High-end monteringer - Hvis man nu skal. Tanker, meninger..

Generelt om alle slags monteringer
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

#1 High-end monteringer - Hvis man nu skal. Tanker, meninger..

Indlæg af nightsky » 23 jul 2020, 11:56

Hvis man kigger på high-end montering og et øjeblik glemmer alt om man er forelsket i 10Micron.

Hvis man skal lave en grundig undersøgelse af markedet, så kan man vel med rimelighed sammenligne disse.

De er nogenlunde i samme pay-load klasse og prisen er lidt sammenlignlig.
10Micron 2000 HPS, Payload 50kg. 13.500 https://10micron.de/en/products/gm-2000 ... oto-mount/
Astro Physics GTO-1100 med encoders, Payload 50 kg. https://www.baader-planetarium.com/en/m ... able).html
Astro-Physics GTO-Mach 2, Payload 40kg. https://www.baader-planetarium.com/en/m ... 2-gto.html
Paramount MX+ Robotic Telescope System, Payload 45kg. https://www.baader-planetarium.com/en/m ... ystem.html
PlaneWave L-350 DIRECT DRIVE MOUNT monteret som EQ, Payload 50kg. https://www.planewave.eu/en/products/mo ... rive-mount
Fornax 150 GoTo, Payload 120kg. https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... ories.html

Nogle kommentarer?
Senest rettet af nightsky 23 jul 2020, 16:16, rettet i alt 1 gang.
\Lars
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

#2 Re: High-end monteringer - Hvis man nu skal. Tanker, meninger..

Indlæg af Jens_Jacobsen » 23 jul 2020, 15:38

En helt oplagt kommentar:

Kun den først er indenfor EU, og i samme tidszone som vores.
Derudover har 10Micron et godt samarbejde/samforrretning med Baader, og du kan snakke med dem direkte på f.eks ATT.
Det syntes jeg giver en ekstra værdi, og du får jo også en merværdi i forhold til at der ikke kommer importtold på fra USA. Den vil jo være der, hvis det kommer fra USA.

Jeg syntes at have set en AP 1100 med encodere ligger omkring 16KEuro. Men man kan ikke se prisen på den adresse du har linket til.

Hvis man kigger på erfaringerne fra Namibia, så var der, så vidt jeg husker, meget få Paramount opstillinger. Det var 10Micron og AP der stod i husene dernede. Selv ASA fik nogle hug, da der åbenbart er problemer med dem over tid.. Var det støv?? Husker det ikke.

P.S Mach2'eren syntes jeg var for lille til en C14, og den giver slet ikke plads til at udvide f.eks med en 14-16" RC
mvh
Jens
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:

#3 Re: High-end monteringer - Hvis man nu skal. Tanker, meninger..

Indlæg af nightsky » 23 jul 2020, 16:15

Hej Jens,

Priser, her er en nogenlunde rankorden.
Paramount MX+ 11K Euro hvilket gør den prismæssigt attraktiv. Der er vist ikke encoder på denne
Fornax monteringer. F.eks. Fornax 150 til 11.2K Euro unden encoder, payload 120kg. (Glemte helt de ungarske )
Mach 2 med encoder 11,5K Euro
10Micron 2000 HPC er ca 13,6K Euro
PlanWave L-350 med Equatorial Wedge er ca 15,5K Euro
GTO-1100 ligger omkring 18K Euro med encoderne, så den er klart en af de dyreste. Uden encoder kommer den noget ned i pris 11,3K Euro

For mig handler denne snak mest om hvor man for mest for pengene. Så f.eks. at en montering er lavet indenfor EU og Baader giver support bestemt noget der tæller.

Forresten er der tilbud på Astro Physics GTO 1600 uden encoder til kun 14,4K Euro for 90kg payload, f.eks. 250mm f/8 refraktor :D

Mach 2'erens payload er ganske fornuftigt specificeret på en anden måde end blot pund (kg) Prisen med encodere gør den attraktiv.
Billede
Senest rettet af nightsky 23 jul 2020, 17:57, rettet i alt 1 gang.
\Lars
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

#4 Re: High-end monteringer - Hvis man nu skal. Tanker, meninger..

Indlæg af Jens_Jacobsen » 23 jul 2020, 16:52

Jeg ville ikke vælge en opstilling uden absolutte encodere.
Det er dem der giver "magien" hvor den altid ved hvor den er, giver den høje pointing og kan bringes til at køre uguided.

Uden encodere, så er du tilbage i blind slews, platesolve i tide og utide, den skal guides etc. Den vil også være langt sværere at bruge remote.
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

#5 Re: High-end monteringer - Hvis man nu skal. Tanker, meninger..

