Ny montering i Egeskov.

Generelt om alle slags monteringer
Torben Taustrup
.
.
Reactions:

#91 Re: Ny montering i Egeskov.

Indlæg af Torben Taustrup » 01 aug 2020, 16:42

Hej Jens

Man kan kun sige en ting: Den er godkendt :)
Overbevisende god tracking.

Mvh
Torben
Torben Taustrup, TOC Observatory
Homepage: http://tocobs.org
12,5” - F:5 Newtonian
Madsen
.
.
Reactions:

#92 Re: Ny montering i Egeskov.

Indlæg af Madsen » 01 aug 2020, 17:07

Det er imponerende!

Men når alt bare spiller og man ikke skal slås med dårlig pointing, tracking, kikkerter som støder ind i stolpen osv, hvad skal man så få tiden til at gå med? :lol:
Astrojensen
.
.
Reactions:

#93 Re: Ny montering i Egeskov.

Indlæg af Astrojensen » 01 aug 2020, 17:12

Madsen skrev:
01 aug 2020, 17:07
Det er imponerende!

Men når alt bare spiller og man ikke skal slås med dårlig pointing, tracking, kikkerter som støder ind i stolpen osv, hvad skal man så få tiden til at gå med? :lol:
Skaffe sig en ekstra kikkert til at observere visuelt med...

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Lindhard
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

#94 Re: Ny montering i Egeskov.

Indlæg af Lindhard » 01 aug 2020, 17:17

Det kan vel godt gå an som en begyndelse :D :D

Flotte billeder, og så er novaen dokumenteret.
mvh
Lars
Brugeravatar
Xplode
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

#95 Re: Ny montering i Egeskov.

Indlæg af Xplode » 01 aug 2020, 19:48

Jens_Jacobsen skrev:
01 aug 2020, 15:57
Da jeg havde monteret C11'eren, lavede jeg en clear align, og så lavede jeg en ny 3-stjerne align, efterfulgt af en pol-align. Det gik omtrent lige så godt som sidst, dog undrede det mig, at den bad om at få flyttet polen en anelse. Det gjorde jeg så, efterfulgt af en ny 3-stjerne align. Den gav så en værre værdi på polen end den gamle justering. Det undrede mig.
Jeg prøvede så at cleare align igen, og lave en ny 3-stjerne align, efterfulgt af en pol-align, og en ny 3-stjerne align. Den var så meget bedre, men jeg ved ikke hvorfor.. Pudsigt.
Årsaken er en modell med altfor lite data til å beregne polar alignment godt nok.
SCT'er modeller dårlig og cone error spiller selvsagt også inn.
Har du ikke tastet inn temperatur og lufttrykk så spiller det også inn, husk att det er det absolutte lufttrykket som skal tastes inn, ikke kalibrert for høyde (men det har vel ikke så mye å si i Danmark med tanke på att nesten hele landet ligger rett over havnivå)
Prøv med minimum 3 punkter på hver side av meridian...men jo flere jo bedre, og det hjelper att dem er langt unna hverandre.
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

#96 Re: Ny montering i Egeskov.

Indlæg af Jens_Jacobsen » 01 aug 2020, 19:59

Hej Ole.

Mja, det forklarer jo ikke hvorfor det gik meget bedre anden gang?? Jeg havde jo ikke nogen model, men kun en 3-stjerne align, efterfulgt af Polar align?
Jeg har både tryk og temperaturmåling, endda med meget bedre præcision end den ret billige Schweiziske MGPbox. Men præcisionen har næppe meget at sige. Mere at det er konsistent over natten.
Ideen med tre stjerner på hver side af meridianen, den er god, og det vil jeg gøre.

Takker.
mvh
Jens
Brugeravatar
Xplode
.
.
Reactions:

#97 Re: Ny montering i Egeskov.

Indlæg af Xplode » 01 aug 2020, 21:38

3 stjerner er en modell og det minste du kan bruke for å ha modell / 2 way tracking.

Forskjellen fra gang til gang er nok pga att SCT'en ikke modellerer likt hver gang, valg av stjerner kan selvsagt også ha noe å si.

Det er ikke uvanlig med en RMS på over 20" med SCT.
For ordentlig å ta bilder uguidet konsistent må en ned i under 10" RMS med en stor modell.
Veldig gode teleskoper ligger på under 5" RMS.
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

#98 Re: Ny montering i Egeskov.

Indlæg af Jens_Jacobsen » 01 aug 2020, 22:32

Jeps...

Der er nogle gode praktiske forslag i denne tråd på CN, som jeg har fulgt..

https://www.cloudynights.com/topic/5217 ... -modeling/
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

#99 Re: Ny montering i Egeskov.

Indlæg af Rudi » 01 aug 2020, 22:35

Jeg syntes at det er nogle vildt gode resultater, du allerede har opnået. Bliver det bedre, vil det jo være helt utroligt godt.
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

#100 Re: Ny montering i Egeskov.

Indlæg af nightsky » 02 aug 2020, 10:37

Jens_Jacobsen skrev:
01 aug 2020, 22:32
Jeps...

Der er nogle gode praktiske forslag i denne tråd på CN, som jeg har fulgt..

https://www.cloudynights.com/topic/5217 ... -modeling/
Ser at det er en en ældre tråd. Der er måske løbet en del vand under broen siden da.
\Lars
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

#101 Re: Ny montering i Egeskov.

