Strømforsyning

Generelt om alle slags monteringer
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Re: Strømforsyning

Indlæg af Jens_Jacobsen » 16 jan 2018, 23:10

Hej Gjesing.

Den strømforsyning du har vist et billede af, har jeg lige tjekket på nettet. Så vidt jeg kan se, er det en alm "No-name" Switchmode forsyning. De fleste er lavet efter samme, rimeligt robuste opskrift, og burde som sådan ikke have nogle problemer med en EQ5,6 etc opstilling.
At din opstilling alligevel staller med strømforsyningen, men ikke med batteridrift, tyder på at der er noget galt med et eller andet, dog ikke opstillingen.

En af mine venner har bøvlet med det samme, og det viser sig at en EQ opstilling faktisk er ret sart med spænding under 12V. Jeg mener grænsen er 11-15 volt, og hellere ligge over 13V end under 12V.

Så et ganske lille spændingsfald kan altså gøre det.

Men jeg ville tjekke strømforsyningen, det kan være den er defekt.

Prøv om den kan tænde en 12 V pære til en bil, en af de store pærer.

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 17 jan 2018, 10:46

Jeg har oplevet noget, der minder lidt om dit problem.
Men på en helt andet større montering, nemlig min Gemini G42.

I koldt vejr begyndte den ligesom at hoppe eller køre i ryk. Motoraksen er synlig og jeg kunne simpelthen se, at den gik uens.
Monteringen var næsten ny, så jeg kontaktede leverandøren.

Svaret var at strømforsyningen ikke leverede tilstrækkelig med strøm, altså ampere.
Jeg husker ikke hvilken strømforsyning jeg benyttede, men den var specificeret til 2A, som min montering kræver.
Da jeg fulgte rådet og opgraderede til en kvalitetsstrømforsyning, der kan levere op til 6A (mener jeg der er, en del mere i hvert fald), har jeg ikke siden haft dette problem.

Kan det tænkes, at dine friske batterier leverer tilstrækkelig med ampere, og at det kniber for din strømforsyning.
Hvis mountet forsøger at trække flere ampere end strømforsyningen kan levere, så mener jeg at spændingen falder.
Det vil i givet fald passe fint med det Jens fortæller.
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Brugeravatar
John
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af John » 17 jan 2018, 11:10

Jeg satser nu stadig på at det er fordi stikket er for stort og ikke sikrer ordentlig forbindelse. Det er ikke ukendt at inner diameteren 2.5 vs 2.1 giver problemer hvis det ikke passer sammen.
Gjesing
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Gjesing » 17 jan 2018, 18:27

John skrev:
17 jan 2018, 11:10
Jeg satser nu stadig på at det er fordi stikket er for stort og ikke sikrer ordentlig forbindelse. Det er ikke ukendt at inner diameteren 2.5 vs 2.1 giver problemer hvis det ikke passer sammen.
Hej
Jeg har netop bestilt en adapter som foreslået af John
/
Hilsen Max
Brugeravatar
John
Reactions:

Indlæg af John » 17 jan 2018, 21:31

@Gjesing jeg har sendt dig en pb.. jeg tror adapteren skal være omvendt af den der er linket til....
Gjesing
Reactions:

Indlæg af Gjesing » 18 jan 2018, 17:16

Så har jeg fået fat i en adapter: 5,5/2,5 til 5,5/2,1 mm, men en 2,1 kan ikke gå ind i mit stik på kikkerten. Så jeg man må gå ud fra at Bressers anbefalede trafo stik på 5,5/2,5 er god nok.

Jeg har prøvet at afmontere teleskop og kontravægt for at se om det blev "lettere" for trafo at trække motorerne, men resultatet er desværre det samme, - det kan den ikke.

Har yderligere gjort den erfaring i dag, at når trafo endelig (i step) har fået motorerne til at køre kikkerten hen til en anbefaler alignment - når jeg så beder håndkontrollen om at køre kikkerten tilbage til parkposition så fungerer trafo OK, og motorerne kører upåklageligt kikkerten til parkposition!!!

Nogen forslag til "diagnose" ???
/
Hilsen Max
Brugeravatar
GreatBear
Reactions:
Geografisk sted: Odense

Indlæg af GreatBear » 19 jan 2018, 15:48

Opdatere håndkontrollen?
Clear skies!
Bjørn
Skop: Explore Scientific PN210CF Carbon Mark II f/3.8 photo Newt m. ES HR Coma corrector
Søger: Red Dot, AST Mini Guiding Kit m. ZWO 120 MC-S
Kollimator: Catseye ComboSet PRO XLKP & XLSKP
Montering: SW AZ EQ6 GT Pro, PHD2 via Lynx Astro kabel
Laptop: Lenovo W520 i7, Verbatim GT SuperSpeed HD 1TB
Brugeravatar
John
Reactions:

Indlæg af John » 19 jan 2018, 16:26

Og alt kører som det skal når du bruger batterier?
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:

Indlæg af ClausKAF » 19 jan 2018, 16:57

Med hensyn til stik, så kan jeg anbefale :www.dkvolt.dk han har mange versioner, nu også med direkte klemterminaler og så er han BILLIG
hilsen Claus
Gjesing
Reactions:

Indlæg af Gjesing » 19 jan 2018, 18:34

John skrev:
19 jan 2018, 16:26
Og alt kører som det skal når du bruger batterier?
Jeps motorer kører fint med batterier, og når jeg har indstillet kikkert på et objekt følger motorerne / kikkerten fint objektet på himlen. At GOTO så ikke altid rammer korrekt på det objekt den sættes til at finde (Specielt på deklinationen) er en anden sag jeg bøvler med.
/
Hilsen
Gjesing
/
Hilsen Max
Gjesing
Reactions:

Indlæg af Gjesing » 25 jan 2018, 20:04

Så er problemet løst med at strømforsyningen ikke kunne trække de 2 DC motorer uden at køre i "hak".
Det viste sig at tandhjulene mellem DC motorerne på henholdsvis RA og Deklination og akslerne på kikkerten ikke stod korrekt.
På den ene havde tænderne dårligt fat i indgrebet, og på den anden stod de alt for stramt. Tandhjul blev justeret ind til 0,2 mm mellerum og nu kører motorerne fint. Samtidig er problemet med at teleskopet "kørte" for langt ned på deklinationen når håndkontrollen sendte signal til at positionere teleskopet til et objekt.

Set i bagspejlet kan man jo altid være klog, - men hvem tror lige det er det der er galt når man modtager teleskopet direkte fra fabrikanten og kun har brugt udstyret i 2 måneder!!!!.

Tak for de mange forslag og kommentarer her på siden

/
Hilsen Gjesing
/
Hilsen Max
Brugeravatar
John
Reactions:

Indlæg af John » 25 jan 2018, 20:53

Godt du har klaret det, den var svær. At det fungerede når du kørte på batterier er stadig underligt.. Nu skal vi bare have noget klart vejr, så grejet kan blive brugt.
Besvar