MGEN parametre til SCT8

Guide kamera, guide scope, software og metoder
vigsoe
Reactions:

Re: MGEN parametre til SCT8

Indlæg af vigsoe » 26 sep 2019, 21:58

Hej Outlook

Du skriver "de helt dyre løsninger" - hvad tænker du på her?

Når du så skriver "standard SC" tænker du så at jeg skal fortsætte uden reducer? Eller hvad er dine præcise tanker?
outlook skrev:
26 sep 2019, 21:33
En standard SC har både coma og billedfeltkrumning. Og der findes faktisk ikke ret meget der kan rette helt op på det, bortset fra de helt dyre løsninger. Årh jo, en Edge HD, der er skabt til netop bl.a. deep sky optagelser. Og så Meade ACF og særligt deres f8 udgaver. Jeg vil egentlig kun bruge en standard SC til solsystemet, det er det den oprindelig er skabt til og det gør den godt, billedlig talt, så at sige. Har du en solid montering og ditto guiding, så kan du dog med en standard SC og deres begrænsede felt få gode næroptagelser af galakser osv.
vigsoe
Reactions:

Indlæg af vigsoe » 26 sep 2019, 22:00

Jeg ved godt at kollimering kan være et problem, men har fået forståelsen fra manualen at dette kan checkes ved at se på det uskarpe billedes symmetri. Og det uskarpe billede af en stjerne er perfekt symmetrisk. Skal jeg forstå dit indlæg sådan at du mener at denne test ikke er nok, men at jeg kan have kollimeringsproblemer alligevel?
Xplode skrev:
26 sep 2019, 20:35
Du får ett mindre utsnitt, men du klarer ikke utnytte den lengre brennvidden/høyere oppløsningen du får.
Å si att kollimering ikke er ett problem på SCT er å være ignorant, den er bare å ikke følsom som en raskere newton så det er ikke så lett å bedømme om kollimering er god eller ikke.
outlook
Reactions:

Indlæg af outlook » 26 sep 2019, 22:49

Jeg skrev "bortset fra de helt dyre løsninger", det passer og så alligevel ikke, se bare her:

https://stargazerslounge.com/topic/128928-sct-reducercorrector-test/

Der er altid overraskelser :D
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 26 sep 2019, 23:49

Denne reducer skulle være rigtig god:

https://starizona.com/store/starizona-s ... -corrector

mvh
Jens