Indlæg af Jens_Jacobsen » 07 aug 2020, 17:28

Lidt nyt med et par dages forsinkelse (grundet internet problemer)

Jeg fik omsider monteret C14'eren på GM2000 opstillingen. Det er lidt mere omstændelig, da jeg ikke kan holde kikkerten og spænde skruerne samtidigt. Derfor skal arbejdsbordet stilles op.
Ud over det, skulle C14'eren have monteret den nye Losmandy skinne, istedet for Celestron's orange skinne. Som set i anden tråd, er den orange skinne meget bøjelig.

Den nye GM2000 opstilling er højere end EQ8'eren, derfor skulle der lige noget under for at løfte kikkerten op så den kunne rulles ind i skinnen. Dette foregik uden monterede kontravægte og med løsnede klemninger. Det er meget vigtigt for ikke at beskadige drevene i monteringen.

Billedet herunder er med kontravægte (2x12 kg) og kikkerten efterfølgende afbalanceret.

Billede

Billede

Da kikkerten var afbalanceret, blev arbejdsbordet pillet ned igen.

Billede

Da det så også blev klart, var det naturligt at lave en ny 3-stjerne align, efterfulgt af en refine med ca 10 stjerner i modellen.
Resultatet af align viste at fejlen på polen var ca 44" og min ortho-fejl (den som Søren Jessen har bøvlet med) er ca 8 bueminutter. Det er vist ok med en SCT.

Da jeg så alligevel fik lyst til at "lege" opdagelsesrejsende med mit Canon 6D, ville jeg lige prøve om jeg kunne finde nogle spændende objekter. Jeg satte kameraet bagi C14'eren, med en 2" adapter, så den er lidt tættere på end med den originale kamera-adapter fra Celestron. Så det giver en brændvidde lidt kortere end 3910 mm, som er brændvidden i primærfokus. Opskriften er 3x1 minut, uden guidning, og blot simpel stack i Astroart. Ingen Align (det skal jo ikke være for let!)

Først M13 (igen)
Billede

Og et crop af centrum:
Billede

M27:
Billede

og et crop af centrum:
Billede

Jeg prøvede også højere på himlen, seeingen var bedre deroppe. Her centrum af feltet med M57:
Billede

Et lille galaksehob, centreret på NGC 6345 prøvede jeg også. Man kan se galakser ned til under mag 15.
Billede

Så konklusionen må være at en 10Micron GM2000 holder hvad den lover. Guidning og roden rundt efter om feltet nu er det rigtige sted behøver man ikke bøvle med længere..
Jeg sluttede i øvrigt af med at sætte trådkorsokularet i igen. Derefter lavede jeg et slew til Mars, jeg skulle lige tjekke den. Seeeingen var forfærdelig, men monteringen og kikkerten placerede korset indenfor Mars' skive! Imponerende da Mars er 15,4". Den var dog ikke præcist i centrum..
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

#102 Re: Ny montering i Egeskov.

Indlæg af Rudi » 07 aug 2020, 17:55

Imponerende præcision!!!

Men kører du en laaang serie, så slipper du nok ikke for at aligne dine frames, refraktions ændringen pga ændret observations vinkel samt atmosfæriske forhold, kan selv en så stiv montering som din 10Micron ikke ændre på? Eller gør den det automatisk ud fra alt/az og temp/tryk? Det ville være blæret.
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
Xplode
.
.
Reactions:

#103 Re: Ny montering i Egeskov.

Indlæg af Xplode » 07 aug 2020, 18:22

Rudi skrev:
07 aug 2020, 17:55
Imponerende præcision!!!

Men kører du en laaang serie, så slipper du nok ikke for at aligne dine frames, refraktions ændringen pga ændret observations vinkel samt atmosfæriske forhold, kan selv en så stiv montering som din 10Micron ikke ændre på? Eller gør den det automatisk ud fra alt/az og temp/tryk? Det ville være blæret.
Det er jo akkurat refraksjon som påvirkes av temperatur/trykk som jeg har nevnt flere ganger kan oppdateres automatisk av MGBox eller MGBox (selv uten pc tilkoblet)
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

#104 Re: Ny montering i Egeskov.

Indlæg af Jens_Jacobsen » 07 aug 2020, 18:41

Netop.

Men min hovedinteresse ligger i tidsserier, og der vil eksponeringer på over 240-300 sekunder næppe være interessant.
I det tilfælde giver det ikke mening at opdatere tryk og temperatur (spørgsmålet er om det overhovedet giver mening, ville gerne se nogle data på det) men det kan let tilkøbes.
I nuet har jeg valgt ikke at bruge det, da jeg har både tryk og temperaturmåling i observatoriet. Jeg kan let opdatere det i 10Micron'en, men glemte faktisk at gøre det i går aftes. Det gik så alligevel.. :D
mvh
Jens
Brugeravatar
Xplode
.
.
Reactions:

#105 Re: Ny montering i Egeskov.

Indlæg af Xplode » 07 aug 2020, 18:49

Oppdatering av trykk og temperaur er viktigst når en lager modell pga det påvirker nøyaktigheten på den, en modell blir bedre med med kontinuerlige oppdateringer enn uten, og ja jeg har testet.
En 98 punkters modell tar 45-60min å lage og i løpet av den tida kan det være ganske store endriger.
Besvar