Nyt mellem-klasse mount

Generelt om alle slags monteringer
Besvar
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Nyt mellem-klasse mount

Indlæg af Lars Malmgren » 04 mar 2019, 13:05

Jeg opdagede lige dette (for mig) nye mount.
https://www.firstlightoptics.com/ioptro ... mount.html

Det ser meget interessant ud med vægten placeret direkte over søjlen.
Specs:
Max 3,5" PEC
Egen vægt 26 kg
Payload kapacitet: 52 kg !!
Indbygget GPS
Polar align uden synlig Nordstjerne
£ ~3300 (skal man være hurtig før brexit)

Er der nogen her på forum, som kender til iOptron og kan sige noget om kvalitet osv.
Nu da EQ8 viste sig at være lidt en lemon.
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Nyt mellem-klasse mount

Indlæg af Rudi » 04 mar 2019, 13:30

Det er dæleme en lækker montering.

"Mellem-klasse mount" - æhhhhh..... ???
/Rudi

Billede
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 04 mar 2019, 17:51

"Polar align uden synlig nordstjerne". Sikke noget salgsgas, det kan man sgu da med alle ækvatorialmonteringer.

I øvrigt bryder jeg mig ikke om designet, da man ikke kan tracke over meridianen og heller ikke have teleskopet hængende på undersiden af deklinationsaksen, når man observerer objekter lavt i øst eller vest. Det er sikkert af mindre betydning for fotografisk arbejde, end for visuelt, men for mig er det vigtigt.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 04 mar 2019, 18:20

Det lyder da helt skørt Thomas. Det ville jeg heller ikke kunne leve med til foto. Starter tit med teleskopet øst for meridianen med kontravægt op, for at undgå flip midt i sessionen.
/Rudi

Billede
Thommy
Reactions:

Indlæg af Thommy » 05 mar 2019, 21:22

Her er et review af "lillebroderen", skrevet af en der primært anvender den til astrofoto:

https://stargazerslounge.com/topic/3181 ... -thoughts/

Selvom gutten har haft problemer med den var han tilsyneladende meget tilfreds

/Thommy
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:

Indlæg af Lars Malmgren » 06 mar 2019, 14:16

Astrojensen skrev:
04 mar 2019, 17:51
... da man ikke kan tracke over meridianen ...
Det er klart, at deres design ikke har samme rotationsfrihed om RA aksen som en klassisk EQ montering.
Men at den ikke skulle kunne tracke over meridianen kan jeg altså ikke lige gennemskue...

Thomas, kan du ikke forklare nærmere ??

Astrojensen skrev:
"Polar align uden synlig nordstjerne". Sikke noget salgsgas, det kan man sgu da med alle ækvatorialmonteringer.
Det er selvfølgelig rigtigt, men denne montering har indbygget i håndkontrollen en guided polalign på andre stjerner end Nordstjernen. Noget der minder lidt om drift-align med at aligne på en stjerne i enten øst/vest og en anden på meridianen ca.
Det er der sikker også nogle andre der kan, men bestemt ikke alle. Så rent salgsgas synes jeg ikke det er.
Astrojensen skrev:
...og heller ikke have teleskopet hængende på undersiden af deklinationsaksen, når man observerer objekter lavt i øst eller vest.
Og hvordan monterer du et teleskop på undersiden af DEC aksen på en klassisk EQ montering? Side-by-side?
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 06 mar 2019, 20:00

Hm, jeg skulle nok have været lidt klarere formulere. Selvfølgelig kan den tracke gennem meridianen, men ikke i så afsindig lang tid, førend monteringen rammer sig selv, eller teleskopet rammer søjlen eller stativet. På grund af konstruktionen kan man ikke ved nogen objektdeklination overhovedet undgå dette. Det kan man med en almindelig tysk montering, hvor man, hvis monteringen står på en ret smal søjle, ved deklination fra horisonten og op i nærheden af svarende til stedets geografiske breddegrad (altså omkring 45° - 50° for vores vedkommende) kan tracke i princippet fra den ene horisont til den anden, uden afbrydelse og meridianflip. Billedet af min gamle Vixen 80mm viser ret godt, hvad jeg mener. Det forklarer også, hvad jeg mente med "teleskopet hængende fra deklinationsaksen".
M5110028.JPG
M5110028.JPG (342.49 KiB) Vist 137 gange
En anden ting, der viser, hvor gammeldags jeg er, er, at jeg pr. automatik går ud fra, at en ækvatorialmontering over en hvis prisklasse, naturligvis er udstyret med kredse. Dette er, yderst beklageligt, ikke længere nogen selvfølge i dag. Har den ikke det, kan man naturligvis ikke uden videre poljustere den, hvis den ikke har polsøger eller en funktion indbygget i håndkontrollen, der kan erstatte kredsene.

EDIT: Man kan dog bruge selve hovedteleskopet som polsøger, men det forudsætter naturligvis, at man kan se Nordstjernen. Med gammeldags søgekredse (og åbenbart også med visse håndkontroller) kan man poljustere, UDEN at kunne se Nordstjernen.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:

Indlæg af Lars Malmgren » 06 mar 2019, 21:27

1 billede svarer til 1000 ord :D

Nu forstår jeg, hvad du mener med "under DEC", og du har jo selvfølgelig helt ret, når du tager det udgangspunkt som du gør.
iOptron mountet er helt sikkert målrettet som en foto-montering for en stor fed SCT eller tilsvarende.
Det er tydeligt, at de har gjort et kompromis mht hvor langt rundt RA aksen kan gå.
På en søjle når den nu alligevel måske 270 grader rundt, rigeligt til foto-folket.
Men helt umuligt at "vende bunden i vejret" med kontravægten op og kikkerten forneden, som du viser på billedet.

Til gengæld tror jeg det giver rigtig meget stabilitet, når massemidpunktet er flyttet næsten lige ind over søjlen.
Og det er nok været et vigtigt designkriterie for iOptron.

Nå, jeg beholder min gamle G42, jeg har alligevel ikke nogle kikkerter på 50 kg :lol:
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 06 mar 2019, 22:30

En af grundene til, at det for mig er et vigtigt kriterie, at teleskopet kan hænge "med hovedet nedad", er at man på den måde kan sænke okularhøjden ganske betragteligt (op til 2x afstanden mellem kikkertens optiske akse og RA- og dek-aksens skæringspunkt), når man observerer objekter langt fra meridianen lavt i øst eller vest. Det kan betyde forskellen mellem at kunne sidde bekvemt, eller måtte stå oprejst ved okularet.

Ang. massemidtpunktet, så bemærk på billedet af min gamle Vixen, hvor skæringspunktet (og dermed tyngdepunktet) mellem RA-aksen og Dek-aksen på monteringen befinder sig: Lige over trefodens midtpunkt.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Michal_Powalko
Reactions:
Geografisk sted: Gårslev

Indlæg af Michal_Powalko » 08 mar 2019, 20:59

Lars, der findes også en FORNAX 51/52, der svarer ca. med prisen og belastningen til den iOptron, du nævner: http://fornaxmounts.com/products/fornax ... rticalTab1
\ Michal
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 08 mar 2019, 21:42

Jeps!

Har kigget på dem, og det kunne godt være afløseren til EQ8.
Så en Fornax i Namibia, som havde set noget heftigt brug. Men den var stadig i brug.
mvh
Jens
Besvar