Monteringer når det er bedst. PlaneWave Instruments

Generelt om alle slags monteringer
Besvar
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Monteringer når det er bedst. PlaneWave Instruments

Indlæg af nightsky » 17 feb 2018, 13:40

Her er en timelang video med S&T hos PlaneWave Instruments. Så meget kvalitets og imponerende ingeniørkunst. Direct Drive er og bliver løsningen, de nævner at de til en vis grad kan kompensere for vindstød, via high-speed servo loops. 16 mill absolut encoder, opløsning 0.08 buesek. ufatteligt.

De-rotatoren er simpelthen utrolig.
https://www.youtube.com/watch?v=E3i_kW2tqU4

\Lars
Astrojensen
Reactions:

Re: Monteringer når det er bedst. PlaneWave Instruments

Indlæg af Astrojensen » 17 feb 2018, 16:43

Prisen er også derefter, men som svenskerne siger: Smager det, så koster det. Du kan sikkert få lov til at røre ved en (altså en montering, ikke en svensker), når vi tager til ATT. :mrgreen:

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 17 feb 2018, 17:36

Den nye L-350 er ikke så dyr, 75-80.000 landet i DK (uden om Baader), for instrument kapacitet på 50, ingen backlash, ingen periodiske fejl, ingen brug for guiding, 50gr. slew pr. sekund.

For 200.000 så får man et komplet system med 14" CDK.

Sammenligning:
Paramount MX 92.000
Astro-Physics 1100 78.000
10Micron 2000 82.000
Kina mount(f.eks. Eq8/TS) 25.000

Teleskop ODK16 16" 75.000

Så umiddelbart vil jeg sige det er rimelig billigt.
\Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 17 feb 2018, 18:40

Hvis der menes 16.000.000 absolut positioner pr omgang, så er det jo lidt under 1/100 “ !!!!!!!

Jeg har ikke set videoen endnu, den skal nydes på fjernsynet en aften, hvor jeg har den for sig selv.
/Rudi

\(\sqrt{-1}\;2^3 \sum{} \pi\) ...and it was delicious!
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 17 feb 2018, 18:49

Citat fra PlaneWave, ikke under 1/100
...with stainless steel encoder tape on the circumference with reader yields 16 million counts per revolution of the telescope. This translates to about 0.08 arcsecond resolution.
... Absolute encoder with a resolution of 0.078 arcseconds (16.5 million counts per revolution)

.. tracking Accuracy <1 arcsecond error over 10 minute period>
\Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 17 feb 2018, 18:57

Nå ja, jeg mener 1/10 “

Men det er skishyleme også godt 😲😲😲
/Rudi

Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 17 feb 2018, 20:23

Den nye L-350 er ikke så dyr, 75-80.000 landet i DK (uden om Baader), for instrument kapacitet på 50, ingen backlash, ingen periodiske fejl, ingen brug for guiding, 50gr. slew pr. sekund.

For 200.000 så får man et komplet system med 14" CDK.
Det er jo sikkert bare lommepenge for nogle mennesker. Mit hus kostede 155.000 i 2005...

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 17 feb 2018, 21:26

Sikkert Thomas, men ikke her, er ludfattig. Overvejer at gå ind i politik (Løkke metoden) og få nogen skatteborgere og virksomheder til at betale for mig. :lol:

Men man kan jo se sådan på det.
Rigtig mange køber en ny bil til f.eks. 230.000 og skifter den ud hvert 5-6 år.
Hvis man i stedet køber noget discount, en Aygo til 95.000
Så bliver det til 135.000 + plus evt. renter og besparelser i benzin, afgifter m.v. Måske 200.000 eller mere over de 6 år.
Eller holde det op mod et designer køkken, hvor værdien er alligevel er ude af huset efter få år.