Indlæg af Jens_Jacobsen » 23 jul 2020, 17:05

P.S
Jeg var også ret betaget af fornax. Men i Namibia havde de en af de store. Fornax 100 tror jeg. Den var delegeret til at tage vidvinkeloptagelser med telelinser!
mvh
Jens
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:

#6 Re: High-end monteringer - Hvis man nu skal. Tanker, meninger..

Indlæg af nightsky » 23 jul 2020, 18:16

Omkring absolutte encoders.

For ikke så længe siden var det ikke noget man talte om, og high-end monteringer virkede fint dengang. Un-guided på Paramount er ikke ukendt.

Ellers enig, teknologien med absolute encoders er meget attraktiv og giver meget høj pege og tracking nøjagtighed.
Paramount < 30" uden encoders,
10Micron med encoders <20" ,
PlaneWave L-350 er i helt anden klasse <2" :shock:
Astro-Physics - "well below 1 arc minute for a properly aligned mount" Flere software løsninger at vælge mellem. T-point, MaxPoint m.v. som kan få det til at blive betydelig bedre, også uden plate solve.
\Lars
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:

#7 Re: High-end monteringer - Hvis man nu skal. Tanker, meninger..

Indlæg af nightsky » 23 jul 2020, 18:27

Omkring tracking og guiding osv.

Min hovedinteresse er stadig spektroskopi, hvor guiding på en spalte eller fiberhovedlinse ikke er helt trivielt. Der er godt nok kommet software der kan gøre i de sidste år, men jeg syntes ikke det er helt problem frit. Mon tracking med absolute encoders er nok til at man kan droppe guiding over f.eks. 10-20 min?

Desuden vil sub X buesekunder pegepræcision være fantastisk, da plate solve på hovedinstrumentet ikke er en mulighed.

På kinamonteringer er fleks altid noget der skal tages højde for. Som jeg forstår det, er fleks i selve monteringer ubetydelig på disse high-end monteringer.
\Lars
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

#8 Re: High-end monteringer - Hvis man nu skal. Tanker, meninger..

Indlæg af Rudi » 23 jul 2020, 18:32

Jens_Jacobsen skrev:
23 jul 2020, 17:05
P.S
Jeg var også ret betaget af fornax. Men i Namibia havde de en af de store. Fornax 100 tror jeg. Den var delegeret til at tage vidvinkeloptagelser med telelinser!
He he - lidt lige som da jeg var nede hos Heine BlissAndStars i Syd Afrika, og havde en Canon 1000D + 85mm objektiv på en Mesu. Kørte uden guiding 🤪
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
Michal_Powalko
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Gårslev

#9 Re: High-end monteringer - Hvis man nu skal. Tanker, meninger..

Indlæg af Michal_Powalko » 23 jul 2020, 20:59

Hej Lars,

Der findes også: og andre, som måske kan betragtes som "high-end" af mellem-klassen (havner omkring den "omtalte" EQ8):
\ Michal
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:

#10 Re: High-end monteringer - Hvis man nu skal. Tanker, meninger..

Indlæg af nightsky » 23 jul 2020, 23:10

ASA er bestemt også high-end, men de laver ikke mere DDM 85'er. DDM 100 er et større bæst. Har læst mange gode anbefalinger af deres DDM.

MESU er bestemt også hvad jeg kalder high-end, og se bare hvad Kim har fået ud af den. Desværre er der ikke encoders til den.

iOptron CEM120EC2 er en rigtig fin montering, men ikke samme liga som de andre. Har købt min del af kina-monteringer, og jeg skal ikke prøve det igen.

Det samme gælder Losmandy G11T.
\Lars
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:

#11 Re: High-end monteringer - Hvis man nu skal. Tanker, meninger..

Indlæg af nightsky » 24 jul 2020, 10:08

Flere tanker.

PlaneWave L-350 Direct Drive er en spændende løsning. Jeg ser en fordel i at have den i Alt-Az konfiguration, da vel gør hele opsætningen meget mere stabil med hensyn til fleks, vind og afbalancering.

En field rotator som denne, https://www.optecinc.com/astronomy/cata ... xis_le.htm, er den god nok? CPU kraft i dag er vel så god at de bare virker? Virker den på en Newton?

På den helt lange bane, ser ud som om man kan bruge Nasmyth fokuser på den... Det vil jo være smart til science instrumenter... "drømme...."
\Lars
Astrodane
DSO guld
DSO guld
.
.
Reactions:

#12 Re: High-end monteringer - Hvis man nu skal. Tanker, meninger..

