Hvordan guider du?

Guide kamera, guide scope, software og metoder
Per_Jensen
Reactions:
Geografisk sted: Brovst (Nordjylland)

Re: Hvordan guider du?

Indlæg af Per_Jensen » 21 mar 2019, 07:46

Mange tak for jeres eksempler Torben og Thommy!

Jeg kan godt se at en OAG nok heller ikke bare lige et plug & play, så jeg tror bare at jeg i første omgang beholder mit guide scope :) Jeg har nu heller ikke problemer, og til tider er min guide kurve rigtig pæn! Og jeg oplever ikke guide relateret problemer med mine stjerne (så vidt jeg ved) :)
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 21 mar 2019, 18:01

Hej Per

Med mit 10" newton teleskop fik jeg markant bedre guiding ved at gå over til OAG. Jeg har været tilfreds med QSIs løsning med WSG kamerahusene, og jeg har aldrig manglet en guidestjerne, eller skulle lede efter en. Meget plug and play.
Jeg satte ekstra skruer ind i guideteleskopet dengang jeg brugte det, så fokuseren blev holdt stabil.
@Xplode Hvad er "no herk"? og ja, har man en 10Micron montering eller lignende, så kan man helt holde op med at guide, og det er givet en fordel
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 21 mar 2019, 21:18

@morten Hovedfordelen er att det er så utrolig mye enklere og raskere å slippe guiding.
En får også utnyttet tida bedre.
F. eks hvis det kommer skyer som blir borte igjen etter en noen minutter så mister en guidestjerna, med mindre en kjører automatisk software så er resten av natta tapt hvis en har gått å lagt seg. Uten guiding så fortsetter det å kjøre selv når det er sporadiske skyer.
Brugeravatar
John
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af John » 22 mar 2019, 09:09

@Per_Jensen hvis du vil ha en dybere forståelse af hvordan dit guide setup performer, skal du hente PHD2 log viewer, det er langt fra nok at se på live grafen. Med "log viewer" har du mulighed for at se bort fra ex. dither, skyer og de gange man for sparket til tripoden og grafen slår voldsomt ud. Husk også at runde stjerner ikke er lig med god guiding, du skal også se på hvor store dine stjerner er. Jeg forsøger at køre med så lange guide eksponeringer som muligt og justerer så der er få og små korrektioner. Hvis du eksponeringer et billede i 5 minutter og phd2 korrigere hvert 2. sekund, så kan du måske godt få runde stjerner, men der er samtidig rørt godt rundt i gryden, så stjernerne er betragteligt større, end hvis det var med få og små korrektioner.
Hvis du i phd2 log viewer kommer frem til, at alt er fint, men du alligevel indimellem får udstrukne stjerner, er der god grund til at se om der er flex i opsætningen. @Rudi du skriver du opnår 0.5 arc-sec eller under, det lyder som du har tastet noget forkert i PHD2 - jeg vil mene det er uopnåeligt med en eq6 montering og danske seeing forhold - måske tager jeg fejl :?
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 22 mar 2019, 09:15

John skrev:
22 mar 2019, 09:09
@Rudi du skriver du opnår 0.5 arc-sec eller under, det lyder som du har tastet noget forkert i PHD2 - jeg vil mene det er uopnåeligt med en eq6 montering og danske seeing forhold - måske tager jeg fejl :?
Jeg har skam indtastet de rigtige værdier for guide scope samt guide cam i PHD2. Og jeg taler om RMS værdier, som f.eks fra denne aften:
viewtopic.php?f=43&t=1132#p7467
Billede
/Rudi

Billede
Brugeravatar
John
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af John » 22 mar 2019, 09:19

den viser 0.7" - har du analyseret et længere forløb med log viewer?
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 22 mar 2019, 09:33

Jeg har ikke kikket i log filer længe, men jeg mener ganske bestemt, at logging er sat til. Ser efter.
/Rudi

Billede
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 22 mar 2019, 11:40

John skrev:
22 mar 2019, 09:09
@Per_Jensen hvis du vil ha en dybere forståelse af hvordan dit guide setup performer, skal du hente PHD2 log viewer, det er langt fra nok at se på live grafen. Med "log viewer" har du mulighed for at se bort fra ex. dither, skyer og de gange man for sparket til tripoden og grafen slår voldsomt ud. Husk også at runde stjerner ikke er lig med god guiding, du skal også se på hvor store dine stjerner er. Jeg forsøger at køre med så lange guide eksponeringer som muligt og justerer så der er få og små korrektioner. Hvis du eksponeringer et billede i 5 minutter og phd2 korrigere hvert 2. sekund, så kan du måske godt få runde stjerner, men der er samtidig rørt godt rundt i gryden, så stjernerne er betragteligt større, end hvis det var med få og små korrektioner.
Hvis du i phd2 log viewer kommer frem til, at alt er fint, men du alligevel indimellem får udstrukne stjerner, er der god grund til at se om der er flex i opsætningen. @Rudi du skriver du opnår 0.5 arc-sec eller under, det lyder som du har tastet noget forkert i PHD2 - jeg vil mene det er uopnåeligt med en eq6 montering og danske seeing forhold - måske tager jeg fejl :?
Mange tak John! Jeg vil helt sikkert hente det ned og kigge på det :)
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
bentw
Reactions:

Indlæg af bentw » 30 mar 2019, 16:06

Hej Per.
Jeg kan se på "din måltavle" I Phd2 at det fortrinsvis er i
Dec. du har problemer.
Det er meget vigtigt at din dec akse er i balance for at få
et godt resultat:

Venligst
Bent
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 30 mar 2019, 16:15

bentw skrev:
30 mar 2019, 16:06
Hej Per.
Jeg kan se på "din måltavle" I Phd2 at det fortrinsvis er i
Dec. du har problemer.
Det er meget vigtigt at din dec akse er i balance for at få
et godt resultat:

Venligst
Bent
Mange tak for dit input Bent! Jeg tror faktisk også at jeg havde sat min dug hætte på teleskopet efter at jeg havde balanceret DEC så det kan måske forklare den dårlige dag.. Men nu må vi se næste gang jeg kan komme ud :)
Brugeravatar
Michal_Powalko
Reactions:
Geografisk sted: Gårslev

Indlæg af Michal_Powalko » 06 apr 2019, 21:03

Hej Per,

Du må blive klogere på det helle ved at læse "officielle" feedback fra PHD2 udvikler: https://openphdguiding.org/PHD2_BestPractices.pdf , som har hjulpet mig i hvert fald meget til at forstå, hvad det drejer sig om, når man skal guide...

Hermed kommer udpluk at de vigtigste punkter:
  • Use ASCOM pulse-guiding instead of ST-4 guiding if mount supports it
  • Use guide exposure times in the 2-4 sec range if possible (det er også det som @Torben Taustrup bekræfter)
PHD2.png
PHD2.png (185.49 KiB) Vist 81 gange
  • Choose a suitable guide star --> You can let PHD2 auto-select the star (<alt>s)
    • Don’t pick a bright, saturated star !!!
  • Get a good calibration
    • Within +/- 10 degrees of celestial equator
    • (Dec=0) – Within an hour of celestial meridian

Her vil jeg nok tilføje, at hvis du sætter kikkert op og neg hver eneste gang, så behøver du faktisk gennemføre kalibrering hver eneste gang (du kommer nok til at flytte lille smule på opstilling / kikkert). Det koster kun 1.5 min at få gennemført gen-kalibrering af PHD2... Jeg selv bærer min 10" newton op og ned hver eneste gang, og kalibrere PHD2 hver gang kikkert kommer op på opstilling. Dette (PHD2 kalibrering) er det første jeg sætter i gang, og mens den kalibrere, så kan jeg opstarte andre software og bl.a. aktivere cooling på min primært kamera --> multi-tasking :)

PHD2 kan i øvrigt guide med subpixel nøjagtigheden: https://www.stark-labs.com/help/blog/fi ... curacy.php
Dvs du behøver faktisk ikke at have kæmpe stor guide scope til at opnå en 1:1 / 1:2 etc. forhold mellem brandvidener.... Dog skal du sørge for en muligt højst SNR. Jeg guider med 3s for at ikke jagte seeing - det har vist sig at fungere meget fint for mig. Man skal ikke skal vælge en "saturated star" --> dvs alt med værdi fra 200 og op til 255 ikke er særligt godt. Du risikerer, pga. seeing, skyer mv., at du kan overeksponere stjerne på tidspunkt og dermed taber nøjagtigheden på guiding. Her min egen trick til det... Jeg benytter "GAIN" på min ASI 290 som "håndtager" til at påvirke mine eksponeringer. Jeg skruer den nemlig så lang ned, at jeg den klareste stjerne fra min frame rammer værdi på mellem 150 - 180. Den vælge jeg bagefter til at guide efter - simple og effektiv :) Jeg bruger hverken "noise reduction" eller dark frames til at guide - udlæsning støj er så lave, at det ikke er behov for det...

Og den vigtigste punk:

"Don’t go crazy about this stuff – it’s a hobby!"

P.S. Hvis du ikke gider at læse om det, så kommer Youtube med en fint opsumering på det helle:
\ Michal
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 07 apr 2019, 09:38

Tusinde tak for det fyldestgørende svar Michal! Jeg vil straks gå igang med læse! :)
Besvar