering:
Nyt board er endeligt på vej og skulle gerne lande her snarest. Fandt en leverandør som har elektronik til Skywatcher på lager i større mængder, hhhmmm

Da den skulle bestilles blev jeg viderestillet til en teknikker med forstand på Skywatcher monteringer. De troede først det var en garantisag og spurgte derfor indtil fejlen og årsagen.
Nedenfor nogle oplevelser af denne samtale:

- Åbenbart rimeligt normalt at man får vendt plus/minus forkert og brænder boardet af. Underligt, troede faktisk boardet er beskyttet mod den slags.
- At ledningerne viser råt kobber (isoleringen er væk) er bestemt ikke ukendt. Der sker fejl under samlingen af monteringen og de materialer ledningerne er lavet af er for ringe. Egen kommentar, måske er det blot stearin man dypper den rå kobber i. :lol:
- Kontakter der ikke er sat ordenligt fast på boardet ses ofte, men normalt ikke årsag til at boardet brænder. Kan repareres.
- For korte ledninger som giver belastning på connectors.
- Sjuskede lodninger eller manglende lodninger.

Andre sjove ting som kom frem. Fælles latter når der tales om EQ8 encoders, ganske ubrugeligt. Fælles gråd når der tales om DEC drevets kvalitet.

Trist samtale som bekræfter mine fordomme om CE (China Export) mærkede produkter. Man får ikke hvad man betaler får. :(
Senest rettet af nightsky 12 apr 2018, 11:40, rettet i alt 2 gange.
\Lars
Erik
Reactions:

Indlæg af Erik » 12 apr 2018, 10:59

Hej Lars

Man må efterhånden konstaterer, at du har dårlige erfaringer med varer fra Kina, og så ellers håber det nye Skywatcher elektronik dur.
Jeg har selv et hængeparti med en ny defekt Skywatcher håndkontrol.
Vh
Erik
Brugeravatar
rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af rudi » 12 apr 2018, 11:06

Erik skrev:
12 apr 2018, 10:59
Hej Lars

Man må efterhånden konstaterer, at du har dårlige erfaringer med varer fra Kina, og så ellers håber det nye Skywatcher elektronik dur.
Jeg har selv et hængeparti med en ny defekt Skywatcher håndkontrol.
Vh
Erik
Mht håndkontrol, så kan jeg måske hjælpe ;) Håber at @Viggo T så bliver glad :D
/Rudi
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 12 apr 2018, 11:44

EQ8 virker ikke å ha kvalitetskontroll i det hele tatt, den blir nok bare montert sammen, såvidt test, pakket og sendt til leverandør.
Jeg har vært borti 3 stk EQ8 der alle 3 har hatt stor backlash, rett og slett dårlig maskinering av wormwheel.

Hadde EQ8 hatt skikkelig kvalitetskontroll og feil hadde blitt rettet opp så hadde det jo vært ei flott montering, men for å være ærlig så er EQ8 det dårligste Skywatcher/Synta har laget med tanke på prisen...søppel!
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 12 apr 2018, 13:26

Hej Lars,

Som du ved, så har jeg snakket om, at mit Gemini G42 mount ikke var helt bruger venligt osv.
Jeg er aldrig blevet helt venner med den. Hardware kvaliteten er i top, men håndkontrollen er bare ikke intuitiv, og det har ofte drillet at auto-guide til at virke pga drivere, der ikke er blevet opgraderet i 100 år osv osv.
Derfor har jeg overvejet om det var muligt at beholde mountet, men at koble en anden mere moderne håndkontrol på. Evt bygge en slags adapterboks til at sætte imellem f.eks. en synscan håndkontrol og så den Pulsar controller-boks, som hører til G42'en.

Nå men jeg tror, at jeg har fundet løsningen.
Og jeg tænker, at det kunne måske være en idé for dig også.

Jeg har fundet nogle Ukrainske ingeniører, der har bygget en generisk controller-boks til at styre et mount, og hvor man kobler en synscan håndkontrol på.
BINGO ! Det var jo lige netop det, som jeg selv havde overvejet. Den boks vil altså erstatte min Pulsar kontroller+håndkontrol.
Jeg vil få en Synscan håndkontrol, hvor der kan kobles alle de mange forskellige programmer på, bla. EQMod osv.
Nu er mit mount bygget sådan, at man kan vælge hvilken controller man vil benytte, så jeg forventer, at det vil være relativt let for mig at lave en sådan opgradering.
Det samme gælder jo ikke for en EQ8, men det burde stadig være relativt enkelt.

Projektet hedder EQDrive og gutten siger, at han på et tidspunkt vil gøre det open-source, men lige nu er det et DIY projekt.
Controlleren er ikke en traditionel micro-step controller, men det påstås, at den driver motorene langt mere jævnt.
EQDrive does not have microsteps. Or rather there is a discretes, of course.

I studied the drivers of the Trinamic, but for free control of the motor they did not fit. In EQDrive I used the Texas Instruments drivers DRV8813.

The synchronous algorithm. In short:

The two table is calculated using a sin cos functions;
For motion, a vector is started at the required speed;
The vector pointer determines the currents in the motor coils;

The table has a length of about 2000 values ​​with a resolution of 12 bits.
This determines the discrete, but I will note this is not a microsteps. And I already have ideas how to improve and this parameter. :)

I already have a stand ready and wait for the clear sky (is now much snow). I want to make a qualitative assessment of the EQDrive controler in direct drive to a worm.
Prøv at se deres web-site (brug google-translate)
http://www.eqdrive.com.ua/?page_id=2087

Og denne tråd
https://www.cloudynights.com/topic/5992 ... r-options/

De sælger kit med motore, men jeg er overbevist om, at man kan købe controlleren alene
https://www.cloudynights.com/classified ... -and-more/
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 12 apr 2018, 21:17

Hej Malmgren

Et meget spændende projekt du linker til. Hvis boardet står af igen, så hopper jeg sikkert på dette system. Må være nogle rimelige dygtige gutter der har lavet dette, når de selv strikker en puls profil sammen til deres Texas driver, fremfor at købe en med indbygget profil. Hvis han så også kommer op med et closed loop system, er den lige i skabet. Skal følges tæt.

Omkring CE mærket. ZWO har ikke skuffet mig endnu.
\Lars
Brugeravatar
nicolaj
Reactions:
Geografisk sted: Silkeborg
Kontakt:

Indlæg af nicolaj » 13 apr 2018, 08:26

Bare kom med den - den kan jeg fint lodde.
Besvar