Indlæg af Astrodane » 24 jul 2020, 13:00

Jeg arbejder primært med Alt-Az monteringer og har været gennem mange overvejelser og praktiske forsøg. Bl.a. har jeg afprøvet Pyxis de-rotatoren både den der hedder Pyxis LE og Pyxis 2" versionen. Desværre er der ingen af disse der er egnede til alt-az tracking da opløsningen er for lille (de er fine til framing). Opløsningen er 0.05 grad per step. Hvis du har en full frame sensor er der 21.6mm fra centrum til hjørne. Det betyder at et step vil give en bevægelse på 0.018mm eller 18my. Det svarer til adskillige pixels på sensoren.
Da man er nød til at guide off-axis med en kamera rotator vil afstanden ud til pick-up spejlet være endnu større. Hvis afstanden er 25mm vil bevægelsen fra et step være 21my. Arbejder man f.eks. med 1000mm brændvidde svarer det til 4.3 buesekund. Så opløsningen skal være mindst 20 gange større.
Jeg har prøvet at guide off-axis med Pyxis LE og der kom et fint hop hver gang den steppede...

Men der er andre der arbejder med langt større opløsning:

Pyxis LE - 7.200 step/omg.
Nitecrawler - 506.000 step/omg. (integreret fokuser og rotator)
Falcon Rotator (Pegasus Astro) - 26.000 step/omg.
Arco (prima lucelab) - 1.296.000 (endnu ikke på markedet)
TTS rOTAtor - 8.300.000 (roterer hele teleskopet.)

Der er ingen problemer med at benytte en rotator på en Newton men kravet er off-axis guiding.

Jeg har iøvrigt skrevet en artikel om alt-az monteringer og de-rotators : https://telescopemount.org/alt-az-mount ... -rotators/

Niels
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:

#13 Re: High-end monteringer - Hvis man nu skal. Tanker, meninger..

Indlæg af nightsky » 24 jul 2020, 13:33

Hej Niels, tak for input.

PlaneWave har en field rotator som har så fine steps at det ikke er et problem, pris +5K Euro

Omkring off-axis guiding. Der er flere eksempler på L350 opsætninger med PlaneWave field de-rotator hvor tager 30 min subs uden guding. Så med L350 tænker jeg at guiding er et levn fra fortiden. Tænker du er specielle problemer når det er en Newton (Der er ikke fleks på mit setup)

Jeg vil lige kigge lidt på de henvisninger du sendte. Tusind tak. Ideen med Alt/Az og de-rotator, det vil nu være smart....

Der bliver noget omkring flats, som jeg skal have styr på. Hvordan gør man i de store observatorier med Nasmyth?

TTS-Mammoth, den havde jeg helt glemt i high-end klassen..

Falcon Rotator er nede i en pris, der næsten virker for lav. Hmmm.
Senest rettet af nightsky 24 jul 2020, 14:20, rettet i alt 1 gang.
\Lars
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

#14 Re: High-end monteringer - Hvis man nu skal. Tanker, meninger..

Indlæg af Rudi » 24 jul 2020, 13:46

nightsky skrev:
24 jul 2020, 13:33
TTS-Mammoth, den havde jeg helt glemt i high-end klassen..
Niels’ monteringer er de mest simple, intuitive og lækreste jeg har arbejdet med. Har prøvet den både på Kompedal og Avnø. Kan den ikke køre på wedge i EQ mode, @Astrodane?
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:

#15 Re: High-end monteringer - Hvis man nu skal. Tanker, meninger..

Indlæg af nightsky » 25 jul 2020, 11:36

Jeps Rudi de er lækre, men har ikke helt de egenskaber jeg søger.

Projektet er stadig på drømmestadiet Thomas, sååååååå - der er mange muligheder i denne klasse, så det er på sin plads at undersøge markedet ganske nøje. Behovet kender jeg 100% efter mange år med kina monteringer.

PlaneWave L-350, læste et sted den ikke har absolut encoders. Forskellen er at hvis monteringen slukkes, mister den orienteringen og skal lave en "hjem" funktion. Præcisionen på encoderen er den samme som på absolute encoders, og i L350 tilfælde er opløsningen vist lidt højere end på 10Micron. Da L350 kan sleve med 50gr i sekundet, tager det nok ikke lang tid at lave en "hjem" og på tilbage positionen.

Syntes at Astro Physics 1600 falder lidt ned i rækkefølgen, da den bliver dyr med encoders. Mach 2 er stadig på listen.

Skal ud og måle lidt i observatoriet, hvis man nu engang...... så skal der jo være plads eller ændres i bygningen.
l350.jpg
l350.jpg (142.99 KiB) Vist 460 gange
10micron.jpg
10micron.jpg (138.22 KiB) Vist 460 gange
10micron3000.jpg
10micron3000.jpg (154.44 KiB) Vist 460 gange
\Lars
Besvar