Så er der jo rigelig plads til en PlanWave i budgettet, og hvad der er endnu bedre, man har noget der holder langt længere end en bil. Det er for rigtig mange mennesker et spørgsmål om valg.
\Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 17 feb 2018, 21:42

Har set ca halvdelen af videoen. Nævner de nogen specs på motorerne? De må jo være enorme og med så mange step siden de kan springe gearingen over.
/Rudi

Jonas
Reactions:

Indlæg af Jonas » 17 feb 2018, 22:11

Det är naturligt att man blir imponerad av dessa fantastiska monteringar och skulle jag haft obegränsade tillgångar, skulle jag haft en av dessa också- Men nu har jag inte det och får nöja mig med en EQ-6 Synscan Pro tillsammans med en Lacerta M-Gen guider. Det fungerar rätt bra det också.
Jonas
Några spegelteleskop, några refraktorer och några hybrider.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
KimLang
Reactions:

Indlæg af KimLang » 17 feb 2018, 23:22

Hej astronet.
Det kan gøres lidt billigere og være næsten lige så godt.
For ca. 50.000 kr kan man købe en Mesu-200 montering. Det er et friktionsdrev med encodere på begge aksers servo motorer med 8.000.000 ticks per omgang.
Hvad sælgerne af Direct Drive lige skal huske at nævne, er at fortælle at de fine tal for absolut goto- og tracking nøjagtighed forudsætter at man tager sig tid til at lave en pointing model for for teleskopet. Nedbøjninger i OTA er jo individuelt for hvert teleskop så det kan Direct Drive (heller ikke) vide på forhånd.

Indtil nu har det været et langt og slidsomt arbejde at få trukket mit nye teleskop igennem indkøringsfasen. Det skyldes nu mest at alt udstyr og software alt er nyt og det har taget mig lang tid at lære at bruge, skal jo passe et fuldtidsjob ved siden af. Det skriver jeg bare for at pointere at resultaterne nævnt herunder er foreløbige.
Min bedste pointing model for teleskopet er lavet med 15 kalibreringsstjerner som jeg har kørt ind bag krydset i kameraets trådkors. Når jeg får "taget alle spejdermærkerne" så skriver de kloge at den bedste pointing model kræver ca. 50 stjerner (felter) fordel jævnt over hele himlen. Helt optimalt bliver det først ved brug af Plate Solve på hele billeder de 50 forskellige steder på himlen. Jeg er ved at finde ud af det der med Plate Solve og på et af de billeder jeg har gjort det på, er billede centerets position bestemt med 0,1" nøjagtighed ved brug af 16 stjerner og UCAC3 stjernekataloget.
Nå, men den 15 stjerners model (som jeg bagefter ikke kunne gemme fordi jeg igen-igen gjorde det forkert!) gav en vild god tracking. Med eksponeringstider mellem 10s og 240s var FWHM stort set den samme, 4,1 x 3,8 px. En 300s af M81 havde FWHM på 5,0 x 4,1 px. Jeg brugte før en EQ6 med en 8" på og selv om PHD Guiding gjorde det godt var 180s det længste jeg kunne eksponere før at stjernerne i billederne blev store og grimme - og i al fald slet ikke runde!
Herunder er en 240s uguided eksponering af M82 i 1x1 binning og uden filter:
Billede
Vejret var ikke engang specielt godt den aften.
En aften med god seeing fik jeg et fint billede af NGC 891 i Andromeda. Her var FWHM 3,0 px = 2,6" på en 60s i R1x1:
Billede

Jeg har - stadig - store forventninger til det nye teleskop. Der er stadig mange detaljer der skal trimmes. Når teleskopet er rigtig uartig og finder på to nye unoder hver gang jeg har fikset et, tiltales den ved navnet "Kraken"! Lighederne med det mytologiske sø monster er slående.
Nå, men det var bare for at fortælle at mindre end 75.000 kan også gøre det - tror jeg på ;)

Kim
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.
14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 18 feb 2018, 01:21

Der er Nasmyth udgang, så der er i princippet ingen nedbøjning på dette teleskop og den smule der er fanger de med PointXP.

For øverigt dejligt med en rapport fra dig Kim med alt det nye udstyr. Godt at læse det går fremad.
\Lars
Anders Nielsen
Reactions:

Indlæg af Anders Nielsen » 20 feb 2018, 19:22

Beat Kohler fra AOKswiss bruger også DD motorer i sine monteringer. Så vidt jeg kan se nogenlunde samme specifikationer som Planewave. Tilbyder også en anordning så man kan lave foto med V24 Atlas alt/az monteringen.

Anders
Besvar