EQASCOM: Forcing Flips

Generelt om alle slags monteringer
Besvar
Brugeravatar
John
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

EQASCOM: Forcing Flips

Indlæg af John » 15 dec 2017, 14:24

Hej

I forlængelse af en anden tråd https://www.astronet.dk/forum/viewtopic.php?f=23&t=28 om ombygning af monteringen, så der slippes for meridianflippet er her en anden mulighed.
Det er en rigtig god feature hvor man tvinger monteringen til at lave flippet på forhånd. Det er naturligvis kun nyttigt hvis der skydes på et objekt der krydser meridianen. Med et lille telescop og et forlængerstykke på trefoden kan der nås objekter meget langt mod øst. Man kommer naturligvis til at ende med vægtklodserne opad.

Senest rettet af John 15 dec 2017, 15:27, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
GreatBear
Reactions:
Geografisk sted: Odense

Re: EQASCOM: Forcing Flips

Indlæg af GreatBear » 15 dec 2017, 15:00

Godt at vide, tak!
Clear skies!
Bjørn
Skop: Explore Scientific PN210CF Carbon Mark II f/3.8 photo Newt m. ES HR Coma corrector
Søger: Red Dot, AST Mini Guiding Kit m. ZWO 120 MC-S
Kollimator: Catseye ComboSet PRO XLKP & XLSKP
Montering: SW AZ EQ6 GT Pro, PHD2 via Lynx Astro kabel
Laptop: Lenovo W520 i7, Verbatim GT SuperSpeed HD 1TB
Brugeravatar
John
Reactions:

Indlæg af John » 18 dec 2017, 13:41

Jeg kommenterer lige på mit eget indlæg ;) Jeg har kendt til funktionen i flere år, men har af en eller anden fuldstændig uforklarlig grund aldrig brugt, at udføre meridianflippet på forhånd. Jeg har ellers masser af gange planlagt seancer efter meridianflippet(som indimellem har kostet dyrbar tid) haft korte teleskoper som ikke støder på trefoden og jeg tror endda, at jeg med held også kan bruge min ED 120, selvom den er noget længere. I går havde jeg også "tennikaften" hvor jeg fik testet hvor langt mod øst jeg kan ramme objekter. Jeg er begejstret, jeg kan uden problemer ramme objekter stik øst og følge dem til de går ned i vest, uden at skulle bekymre om meridianflippet. Det eneste er at kontravægten på et tidspunkt skal justeres en smule, så der til stadighed balanceres "østtungt" Jeg glæder mig til at få prøvet det af og lider i det hele taget frygteligt af abstinenser forsaget af de sidste måneders fotonmangel.
Sådan ser det ud med min opstilling, når teleskopet peger mod øst og meridianflippet er klaret!
Vedhæftede filer
Forced-flip-2-for-web.jpg
Forced-flip-2-for-web.jpg (185.39 KiB) Vist 408 gange
Forced-flip1-for-web.jpg
Forced-flip1-for-web.jpg (173.3 KiB) Vist 408 gange
Brugeravatar
rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af rudi » 18 dec 2017, 13:49

Hej John,

Jeg havde helt overset dette indlæg. Jeg har brugt en lidt anden teknik hvis jeg f.eks skal starte på et objekt lidt øst for meridianen.
For at undgå meridianflip gør jeg følgende:
  1. I CdC, GoTo et objekt lidt vest for meridianen. Teleskopet er nu på østsiden og kontravægtene peger nedad.
  2. Med EQMOD kontroller, slewes der nu mod øst hen over meridianen. Teleskopet er stadig på østsiden og kontravægtene peger svagt opad.
  3. Hvis man nu i CdC siger GoTo et objekt øst for meridianen, så flipper den ikke. Måske er det en fejl, mit gæt er at den ser at den ikke skal slewe hen over meridianen og derfor ikke skal flippe.
Det der Force Flip har jeg ikke prøvet, det lyder ret smart.
/Rudi

\(\sqrt{-1}\;2^3 \sum{} \pi\) ...and it was delicious!
Brugeravatar
John
Reactions:

Indlæg af John » 18 dec 2017, 14:18

Hej Rudi

Jeg har lige forsøgt din metode uden held, her slewer monteringen den rigtige vej rundt. Så det er måske en fejl, som du skriver. Det er jo netop at den går den rigtige vej rundt som forhindrer at teleskopet banker ind i stativet :o
Brugeravatar
rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af rudi » 18 dec 2017, 14:35

Kan det være fordi jeg har slået "Forcing Flip" til permanent på en eller anden måde?
/Rudi

Brugeravatar
John
Reactions:

Indlæg af John » 18 dec 2017, 14:42

Det skulle ikke være muligt, netop på grund af sikkerheden.
Brugeravatar
rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af rudi » 18 dec 2017, 14:51

Hmm - ok, sidder i Malmö lige nu. Prøver lige proceduren når jeg er hjemme igen.
/Rudi

Brugeravatar
John
Reactions:

Indlæg af John » 07 jan 2018, 11:47

I aftes forsøgte jeg med "forcing flip" .. det gik ikke særligt godt. Mit grej er sæt op med så jeg ved hjælp af platesolving rammer præcist på objektet. Første slew hvor monteringen rammer nogenlunde tæt på objektet gik fint. Så tages der et billede som platesolves og monteringen kører nu den rigtige vej rundt, men som nu er den forkerte i forhold til "forcing flip". Jeg var ikke hurtig nok til at få sat flubenet igen i eqmod for at forhindre dette. Det kræver lidt opmærksomhed da der indimellem skal platesolves 3 til 4 gange.. Jeg satser på at forsøge igen i aften. Det ville være fint hvis man permanet kunne aktivere "forcing flip"
(håber det var til at forstå) :?
Brugeravatar
Nive
Reactions:
Geografisk sted: Morsø
Kontakt:

Indlæg af Nive » 07 jan 2018, 13:09

John skrev:
07 jan 2018, 11:47
I aftes forsøgte jeg med "forcing flip" .. det gik ikke særligt godt. Mit grej er sæt op med så jeg ved hjælp af platesolving rammer præcist på objektet. Første slew hvor monteringen rammer nogenlunde tæt på objektet gik fint. Så tages der et billede som platesolves og monteringen kører nu den rigtige vej rundt, men som nu er den forkerte i forhold til "forcing flip". Jeg var ikke hurtig nok til at få sat flubenet igen i eqmod for at forhindre dette. Det kræver lidt opmærksomhed da der indimellem skal platesolves 3 til 4 gange.. Jeg satser på at forsøge igen i aften. Det ville være fint hvis man permanet kunne aktivere "forcing flip"
Hej John Prøvede også med forcing flip fik nok 2 ekstra timer på et emne ved brug af dette . Men man skal være opmærksom når der platesolves :o .
Jeg vil få stor glæde af denne funktion i fremtiden :D
Hilsen Nils Vest
Brugeravatar
John
Reactions:

Indlæg af John » 07 jan 2018, 13:19

Hej Niels

Ja det er en rigtigt god funktion. Jeg kan se du også bruger lille refractor, så er det nemlig helt oplagt :)
Brugeravatar
rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af rudi » 08 jan 2018, 17:31

Lige et hurtigt spgm, jeg kikker på NGC281 netop nu, teleskopet et på vest siden, kontravægt øst. NGC281 er jo cirkumpolar så vil det overhovedet give mening at flippe her?
/Rudi

Brugeravatar
rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af rudi » 08 jan 2018, 17:43

He- har lige prøvet det, nu peger kontravægten svagt opad mod vest. Tak for et super tip John 👍
7EB987F2-F145-40D8-A2FB-000AA4BABFF9.jpeg
7EB987F2-F145-40D8-A2FB-000AA4BABFF9.jpeg (110.86 KiB) Vist 302 gange
/Rudi

Brugeravatar
John
Reactions:

Indlæg af John » 09 feb 2018, 22:53

John skrev:
07 jan 2018, 11:47
Nu har jeg netop testet hvordan man permanent aktiverer "forcing flip" . Åben Eqascom Toolbox / View/edit. Så skal "DISABLE_FLIPGOTO_RESET=0" sættes til 1 / gem fil og der kan nu slewes uden at monteringen flipper tilbage igen1
force flip 1.jpg
force flip 1.jpg (175.87 KiB) Vist 212 gange
Besvar